• چهارشنبه / ۱۷ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۴:۰۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95061711533
  • خبرنگار : 71430

مخالفان سوریه طرح جامع خود برای گذار سیاسی را اعلام کردند

مخالفان سوریه طرح جامع خود برای گذار سیاسی را اعلام کردند

هیات عالی مخالفان سوری که از آنها به عنوان "نمایندگان اصلی اپوزیسیون سوریه" یاد می‌شود با برگزاری کنفرانسی مطبوعاتی در لندن، "طرح جامع" خود برای گذار سیاسی در این کشور جنگ زده را ارائه دادند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، ریاض حجاب، رئیس هیات عالی مذاکره کنندگان سوری در این کنفرانس مطبوعاتی، طرح سه مرحله‌ای مخالفان را اعلام کرد که با یک مرحله شش ماهه آغاز می‌شود و در آن مخالفان سوری قبول کرده‌اند بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در این شش ماه که برای مذاکرات سیاسی در نظر گرفته شده همچنان در قدرت بماند.

این مرحله همچنین شامل ترک مخاصمه و اقدامات تنش‌آمیز از سوی همه گروه‌های درگیر و در تمام خاک سوریه خواهد بود و همزمان گفت‌وگوهای همه جانبه با مشارکت تمامی سوری‌ها آغاز خواهد شد.

آزادی زندانیان و اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت نیز در مرحله شش ماهه نخست این طرح گنجانده شده و مخالفان تاکید دارند که در صورت مخالفت دولت سوریه با مذاکرات یا کارشکنی در این مرحله، شورای امنیت موظف به دخالت و استفاده از قدرت خواهد بود.

مخالفان سوری در مرحله نخست طرح خود مساله بازگشت آوارگان و نیز حل مساله کردها به عنوان "یک قضیه ملی" اشاره کرده‌اند که باید در مذاکرات فراگیر حل شود.

ریاض حجاب که خود پیشتر نخست وزیر دولت سوریه بوده و اوت 2012 به مخالفان پیوست، گفت مرحله دوم یا همان مرحله انتقالی مستقیما با کنار رفتن بشار اسد و سران نظام سوریه از قدرت آغاز می‌شود.

بنابر این طرح، مرحله دوم یک سال و نیم به طول خواهد انجامید و در آن "هیات عالی انتقالی" تشکیل می‌شود که این هیات اختیارات دولت و پارلمان را برعهده می‌گیرد.

در این مرحله همچنین تشکیل ساختارهای حکومتی برای اداره کشور، تاسیس کنگره ملی که این کنگره به نوبه خود تعیین کمیته تدوین قانون اساسی را برعهده خواهد داشت و نیز امداد و کمک رسانی به تمامی نقاط سوریه در نظر گرفته شده است.

مخالفان می‌گویند در مرحله انتقالی هیات عالی انتقالی نماینده رسمی سوریه در جامعه جهانی خواهد بود و بشار اسد و دیگر سران حکومتی دولت سوریه که به گفته ریاض حجاب در "کشتارهای این کشور دست داشته‌اند" در این مرحله جایی نخواهند داشت.

پس از مرحله انتقالی آخرین مرحله از طرح پیشنهادی مخالفان سوری به اجرا در خواهد آمد که شامل گفت‌وگوهای جامع و اجرای مصوبات مذاکرات در دو مرحله پیش است.

مهمترین بخش مرحله پایانی در این طرح، برگزاری انتخابات محلی، پارلمانی و ریاست جمهوری با نظارت سازمان ملل است و مقرر شده که دولت برآمده از این انتخابات قدرت را از هیات انتقالی تحویل بگیرد و پس از ادای سوگند اداره کشور را بر عهده بگیرد.

مخالفان پیشتر نیز از دیدگاه خود طرح‌هایی برای حل بحران سوریه ارائه کرده بودند که اولا تا این اندازه جامع نبود و ثانیا از آنجا که در همان مرحله اول بر برکناری بشار اسد و دیگران سران نظام سوریه تاکید داشتند، همواره با شکست مواجه می‌شد اما این بار آنها دست کم به مدت شش ماه پذیرفته‌اند که دولت سوریه با ارگان‌های رسمی خود همچنان در قدرت بمانند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha