• چهارشنبه / ۲۴ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۱:۳۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95062415205
  • خبرنگار : 71415

رژیم صهیونیستی بزرگترین کمک نظامی تاریخ آمریکا را دریافت می‌کند

رژیم صهیونیستی بزرگترین کمک نظامی تاریخ آمریکا را دریافت می‌کند

آمریکا و رژیم صهیونیستی قرار است امروز (چهارشنبه) معاهده مربوط به بزرگترین کمک نظامی تاریخ آمریکا به یک طرف خارجی را امضا کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، مقامات آمریکایی می‌گویند این کمک نظامی که بالغ بر 38 میلیارد دلار است برای تامین هزینه‌های نظامی رژیم صهیونیستی به عنوان نزدیکترین هم‌پیمان واشنگتن در خاورمیانه طی یک دهه به این رژیم پرداخت خواهد شد.

این کمک نظامی بزرگترین کمک نظامی تاریخ آمریکا به یک طرف خارجی محسوب می‌شود اما در مقابل گفته شده که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نیز با دادن برخی امتیازات در مقابل دریافت این کمک موافقت کرده است. از جمله مواردی که نتانیاهو قبول کرده این بوده که به دنبال کمک‌های مضاعف از جانب کنگره آمریکا فراتر از کمکی که به طور سالانه در قالب بسته جدید به اسرائیل ارائه می‌شود، نرود و یک سازوکار که به اسرائیل اجازه می‌دهد بخشی از کمک‌های دریافتی از آمریکا را به جای سلاح‌های ساخت آمریکا صرف صنایع دفاعی خود کند را لغو کند.

در همین حال، جاکوب نیجل مذاکره کننده ارشد اسرائیل و رئیس موقت کمیته امنیتی دولت نتانیاهو وارد واشنگتن شده تا تدارکات مربوط به مراسم امضا را انجام دهد و کاخ سفید نیز شروع به توضیح به نمایندگان کنگره درباره این توافق کرده است.

مذاکرات مربوط به این بسته کمکی نظامی به شکلی فرسایشی و در طول حدود 10 ماه انجام شده که این نشان‌دهنده‌ تنش میان باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا و نتانیاهو بر سر توافق هسته‌ای سال گذشته میلادی با ایران است.

آمریکا و اسرائیل همچنین نسبت به مساله فلسطین نیز اختلاف دارند. با این حال نخست‌وزیر راست گرای اسرائیل به این نتیجه رسیده که منعقد کردن یک توافق جدید با اوباما که ماه ژانویه ریاست جمهوری را ترک می‌کند بهتر از امید داشتن به شرایط بهتر از جانب دولت بعدی آمریکا است.

امضای توافق دریافت کمک‌های نظامی اکنون به نتانیاهو اجازه می‌دهد که دیگر از اقدامات مربوط به دولت بعدی نگران نباشد و در عین حال به مقامات نظامی اسرائیل اجازه می‌دهد برای آینده برنامه‌زیری کند.

دستیارهای اوباما نیز که خواهان این توافق جدید پیش از پایان ریاست جمهوری او هستند، به چشم یک میراث مهم به این توافق نگاه می‌کنند.

این توافق که از آن به عنوان یادداشت تفاهم یاد شده سالانه 3.8 میلیارد دلار را به عنوان کمک نظامی به اسرائیل ارائه می‌دهد این در حالی است که براساس توافق فعلی دو طرف که در سال 2017 منقضی می‌شود، اسرائیل سالانه 3.1 میلیارد دلار کمک از آمریکا دریافت می‌کند. همچنین این بسته جدید برای نخستین بار مبلغی را به بخش دفاع موشکی اسرائیل اختصاص می‌دهد و برای این بخش 500 میلیون دلار در سال در نظر گرفته در حالی که اسرائیل تاکنون برای دریافت کمک از آمریکا برای این بخش به کنگره متکی بود.

قانون گذاران آمریکایی در سال‌های اخیر بالغ بر 600 میلیون دلار اعتبار سالانه را برای این هدف به اسرائیل داده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha