• یکشنبه / ۴ مهر ۱۳۹۵ / ۱۳:۳۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95070401804
  • خبرنگار : 71129

رهبر سیک‌ها در واشنگتن: اگر پاکستان کمک کند کشور "خالصتان" را می سازیم

رهبر سیک‌ها در واشنگتن: اگر پاکستان کمک کند کشور "خالصتان" را می سازیم

رهبر سیک‌ها در آمریکا گفته است اگر دولت پاکستان کمک کند می توانیم کشور مستقل "خالصتان" (خالستان) را برای رهایی از تروریسم هند بسازیم.

به گزارش ایسنا، آمرجیب سینگ، رهبر برجسته سیک‌ها در مصاحبه ای اختصاصی با روزنامه دیلی پاکستان گفت اگر دولت پاکستان از ما از نظر سیاسی و دیپلماتیک حمایت کند و پشتیبان ما باشد، کشور "خالصتان" را تشکیل می‌دهیم.

وی به بیان جزئیات درباره جنبش خالصتان و تنش میان هند و پاکستان در پی حمله در شهر اوری کشمیر پرداخت و گفت اگر دولت پاکستان از نظر دیپلماتیک ما را حمایت کند خالصتان را تشکیل می دهیم.

وی که رهبر "مرکز امور خالصتان" در واشنگتن است در پاسخ به سوالی درباره اتهامات دولت هند علیه دخالت پاکستان در حمله به اوری، مقام‌های دهلی نو را مورد نکوهش قرار داد و گفت: هند در شرایط کنونی به بدترین شکل ممکن در کشمیر تحت سلطه خود دست به سرکوبگری زده است.

آمرجیت سینگ به اظهارنظر اخیر سید علی گیلانی، رهبر جنبش حریت جامو و کشمیر اشاره کرد که گفته بود حمله در اوری برای منحرف کردن اذهان مردم از خشونت ها و نقض های گسترده علیه حقوق بشر در منطقه است.

وی مدعی شد که هند برای حفظ اطلاعات در داخل کشمیر به افسران ویژه پلیس پول می دهد و آنها را تامین مالی می کند تا اطلاعات افشا نشود. دولت هند بدون هیچ دلیل و مدرکی پاکستان را مسئول این حمله در اوری می‌داند.

 رهبر مرکز امور خالصتان همچنین به مساله بی عدالتی‌ها علیه سیک‌ها در هند اشاره کرد و گفت: پس از مشاهده این شرایط در بلندمدت جامعه سیک‌ها تصمیم گرفت تا علیه اشغالگری هند در سال 1984 دست به مبارزه مسلحانه بزند. در سال 1984 بود که دستور دولت هند به نخست وزیر ایندرا گاندی عملیات "وودرز" علیه سیک های جوان صورت گرفت و جوانان سیک 18 تا 35 ساله ربوده یا کشته شدند اما هیچ سازمان و نهاد حقوق بشری اجازه بررسی این اقدامات مستبدانه از سوی دولت وقت هند را نیافت. در این عملیات بیش از یک میلیون جوان سیک ربوده یا کشته شدند.

وی ادامه داد: پس از ترور ایندرا گاندی هفت تا هشت هزار سیک به اتهام عملیات مسلحانه و مقاومت در برابر دولت هند سوزانده شدند. هند هرگز موضعی دوستانه در قبال همسایگان خود نداشته است.

جنبش خالصتان نام گروهی سیاسی و جدایی‌طلب در ایات پنجاب هند است که قصد برپایی کشوری جداگانه و ویژه برای سیک‌ها به نام خالصتان در این ایالت را دارد. این نام به "کشور خالص و پاک" اشاره دارد.

رهبر مرکز امور خالصتان در واشنگتن همچنین به انتقاد از قدرت های جهان پرداخت که با نارندرا مودی، نخست وزیر هند توافق نامه های دفاعی امضا می کنند؛ کسی که از ورود به کشورهایی چون انگلیس و کانادا منع شده است.

این مقام ارشد سیک همچنین به ایجاد یک منطقه حائل "خالصتان" از "واگه" تا "جامناه" و از مرز "حسینی والا" تا "گجرات" تاکید کرد که باعث ایجاد توازن در تنش ها و از بین رفتن آنها میان هند و پاکستان می شود. سیک ها هیچ گزینه دیگری مگر افراط در حملات مسلحانه برای مقابله با سرکوب‌گری‌های هند علیه خودشان ندارند.

وی گفت: حالا که هند مساله بلوچستان را پیش کشیده، پاکستان نیز می تواند مساله خالستان را مطرح کند. من از دولت پاکستان می خواهم تا از جامعه سیک براساس خط مشی دیپلماتیک دفاع کند تا به آرزوی خودشان یعنی تشکیل کشور خالصتان برسند.

جنبش خالصتان در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ در ایالت پنجاب هند اوج گرفت، سیک‌ها در این ایالت اکثریت دارند و پنجاب خاستگاه این جنبش است. گفته شده که سیک‌های خارج از هند با اعطای کمک مالی، جوانان را به عضویت در گروه‌های شبه‌نظامی هوادار خالصتان جذب می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha