به گزارش ایسنا، قدیمی و بیکیفیت بودن برخی از خودروهای در حال تولید باعث شده تا بخشی از تقاضای بازار خودرو به سمت خودروهای وارداتی جذب شود.
البته اخذ تعرفه و عوارض گمرکی بالا از خودروهای خارجی باعث شده قیمت این محصولات در داخل حدودا به بیش از دو برابر قیمت جهانی آنها افزایش یابد. این موضوع موجب شده تا برخی متقاضیان خودروهای وارداتی موفق به خرید این محصولات نشوند.
در این رابطه نوسان تقاضای خرید خودروهای خارجی از سوی مصرفکنندگان ایرانی در سالهای مختلف موجب نوسان و تغییر در تعداد خودروهای وارداتی به ایران شده است.
در نتیجه همین نوسانات در سال ۱۳۹۳ حدود ۱۰۰ هزار دستگاه و سال ۱۳۹۴ اندکی بیش از ۵۰ هزار دستگاه خودروی خارجی وارد ایران شد. نوسان در واردات خودرو در حالی است که پیشبینی میشود واردات این محصول در حدود ۱۰ سال آینده به ۳۰۰ هزار دستگاه افزایش یابد.
در این زمینه در سند "اهداف و سیاستهای توسعه صنعت خودرو در افق ایران ۱۴۰۴" پیشبینی شده که تقاضای بازار خودروهای سبک (شامل سواری و وانت) در سال ۱۴۰۴ دو میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه است که ۳۰۰ هزار دستگاه آن از طریق واردات تامین خواهد شد.
تحقق این پیشبینی به معنای افزایش حدود شش برابری واردات خودرو در سال ۱۴۰۴ نسبت به وضعیت فعلی است.
انتهای پیام
نظرات