• چهارشنبه / ۷ مهر ۱۳۹۵ / ۱۵:۴۴
  • دسته‌بندی: خانواده
  • کد خبر: 95070704409
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

انتقاد معاون سازمان بهزیستی از وزارت بهداشت

انتقاد معاون سازمان بهزیستی از وزارت بهداشت

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با انتقاد از عدم همکاری وزارت بهداشت با این سازمان، گفت: وزارت بهداشت هیچ پروتکلی را در خصوص درمان بیماران اوتیسم، بیماران روانی مزمن و غیره ارائه نداده است.

به گزارش ایسنا، نحوی‌نژاد امروز هفتم مهر ماه در پنجمین سمپوزیوم علمی- فرهنگی خانواده و کودک ناشنوا و کم‌شنوا که در هتل میثاق برگزار شد، در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: ما حداقل از وزارت بهداشت انتظار داشتیم تا پروتکلی را در خصوص درمان اینگونه بیماری‌ها در اختیار سازمان بهزیستی قرار دهد، اما هیچ برنامه‌ای به ما ارائه نشد.

وی افزود: در خصوص بیماران روانی مزمن با اینکه قرار بود نگهداری از این بیماران همراه با امکانات و خدمات بهداشتی همراه باشد، اما هیچگونه ارتباطی از طرف وزارت بهداشت صورت نگرفت؛ نامه‌ای به این وزارت ارسال شده و در آن پیشنهاد شده که می‌توانیم در برنامه‌ریزی‌ها کمک کنیم، اما هنوز پاسخی داده نشده است.

نحوی‌نژاد تصریح کرد: 100 هزار نفر از بیماران روانی مزمن تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند که از این تعداد 11 هزار نفر در مرکز شبانه‌روزی این سازمان قرار دارند.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور  ادامه داد: به غیر از خراسان رضوی و قم، بیماران روانی برای تحت پوشش قرار گرفتن سازمان بهزیستی در نوبت قرار ندارند و به دلیل اینکه خراسان رضوی دارای شرایط خاصی مانند زائرپذیری و مهاجرپذیر بودن است به همین دلیل با کمبود مرکز نگهداری از بیماران روانی مواجه شده‌ایم.

وی با بیان اینکه دو درصد از جامعه دارای معلولیت بارز هستند، عنوان کرد: یک میلیون و 300 هزار نفر تحت پوشش بهزیستی بوده و 14 درصد دارای معلولیت ناشنوایی و کم‌شنوایی هستند. 

نحوی‌نژاد یادآور شد: ناشنوایی محدودیت پنهانی است که به صورت مادرزادی خود را نشان می‌دهد و در حال حاضر از هر 1000 تولد زنده دو نفر دچار معلولیت  شنوایی و کم‌شنوایی هستند.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: 50 درصد از این معلولیت‌ها  علت ژنتیکی دارند به همین دلیل باید با مشاوره‌های مناسب و غربالگری تشخیص به موقع داشته باشیم. 

وی با بیان اینکه در حال حاضر 250 مشاوره ژنتیک در سطح کشور راه‌اندازی شده است، تصریح کرد: سازمان بهزیستی کشور خواهان آن است که مشاوره‌های ژنتیک را اجباری کند به همین دلیل طرحی به مجلس فرستاده شده که این طرح به صورت موقت در مجلس تعیین شده است.

نحوی‌نژاد در خصوص غربالگری شنوایی، عنوان کرد: در حال حاضر 70 درصد کودکان و نوزادان در بدو تولد تحت غربالگری شنوایی قرار می‌گیرند که این میزان تا پایان سال به 90 درصد خواهد رسید.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: با غربالگری‌ها در سال گذشته 2500 کودک ناشنوا شناخته شد که با اقدام به موقع این کودکان وسایل شنوایی مانند سمعک و دیگر تجهیزات شنوایی اعطاء شد، همچنین با گفتاردرمانی و کاشت حلزون نیز درمان‌هایی صورت گرفت.

وی با بیان اینکه متاسفانه بیشتر تجهیزات معلولیت‌های شنوایی در داخل کشور تولید نمی‌شود، عنوان کرد: ناشنوایی و کم‌شنوایی 14 درصد معلولیت‌ها را شامل می‌شود، اما به دلیل هزینه‌های زیادی که وسایل این معلولیت‌ها دارند 40 درصد از بودجه معلولیت‌ها به این بخش تعلق می‌گیرد.

نحوی‌نژاد  اضافه کرد: در سال گذشته 12 هزار و 500 مورد وسایل کمک شنوایی به این معلولان اعطاء شد و در سال جاری نیز تعداد این وسایل 25 درصد رشد خواهد داشت. 

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته بالغ بر 70 هزار مورد گفتاردرمانی انجام شد همچنین 1650 مورد کاشت حلزون انجام شده است. 

به گفته معاونت توان‌بخشی سازمان بهزیستی کشور در حال حاضر هیچ‌گونه پشت‌نوبتی برای کاشت حلزون وجود ندارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha