• سه‌شنبه / ۱۳ مهر ۱۳۹۵ / ۱۰:۰۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 95071307871
  • خبرنگار : 71402

کلمبیا پس از شکست همه‌پرسی؛

ابقای مذاکره‌کننده دولت با شورشیان فارک/سانتوس: به اتحاد نیاز داریم

ابقای مذاکره‌کننده دولت با شورشیان فارک/سانتوس: به اتحاد نیاز داریم

رئیس‌جمهوری کلمبیا به دنبال رای منفی مردم کشورش به توافق صلح با شورشیان فارک، با رهبران احزاب سیاسی دیدار و بر لزوم وحدت کشورش تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری فاکس نیوز، خوآن مانوئل سانتوس، رئیس‌جمهوری کلمبیا در پی نتایج شگفت‌آور همه‌پرسی صلح با شورشیان فارک با رهبران احزاب سیاسی این کشور دیدار کرد تا گام‌های بعدی پس از رای منفی مردم ‌مشخص شود.

علاوه بر این، سانتوس دوشنبه مجددا "اومبرتو د لا کاله" را به عنوان مذاکره‌کننده اصلی با شورشیان فارک تعیین کرد. این اقدام یک روز پس از آن انجام شد که توافق صلحی که به امضای دولت و شورشیان فارک رسیده بود در جریان همه‌پرسی شکست خورد. سانتوش گفت: کاله با حمایت وزیر خارجه و وزیر دفاع مذاکراتی را آغاز خواهند کرد تا به تمام مسائلی که برای رسیدن به توافق لازم است، رسیدگی کنند و با موفقیت رویای تمام کلمبیایی‌ها برای پایان جنگ با فارک را محقق کنند.

رئیس‌جمهوری کلمبیا که ضربه مهلکی از شکست همه‌پرسی روز یکشنبه خورده است، از زمان انتخاب در سال ۲۰۱۰ قول پایان این جنگ داخلی را داده بود که باعث آوارگی حدود ۸ میلیون تن شده است. در آن همه‌پرسی، 21 / 50 درصد از مردم یا به عبارتی حدود 13 میلیون تن به توافق صلح رای منفی دادند و در مقابل 78 / 49 درصد موافق آن بودند. مشارکت مردمی هم زیر 38 درصد بود.

او پس از دیدار با احزاب سیاسی گفت: کشور به اتحاد نیاز دارد. ما باید کینه، تنفر و قطبی‌سازی را که به ما آسیب بسیار زده است، کنار بگذاریم.

طبق گفته دولت، تمام احزاب سیاسی در نشست غیر علنی دوشنبه دعوت شده بودند اما آلوارو اوریبه، رئیس‌جمهوری سابق کلمبیا و رئیس حزب مرکز دموکراتیک حاضر نشد. اوریبه که اکنون سناتور است، از رهبران کمپین "خیر" بوده است.  

سانتوس در سخنانش همچنین از دولت‌های خارجی که همبستگی خود را با روند صلح کلمبیا اعلام کردند، تشکر کرد. وزرای امور خارجه دولت‌های آمریکای لاتین با صدور بیانیه‌ای دولت کلمبیا را به ادامه روند صلح تشویق کردند. در بیانیه وزرای خارجه برزیل، مکزیک، آرژانتین، شیلی، اوروگوئه و پاراگوئه آمده است: از نتیجه تعجب‌آور همه‌پرسی توافق صلح نباید اینگونه برداشت شود که مردم صلح را رد کرده‌اند.

آنها همچنین از دولت و شورشیان فارک برای حفظ آتش‌بس و نیز از سانتوس برای درخواست برای اتحاد تقدیر کردند.   

اومبرتو د لا کاله ریاست تیم مذاکره‌کننده دولت کلمبیا را در طول چهار سال مذاکرات در هاوانا بر عهده داشت و هدف این بود که به این درگیری‌ای که از 1964 آغاز شده بود، خاتمه داده شود. سانتوس و رهبر شورشیان فارک در 26 سپتامبر توافقی را برای صلح به امضا رساندند که نتیجه سال‌ها مذاکره بود.

آلوارو اوریبه، رئیس‌جمهوری سابق کلمبیا استدلال می‌کرد دولت بیش از حد در مقابل فارک بخشایش نشان داده است. برخی از مخالفان پیمان صلح هم شکایت داشتند که بسیاری از شورشیان زندانی در حالی عفو می‌شوند که مسئول مرگ و آوارگی شمار زیادی از مردم هستند. شورشیان فارک پس از ۵۲ سال جنگ داخلی قبول کردند که سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به فرآیند سیاسی ملحق شوند. اوریبه معتقد است که سانتوس به جای اینکه سلول‌های زندان را به شورشیان فارک بدهد، به آنها کرسی‌های کنگره را پیشنهاد داد.

در ادامه تحولات کلمبیا پس از شکست همه‌پرسی، رهبر ارشد شورشیان مارکسیست فارک اعلام کرد که نتایج این همه‌پرسی به لحاظ قضایی اثری ندارد. او در بیانیه‌ای ویدیویی از هاوانا گفت: صلح اینجاست و آمده است که بماند چرا که این یک حق و وظیفه طبق قانون اساسی است که شامل انطابق اجباری می‌شود و باید بر تنفر و خشونت فائق آید. صلح چیزی است که به آرای اکثریت نیاز ندارد چرا که حق اساسی شرافت بشری است. این موضع دادگاه قانون اساسی هم هست که اخیرا اعلام کرده که رفراندوم به لحاظ قضایی تاثیری ندارد. توافق صلحی که 26 سپتامبر به امضا رسید، اختیارات قضایی غیر قابل انکار و غیر قابل فسخی داشت چرا که به عنوان یک پیمان ویژه امضا شد و در شورای فدراسیون سوئیس در برن هم ثبت شد.  

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha