• سه‌شنبه / ۱۳ مهر ۱۳۹۵ / ۱۳:۰۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95071308171
  • خبرنگار : 71457

آمریکا اختلافات نفتی اربیل و بغداد را برای موفقیت عملیات موصل حل کرد

آمریکا اختلافات نفتی اربیل و بغداد را برای موفقیت عملیات موصل حل کرد

منابع دیپلماتیک عراقی می‌گویند، فعالیت‌های فرستاده آمریکا به ائتلاف ضد داعش در عراق، به انعقاد توافق نفتی میان عراق و اقلیم کردستان انجامیده که این توافق در نبرد تعیین کننده موصل اهمیتی ویژه دارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از الیوم السابع، این منابع گفتند، توافق مربوط به تقسیم درآمدهای نفتی که در اوت منعقد شد، اهمیت حیاتی دارد و دولت مرکزی بغداد و دولت اقلیم کردستان را وامی‌دارد تا برای برنامه ریزی درخصوص حمله به داعش در موصل در ماه جاری میلادی، به هماهنگی بپردازند.

برت مک‌گورک، نماینده آمریکا در ائتلاف ضد داعش رفت و آمدهای بسیاری را میان اربیل و بغداد از نیمه نخست آوریل داشت و اوج سفرهای وی برگزاری دیداری در اربیل در ۱۹ ژوئن میان مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق و فالح فیاض، مشاور امنیت ملی عراق بود.

یک منبع عالی رتبه که ارتباط بسیاری با کردها دارد، در این خصوص گفت: اگر مک‌گورک نبود، این قرارداد به هیچ وجه منعقد نمی‌شد.

در اوایل ۲۰۱۴، بغداد اموال اختصاص یافته به اقلیم کردستان از درآمد نفت را کاهش داد. اقلیم کردستان در آن هنگام صادرات نفت را به صورت مستقل از طریق خط لوله‌ها به بندر جیهان ترکیه آغاز کرده بود و این امر به اختلافات دامن زد. حال این اختلافات با میانجیگری آمریکا ظاهرا کاهش یافته است.

در همین حال خبرگزاری رویترز اطلاعاتی را در مورد توافق نفتی منتشر کرد که با نظارت واشنگتن میان اربیل و بغداد حاصل شده است. در این توافق مقرر شده نیروهای پیشمرگ در نبرد علیه داعش در موصل شرکت کننند که این مساله در گذشته بخشی از حمایت آمریکا جهت جلوگیری از فروپاشی طرح نبرد موصل بود.

همزمان سعد الحدیثی، سخنگوی رسانه‌ای نخست وزیر عراق در مصاحبه با روزنامه الشرق الاوسط گفت: در جریان سفر مسعود بارزانی به بغداد برای حل مشکلات و مسائل حل نشده میان بغداد و اربیل در دو روند توافق حاصل شد که روند نخست مربوط به نبرد موصل است و به صورت نهایی در مورد مکانیزم‌ها و نقشه‌ها توافق حاصل شد و روند دوم مربوط به مسائل دیگر از جمله نفت و حل مشکلات موجود میان بغداد و اربیل است و چارچوب کلی وجود دارد که ظرف روزهای آتی با حضور کارشناسانی از دو طرف از جمله مسئولانی برای بررسی انتقال، تحویل و سهم اقلیم کردستان از بودجه اجرایی می‌شود.

رویترز گزارش داد که در پی سفرهای بسیار فرستاده آمریکا به عراق توافقی جهت تقسیم درآمدهای نفتی میان اقلیم کردستان و بغداد حاصل شد.

یک دیپلمات غربی عالی رتبه عنوان داشت: حل‌وفصل این مساله در آغاز گفتگویی جداگانه پیرامون تمهیدات و مقدمات نبرد موصل و مرزهای داخلی مورد مناقشه میان بغداد و اربیل نقش داشت.

پس از این توافق، شاخصه‌ها حکایت از این دارد که ارتش عراق حرکت به سمت موصل را در اواخر اکتبر آغاز خواهد کرد و این مساله‌ای است که چند ماه قبل قابل تصور نبود. بارزانی نیز هفته قبل برای نخستین بار در سه سال گذشته به بغداد سفر کرد که این سفر نشانگر بهبود روابط بود.

همزمان سخنگوی سفارت آمریکا در بغداد درخصوص توافق نفتی اخیر گفت: ما تمامی لطف انعقاد این توافق را مرهون دولت عراق هستیم.

براساس این توافق حدود ۱۵۰ هزار بشکه نفت خام روزانه از بندر جیهان ترکیه صادر می‌شود و دولت اقلیم کردستان و بغداد درآمدها را تقسیم می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha