• چهارشنبه / ۱۴ مهر ۱۳۹۵ / ۱۳:۵۵
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 95071409044

/گزارش/

استقرار S 300 در سوریه، پیامی دیگر از تشدید تنش‌ها میان آمریکا – روسیه

استقرار S 300 در سوریه، پیامی دیگر از تشدید تنش‌ها میان آمریکا – روسیه

"تنش‌ها میان آمریکا و روسیه بر سر مسائل مختلف در سوریه طی روزهای اخیر به سرعت تشدید شده و نه تنها بر امنیت منطقه‌ای بلکه تا حدودی بر امنیت جهانی نیز سایه‌ای جدید افکنده است."

به گزارش ایسنا، روزنامه صهیونیستی اورشلیم پست در گزارشی از تحولات میدانی سوریه نوشته است: «روز گذشته (سه شنبه) فاکس نیوز، در گزارشی به نقل از مقامات آمریکایی نوشت که روسیه سیستم موشکی زمین به هوای پیشرفته S 300 خود را در سوریه مستقر کرده است.

استقرار این سیستم‌ها باید پیامی روشن برای واشنگتن مبنی بر این داشته باشد که آمریکا را از هرگونه اقدام نظامی علیه دولت بشار اسد در سوریه بر حذر دارد.

از زمان ورود به جنگ سوریه، هدف روسیه حفاظت از موجودیت متحدش دولت اسد و همکاری با آن در مبارزه با مخالفان سوری بوده است. از آن طرف هدف ائتلاف تحت رهبری آمریکا تاکنون مقابله با افراط گرایانی چون داعش و جبهه النصره بوده است. برای مدتی این دو ائتلاف توانستند در فضای آشفته سوریه اهداف خود را پیش ببرند و از بروز درگیری بین یکدیگر جلوگیری کنند.

اما به نظر می‌رسد که شرایط در حال تغییر و در نتیجه تنش‌ها میان این دو قدرت جهانی روبه افزایش است.

طی روزهای اخیر، آمریکا پس از مشاهده جنگی که روسیه و سوریه در حلب به راه انداخته‌اند صحنه اقدامات مشترک با روسیه برای آتش‌بس را ترک کرد.

از زمان شکست آتش‌بس، ائتلاف تحت رهبری روسیه که حزب‌الله و ایران را نیز دربر می‌گیرد به پیشروی‌هایی در حلب دست یافته است. واشنگتن و غرب تنها شاهد آن بوده‌اند که هزاران تن از نیروهای حامی اسد در حال محاصره بزرگترین شهر سوریه هستند؛ شهری که بخشی از آن در کنترل مخالفان است.

در این میان رسانه‌های غربی سرشار از تصاویر دهشتاکی است که قربانیان غیرنظامی حلب را نشان می‌دهند و فشار را بر باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا جهت انجام اقدامی عملی‌تر افزایش می‌دهند در حالی که معتقدند دیپلماسی دیگر بی فایده است.

با این حال روشن نیست که چه عواملی می‌تواند تغییری عظیم در رویکرد اوباما ایجاد کند،‌کسی که از هر فرصتی برای حمله به دولت اسد شانه خالی کرده است. اوباما در حالی که تنها چهار ماه دیگر در قدرت باقی خواهد ماند،‌ همچنان از مشارکت آمریکا در جنگ دیگری در خاورمیان آن هم فراتر از عملیات هوایی علیه داعش اجتناب می‌کند.

به نظر می‌رسد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در این میان منتظر نمانده تا اوباما دست به تصمیم گیری دیگری بزند و از آن رو اقدام به استقرار سامانه S 300 خود در سوریه کرده که این قابلیت را دارد هرگونه موشک بالستیک، کروز، جنگنده و سایر تجهیزات هوایی را سرنگون کند. این سامانه در حالی در سوریه مستقر می‌شود که پیش از این سیستم‌ زمین به هوایی S 400 مسکو نیز در پایگاه هوایی حمیمیم در شمال سوریه مستقر شده بود. این سیستم این توانایی را به مسکو می‌دهد تا هر هواپیمایی را تا فاصله 400 کیلومتری هدف قرار دهد.

این سامانه‌ها به روسیه توانایی "دسترس ناپذیری" ارائه داده‌اند که به این معنی است که مسکو می‌تواند جنبش‌های موشکی و هوایی را در حریم هوایی سوریه به چالش بکشاند و از آن نه تنها برای دفاع از نیروهای روسی بلکه اگر لازم شد برای حفاظت از نیروهای اسد در برابر حملات آمریکا استفاده کند.

اسرائیل به نوبه خود این تحولات را از نزدیک مشاهده خواهد کرد و نقشی نه چندان برجسته خود را حفظ خواهد کرد. تل‌آویو توانسته روابط خوبی با روسیه ایجاد کند و مکانیسم ضد درگیری مستحکمی هم در دستور کار دارد که البته بدان معنا نیست که اسرائیل خطوط قرمزش را در سوریه زیر پا می‌گذارد و همچنان از ارسال سلاح به لبنان از طریق ایران و حزب‌الله و ایجاد پایگاه‌های تروریستی در جنوب سوریه جلوگیری خواهد کرد.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha