• پنجشنبه / ۱۵ مهر ۱۳۹۵ / ۱۴:۵۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95071509587
  • خبرنگار : 71475

حیدر العبادی: حاکمیت ما خط قرمز است/ییلدیریم: هرگز خاک عراق را ترک نمی‌کنیم

حیدر العبادی: حاکمیت ما خط قرمز است/ییلدیریم: هرگز خاک عراق را ترک نمی‌کنیم

نخست وزیر ترکیه گفت: موضع عراق در مورد حضور نظامی ترکیه در موصل"مبهم" است و آن را درک نمی‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی النشره، بنعالی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه گفت: ما در اردوگاه بعشیقه در نزدیکی موصل نیروهای عراقی را با هدف آزادسازی خاک این منطقه از دست تروریست‌های داعش آموزش می‌دهیم. حضور نظامی ما برای تضمین این مساله است جغرافیای جمعیتی منطقه دستخوش تغییر نشود.

ساکنان بخشی از استان نینوا به مرکزیت موصل به ویژه مناطق شمالی آن ترکمان‌ هستند و ترکیه با ادعای قرابت تاریخی با این بخش از مردم عراق به دنبال دخالت در این کشور است.

ییلدیریم گفت: ترکیه حق حضور در عراق را دارد و اظهارات دولت عراق ما را از مبارزه با تروریسم و حمایت مرزهایمان باز نخواهد داشت. موضعگیری‌های دولت عراق برای ما عجیب است

او در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما برای بازگرداندن زندگی عادی به سوریه تلاش می‌کنیم و امیدواریم تمام خاک سوریه از تروریست‌های داعش پاکسازی شود. ما از روسیه، آمریکا و ایران انتظار داریم که نقش خود را در بازگرداندن زندگی عادی به سوریه ایفا کنند.

نخست وزیر ترکیه ادامه داد: ما به طور کامل از تروریسم رهایی خواهیم یافت و پایگاه‌های تروریستی را به خوبی می‌شناسیم و با تروریست‌های داخل و خارج کشور می‌جنگیم. در واقع به رغم درخواست دولت عراق برای خروج نیروهای ما، ما هرگز خاک عراق را ترک نخواهیم کرد.

این در حالی است که حیدر العبادی، نخست وزیر عراق امروز (پنجشنبه) بر عدم وجود نیروهای شبه نظامی خارجی در کنار نیروهای عراقی تاکید کرد و گفت: ماموریت نیروهای ائتلاف آموزش، مشورت دادن، تجهیز سلاح، حمایت لجستیکی و پوشش هوایی است.

نخست وزیر عراق بار دیگر مخالفت خود را با حضور نیروهای ترکیه‌ای در خاک کشورش اعلام کرد.

وی افزود: اظهارات متناقضی از سوی مقامات ترکیه مطرح است در حالیکه هیچ درخواستی از سوی دولت برای ورود نیروهای ترکیه به عراق مطرح نشده است.

او تاکید کرد:‌ حضور نیروهای ترکیه برای تفریح نیست. حاکمیت عراق خط قرمز است و ترکیه باید به آن احترام بگذارد. ما به دنبال درگیری با ترکیه نیستیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha