• شنبه / ۱۷ مهر ۱۳۹۵ / ۱۱:۲۹
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 95071710283
  • منبع : نمایندگی ایلام

نجات حیات وحش، فقط با یک ترمز!

نجات حیات وحش، فقط با یک ترمز!

ایسنا/ایلام مدیرکل،معاونان پایش، فنی و طبیعی و  مدیر رابط عمومی اداره کل محیط‌زیست استان با حضور در ایسنا از دغدغه‌ها و فعالیت‌های انجام شده، گفتند.تقویت یگان‌های حفاظت با توجه به وسعت 143 هزار هکتاری مناطق حفاظت‌شده از مهم‌ترین این دغدغه‌ها بود.

 «مازیار سلیمان‌نژاد» -  مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام ، با بیان اینکه  در یک سال گذشته 14 نفر نیروی محیط‌بان جذب و یگان حفاظت تقویت‌شده است، اظهار کرد: در حال حاضر 60 نفر نیروی محیط‌بان مناطق حفاظت‌شده استان را به‌صورت شبانه -روزی تحت کنترل و مراقبت شدید دارند و برای حفاظت بیشتر از عرصه‌های تحت مدیریت محیط‌زیست استان آموزش لازم به محیط‌بانان داده‌شده و این آموزش‌ها ادامه خواهد داشت.

سلیمان‌نژاد بابیان اینکه اطفاء حریق در مناطق حفاظت‌شده یک مسئله مهم بوده و در سال 93 بیش از 500 هکتار از اراضی تحت مدیریت و حفاظت‌شده دچار حریق شد و این عامل باعث شد تا تمهیدات لازم برای جلوگیری از آتش‌سوزی انجام شود و در این راستا نسبت به آموزش‌ها و اجرای مانور اطفاء حریق با حضور استان‌های غرب کشور انجام‌شده است.

DSC_0350.JPG

فعالیت 42 سازمان مردم‌نهاد در استان در زمینه حفاظت محیط‌زیست

وی با تأکید بر اینکه فعالیت و حضور سازمان‌های مردم‌نهاد برای جلوگیری و مهار هرگونه آتش‌سوزی در مناطق  حفاظت‌شده  بیشتر کرده‌ایم، گفت: تعداد 42 سازمان مردم‌نهاد در استان در راستای حفاظت از محیط‌زیست فعالیت می‌کنند و در این زمینه رتبه اول کشور راداریم لذا استان ایلام به‌عنوان محیط زیستی استان کشور معرفی‌شده است.

انتقال گوزن مازاد سایت تکثیری ایلام به سایر نقاط کشور

سلیمان‌نژاد احیاء گونه‌های جانوری نادر را از دیگر برنامه‌های این دستگاه اعلام کرد و افزود: در این زمینه با ایجاد یک منطقه حفاظت‌شده گوزن زرد ایرانی نسبت به تکثیر آن اقدام  شده که در سال گذشته به دلیل ازدیاد جمعیت 10 رأس از آن‌ها به سایر سایت‌های کشور انتقال یافت و امسال هم آمادگی داریم 12 رأس دیگر به دیگر سایت‌های کشور منتقل کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان گفت: در حال حاضر 42  رأس گوزن زرد در سایت ایلام جود دارد که پیش‌بینی می‌شود تا چند ماه آینده به 50 رأس افزایش یابند.

ثبت جهانی گونه ماهی«جویباری ایلامی» به نام ایلام

وی اقدامات در حوزه گرود غبار و ریزگرد ها را از دیگر برنامه این دستگاه دانست و گفت: کار تکمیل شبکه پایش لحظه‌ای سنجش میزان ریز گردها در دستور کار جدی قرارگرفته و امسال ایستگاه در شهرستان آبدانان راه‌اندازی شد و هم‌اکنون در 7 شهرستان ایستگاه آلودگی سنج داریم و مابقی شهرستان‌ها در صورت تأمین اعتبار انجام می‌شود.

سلیمان نژاد ادامه داد: یک‌گونه ماهی به نام ماهی «جویباری ایلامی» که زیستگاه اصلی آن ایلام است شناسایی و ثبت‌شده و این‌گونه در دنیا معرفی شد.

90 درصد پسماندهای عفونی بیمارستان‌ها ایلام بی خطرسازی می‌شوند

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان ایلام با اشاره به اینکه  پسماندها ضربه جبران‌ناپذیری به محیط‌زیست وارد می‌کنند، تصریح کرد:  در حال حاضر 90 درصد پسماندهای عفونی بیمارستان‌ها بی خطرسازی می‌شوند و از طرف دیگر برای جمع‌آوری پسماندهای زائران اربعین حسینی کارگروه خاصی تشکیل شده است.

وی برگزاری همایش‌های مختلف، حضور در نمایشگاه‌های کشوری، انعقاد تفاهم‌نامه بین محیط‌زیست استان با استان واسط عراق برای حفاظت بیشتر از منطقه کولگ که مرز بین ایران و عراق است،مهار از گردوغبار، جلوگیری از بیماری‌های دامی وحی‌ات وحش، بازدید از واحدها صنعتی و پیش و نظارت مستمر بر فعالیت سالم آن‌ها، مطالعه غارهای استان و ارائه دستاوردهای محیط‌زیست استان را از دیگر برنامه‌های محیط‌زیست ایلام عنوان کرد و افزود: راه‌اندازی موزه تاریخ طبیعی استان به‌صورت کامل و بازدید رایگان برای زائران اربعین صورت می‌گیرد.

7 درصد استان تحت مدیریت محیط‌زیست است/تنوع حیات‌وحش در ایلام

در ادامه «غلام‌رضا  ابدالی» - معاون فنی و طبیعی محیط‌زیست استان ایلام نیز اظهار کرد: هدف اصلی محیط‌زیست استان ایجاد و نهادینه کردن تعهد اخلاقی به محیط‌زیست و حفظ حیات‌وحش بوده چراکه در استان 100 گونه گیاهی، بیش از یک‌میلیون 140 هکتار مرتع و 641 هکتار هم جنگل وجود دارد که 60 درصد مساحت استان را در برمی‌گیرد.

DSC_0334.JPG

وی ادامه داد: 38 گونه پستاندار، 195 گونه پرنده، 6 گونه دوزیست و لاک‌پشت و 30 گونه ماهی در دو منطقه شکارممنوع زیست می‌کنند و تحت مراقبت هستند.

ابدالی با اشاره به اینکه چهار منطقه حفاظت‌شده و دو منطقه شکارممنوع تحت مدیریت محیط‌زیست استان داریم خاطرنشان کرد: در حال حاضر 7 درصد وسعت استان تحت مدیریت محیط‌زیست بوده و سعی و تلاش داریم با توجه به تنوع زیستی استان این آمار را به 10 درصد برسانیم.

وجود 18 تالاب باارزش در ایلام

معاون فنی و طبیعی محیط‌زیست استان ایلام ادامه داد: در حال حاضر 18 تالاب باارزش در استان داریم و اقدامات خوبی در زمینه شناسایی و ساماندهی تالاب‌های استان صورت گرفته  و همچنین اقدامات حفاظتی، مدیریتی، پاک‌سازی و آموزش جوامع محلی برای حفاظت بیشتر توسط محیط‌زیست انجام می‌شود.

ابدالی با تأکید بر اینکه حدود 90 درصد توپوگرافی استان ایلام کوهستانی بوده و هدایت صنایع برای کاهش آلودگی و جلوگیری از تخریب محیط‌زیست بسیار مهم و حساس است تصریح کرد: حفظ محیط‌زیست بر همگان واجب بوده و نسل‌های آینده برای زندگی سالم نیازمند محیط‌زیست سالم هستند.   

 منشأ 90 درصد گردوخاک استان خارجی است

در ادامه «علی طاهر  سارایی» معاون پایش و نظارت محیط‌زیست استان ایلام اظهار کرد: پایش واحدهای صنعتی و آب‌وخاک مهم‌ترین موضوعی که در دستور کار قرار دارد و با هرگونه تخلف زیستی محیطی بدون تعارف برخورد قاطع می‌کنیم و در این زمینه دستگاه قضایی به‌خوبی حمایت می‌کند

3.JPG

سارایی ادامه داد: در استان 500 واحد صنعتی داریم که پایش می‌شوند و 120 واحد از تعداد مذکور دارای خروجی هستند که توسط کارشناسان محیط‌زیست مورد پایش و نظارت برای جلوگیری از آلودگی قرار می‌گیرد.

وی بابیان اینکه منشأ 90 درصد گردوخاک استان خارجی است افزود: در فرایند گردوغبار هواشناسی پیش‌بینی می‌کند و بعد محیط‌زیست با رصد از طریق ایستگاه‌های پایش در استان تشکیل جلسه و تصمیمات برای مقابله با ریز گرد انجام می‌شود.

استقرار 7 ایستگاه سنجش آلودگی ریز گرد در استان

معاون پایش و نظارت محیط‌زیست استان ایلام با تأکید بر اینکه 7 شهرستان مجهز به سیستم پایش لحظه‌ای هستیم و ذرات معلق را پایش و نظارت می‌شود گفت: با گرفتن اطلاعات از وضعیت ریز گردها در کمیته گردوغبار استان تصمیماتی برای حفظ سلامت مردم در نظر گرفته می‌شود.

سارایی خاطرنشان کرد: واحدهای بزرگ استان دارای خروجی دائم، موظف به ایجاد سیستم لحظه‌ای پایش هستند و کارخانه سیمان و پالایشگاه گاز در حال حاضر مجهز هستند و پساب آن‌ها مورد نظارت و مدیریت زیست‌محیطی قرار می‌گیرد.

شناسایی سه گونه جدید حیات‌وحش در ایلام/ سرشماری حیات‌وحش دو بار در سال  

وی ادامه داد: سالانه دو بار حیات‌وحش استان ازجمله پستانداران و پرندگان در سطح مناطق سرشماری می‌شوند و تاکنون سه گونه جدید «حشره‌خوار کوتوله»،«قمری » و «جکوی پلنگی» در استان شناسایی و به جمعیت گونه‌های پرندگان استان اضافه‌شده است.

معاون پایش و نظارت محیط‌زیست استان ایلام بابیان اینکه تیمار حیات‌وحش و بازگشت دوباره آن‌ها به دامن طبیعت از برنامه‌های مهم این حوزه است تصریح کرد: ماهانه 40 گونه حیات‌وحش تیمار و بعد از احیاء سلامتی آن‌ها دوباره در دامن طبیعت رها می‌شوند.

معاون پایش و نظارت محیط‌زیست استان ادامه داد:. مهم‌ترین مؤلفه‌ای که در سطح کشور در حال حاضر احیا رودخانه‌ها در حال اجرا است که توسط محیط‌زیست انجام می‌شود و علاوه بر این سالانه از رودخانه‌ها و آب‌های استان نمونه‌گیری و سلامت آن‌ها را نظارت و مدیریت می‌کنیم.

با یک ترمز نسل حیات‌وحش را حفظ کنیم

سارایی از مردم و بخصوص رانندگان خواست در با توجه به عبور جاده‌های استان در دل جنگل و طبیعت استان مراقبت تردد حیات‌وحش باشند، گفت: رانندگان با یک ترمز کوتاه می‌توانند نسل یک‌گونه جانوری را حفظ کنند.

گزارش: محمد زمانی -  خبرنگار ایسنا، منطقه ایلام

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha