• سه‌شنبه / ۲۷ مهر ۱۳۹۵ / ۱۲:۱۷
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 95072716051
  • خبرنگار : 71443

مجرم شناخته شدن ژنرال بازنشسته آمریکایی در ارتباط با ماجرای افشای ویروس استاکس‌نت

مجرم شناخته شدن ژنرال بازنشسته آمریکایی در ارتباط با ماجرای افشای ویروس استاکس‌نت

یک ژنرال بازنشسته آمریکایی در ارتباط با پرونده ویروس استاکس‌نت که برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران طراحی شده بود و دروغگویی به پلیس فدرال آمریکا مجرم شناخته شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، جیمز کارت رایت ژنرال بازنشسته نیروی دریایی آمریکا در سال 2012 توسط پلیس تحقیقات فدرال آمریکا (FBI) در ارتباط با کتابی که دیوید سانگر خبرنگار روزنامه نیویورک تایمز درباره ویروس سایبری استاکس‌نت نوشته است، مورد بازجویی قرار گرفت. این ویروس مخرب برای آسیب زدن به برنامه هستهِ ای ایران طراحی شده بود.

کارت رایت چهارماه پس از بازنشستگی‌اش در سپتامبر 2011 با سانگر همکاری کرد و اطلاعاتی را در اختیار نویسنده کتاب قرار داد.

وی پس از آنکه روز دوشنبه در یک دادگاه فدرال مجرم شناخته شده، درباره تلاش‌هایش برای منحرف کردن اف‌بی‌آی، گفت: من می‌دانستم که منبع این داستان نیستم و نمی‌خواستم برای فاش کردن اطلاعات سرزنش شوم. تنها هدف من برای گفت‌وگو با خبرنگاران حفاظت از منافع و جان آمریکایی‌ها بود.

به گزارش رویترز اما مجرم شناخته شدن کارت رایت به دلیل همکاری‌اش با خبرنگاران نبوده، بلکه به دلیل بیانیه دروغینش به نیروهای اف‌بی‌آی بوده است.

کارت رایت از سال 2007 تا 2011 معاون رییس ستاد مشترک ارتش بوده و آنطور که گزارشات رسانه‌ها نشان می‌دهد از عوامل اصلی طراحی عملیات بازی‌های المپیک (ویروس استاکس‌نت) علیه برنامه هسته‌ای ایران بوده است که دادستان‌ها می‌گویند این ژنرال سابق در جریان پرونده تحقیق درباره افشای اطلاعات محرمانه استاکس‌نت به مأموران اف‌بی‌آی دروغ گفته است.

وی در جریان ویروس استاکس‌نت بوده است. اکنون با توجه به مجرم شناخته شدن وی در دادگاه فدرال، ممکن است به حبس تا پنج سال محکوم شود.

خبرگزاری رویترز و دیگر رسانه‌های خبری پیش از این گزارش داده بودند که ویروس استاکس‌نت یک پروژه مشترک میان آمریکا و اسرائیل بوده است، هر چند که هیچ یک از آنها هیچ وقت مسئولیت این کار را نپذیرفتند. هدف این ویروس که ماجرای آن در سال 2010 فاش شد، از کار انداختن و آسیب زدن به سانتریفیوژها بود.

بر اساس این گزارش، قاضی پرونده اعلام کرد که حکم جیمز کارت رایت را در 17 ژانویه 2017 ابلاغ خواهد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha