• دوشنبه / ۳ آبان ۱۳۹۵ / ۱۲:۱۴
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 95080301954
  • منبع : نمایندگی گیلان

سلامت مردم گیلان معطل قطع چند اصله درخت

سلامت مردم گیلان معطل قطع چند اصله درخت

ایسنا/گیلان با قطع چندین اصله درخت آرزوی دیرینه مردم گیلان برای احداث تصفیه‌خانه در سراوان برآورده می‌شود و گامی موثر در راستای سلامت مردم این استان برداشته می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، دفن زباله در سراوان عمری نزدیک به 30 سال دارد و در هرسال دفن غیربهداشتی کوهی از زباله بار مشکلات آنجا را بیشتر کرده است.

بیش از 30 سال است که منطقه جنگلی سراوان که قرار بود به‌صورت موقت به‌عنوان مرکز دفن زباله استفاده شود به منطقه‌ای دائمی برای دفن زباله‌های شهری، صنعتی و بیمارستانی شهرهای رشت، خشکبیجار، خمام و لشت‌نشا تبدیل شده است.

دفن زباله در این مدت سبب مشکلات زیست‌محیطی فراوان برای روستاهای اطراف هم‌چنین آلودگی منابع آب، رودخانه‌های زرجوب و گوهر رود و تالاب انزلی شده است. این درحالی است که سراوان و پارک جنگلی آن دارای یکی از نادرترین گونه‌های گیاهی و جانوری نه‌تنها در کشور بلکه در سطح جهان است.

هم‌اکنون 500 تا 7۰۰ تن زباله به سراوان منتقل می‌شود و این حجم زباله در روزهای بارانی۲۰ لیتر در ثانیه و در روزهای عادی ۷ لیتر در ثانیه شیرابه تولید می‌کند.

«علیرضا حاجی‌پور» در این راستا در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: با توجه به این‌که دپوی زباله در سراوان مشکلات عدیده‌ای را برای ساکنان این منطقه به وجود آورده است ما در راستای کاهش این مشکلات تلاش کرده‌ایم با انجام عملیات بهسازی و شن‌ریزی مرکز دفن زباله در سراوان، سم‌پاشی سایت دفن زباله جهت از میان بردن حشرات موذی، زیباسازی، گل کاری، اصلاح هندسی، ایجاد فضای سبز، نصب و ترمیم راهبند درب ورودی جایگاه سراوان تا حدودی از مشکلات بکاهیم.

وی ادامه داد: احداث سلول جدید دفن مهندسی و بهداشتی پسماند بادر نظر گرفتن عدم نفوذ شیرابه به داخل زمین و جمع‌آوری شیرابه‌ها و در نهایت هدایت شیرابه‌ها به تصفیه‌خانه‌ای که به‌زودی ساخته خواهد شد می‌تواند تا حدود زیادی از مشکلات اصلی جلوگیری کند.

حاجی‌پور مهم‌ترین مانع برای ساخت تصفیه‌خانه را ندادن مجوز قطع درخت از سوی منابع طبیعی دانست و گفت: هنوز مجوز قطع درختان برای ساخت تصفیه‌خانه صادر نشده است، ساخت تصفیه‌خانه کاری زمان‌بر است و ما در تلاش هستیم تا هرچه سریع‌تر با ساخت تصفیه‌خانه رودخانه‌های این شهر را از آلودگی نجات دهیم و برای سلامت جامعه گام برداریم.

وی به مردم این اطمینان را داد که زباله‌های عفونی بیمارستان ها پس از انجام عملیات اتو کلاو  یعنی بی‌خطرسازی وارد سایت سراوان می‌شود و نماینده محیط زیست بر زباله‌های عفونی بیمارستان‌ها نظارت کامل دارد. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha