• شنبه / ۸ آبان ۱۳۹۵ / ۱۳:۳۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95080805323

پرونده مجوز فروش سلاح به عربستان به دادگاه عالی انگلیس رفت

پرونده مجوز فروش سلاح به عربستان به دادگاه عالی انگلیس رفت

تاریخ دادگاه برای رسیدگی به موضوع ضرورت توقف فروش سلاح از انگلیس به عربستان سعودی همزمان با افزایش اتهامات مبنی بر اینکه ریاض در جنگ علیه یمن اقدام به جنایت جنگی کرده است، تعیین شد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه گاردین، براین اساس قرار است دو قاضی دادگاه عالی طی سه روز مجوز صادرات سلاح به دولت عربستان را که با حکم دولت انگلیس صورت می‌گیرد، مورد بازنگری قرار دهند. این بازنگری هفتم فوریه 2017 آغاز خواهد شد.

این در حالی است که عربستان سعودی عملیات نظامی بزرگی را علیه یمن پیش می‌برد واز سوی آژانس‌های سازمان ملل گروه‌های حقوق بشری و سایر گروه‌های مردم نهاد به انجام جنایت جنگی در این کشور متهم می‌شوند. گزارش‌های مختلف حاکی از آن است که ریاض موانع غیرنظامی متعددی را از جمله مراسم ختم، بیماستان‌های بین‌المللی، مدارس وکارخانه‌های تولید غذا را مورد هدف قرار می‌دهد.

یمن در حال حاضر با یک بحران بشری دست وپنجه نرم می‌کند در حالی که برآورد می‌شود 20  میلیون تن از اهالی این کشور به شدت به امدادهای بشردوستانه نیاز دارند و در قحطی به سر می‌برند که بخشی از این شرایط ناشی از محدودیت‌هایی است که دولت سعودی آنها را ایجاد کرده است.

در این میان دولت انگلیس از زمان آغاز حملات علیه یمن مجوز صادرات تسلیحاتی به ارزش 3 / 3 میلیارد پوند را به این کشور صادرکرده است؛ تسلیحاتی که 1 / 1 میلیارد پوند آن به صادرات بمب، موشک وسایر تجهیزات انفجاری اختصاص داده شده است.

عربستان سعودی تنها کشوری غیر از انگلیس است که به بمب‌های فوق مرگ بار ساخت انگلیس PavewayIV”" دسترسی دارد.

این مجوزهای صادراتی در حالی صادر شده‌اند که براساس قوانین انگلیس، صادرات چنین تسلیحاتی در صورت اینکه در کشور مقصد احتمال استفاده از آنها برای انجام جنایات جنگی وجود داشته باشد ممنوع است.

با این حال وزرای انگلیس بررسی تعلیق صادرات سلاح به عربستان را رد و ادعا می‌کنند ریاض بهترین کسی است که می‌تواند راجع به جنایت‌های خودش تحقیق کند. عربستان سعودی خودش را از هرگونه اقدام اشتباه مبرا می‌داند.

پیش از این و در روز چهارشنبه بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس در این باره خطاب به پارلمان کشورش گفته بود: این مساله برای دولت سعودی بسیار جدی و حائز اهمیت است و این جدی بودن هم کاملا به جا است. اما مجلس عوام نباید تردید و نگرانی داشته باشد چرا که ما در این کشور شرایط را هر دقیقه و مدام نظارت میکنیم وبه اعمال معیارهای نهادینه خود در تضمیمن این مجوزهای تسلیحاتی ادامه خواهیم داد.

وی سپس با اشاره به افرادی که خواهان توقف این صادرات هستند به صورت ضمنی هشدار داد که اگر لندن دست به صادرات این تسلیحات نزند خلأیی ایجاد خواهد شد که کشورهای غربی برای پر کردن آن بسیار خرسند خواهند بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha