• یکشنبه / ۹ آبان ۱۳۹۵ / ۱۲:۱۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95080906064
  • خبرنگار : 71516

۱۷ هزار آواره از زمان آغاز عملیات موصل در میان پیشروی پیشمرگ‌ها در بعشیقه و پیشروی‌ها در جنوب

۱۷ هزار آواره از زمان آغاز عملیات موصل در میان پیشروی پیشمرگ‌ها در بعشیقه و پیشروی‌ها در جنوب

در میان تداوم عملیات موصل آخرین اخبار از این شهر حاکی است که الشوره به تصرف نیروهای عراقی درآمده و ۱۳۴ داعشی از جمله سرکردگان آن کشته شده‌اند و طی ۱۲ روز عملیات موصل ۱۷ هزار و ۵۰۰ تن آواره شده‌اند. در هین حال خبر می‌رسد که پیشمرگ‌ها در بعشیقه پیشروی داشته‌اند.

به گزارش ایسنا، یک منبع محلی در موصل امروز (یکشنبه) اعلام کرد، نیروهای "جیش العسره" وابسته به داعش ودروهای خود و تجهیزات نظامی‌شان را از ترس اینکه هدف حملات هوایی قرار نگیرند، زیر خاک دفن کرده‌اند.

این منبع به سومریه نیوز گفت: گروه‌های وابسته به داعش عمدا به مخفی کردن تجهیزات‌ نظامی‌شان در خاک و خودورهایشان در منازل روی آورده‌اند تا مبادا از سوی نیروی هوایی عراق و ائتلاف هدف حملات قرار نگیرند.

این منبع که نخواست نامش فاش شود، گفت: فرماندهان جیش العسره با خودروی غیرنظامی از شهر موصل به رقه گریخته‌اند تا از سوی نیروهای عراقی هدف قرار نگیرند.

شبکه المیادین درباره اخبار امروز موصل گزارش داد که پاکسازی روستاهای واقع در اطراف الحمدانیه ادامه دارد.

همچنین حملات توپخانه‌ای و هوایی به مقرهای داعش در اطراف شهرک حمام العلیل برای آزادسازی آن از دست داعش صورت گرفت  و نیروهای عراقی چندین محور را به سمت حمام العلیل در سواحل دجله باز کردند.

نیروهای نهم زرهی روستای علی رش در محور جنوب شرق موصل را آزاد کردند در حالی که روستاهای السلیمانی و جرنه نیز در چارچوب محور جنوب غرب موصل آزاد شدند.

این منبع به سومریه نیوز گفت: نیروهای پیشمرگ وارد روستاهای کانونه و روزبیان از توابع شهر بعشیقه شدند. این دو روستا از چند روز پیش تحت محاصره بودند.

وی افزود: تیم مهندسی در حال حاضر در حال پاکسازی دو روستا از مواد منفجره هستند.

این در حالی است که شبکه المیادین از ورود پیشمرگ‌ها به شهر بعشیقه و درگیری در این شهر خبر داد.

نیروهای عراقی نیز در ادامه تلاش خود برای آزادی مناطق اطراف موصل، کنترل کامل شهر الشوره در جنوب موصل را در دست گرفته و این شهر را از بمب‌ها و مین‌های کار گذاشته شده پاکسازی کردند.

نیروهای عراقی روز شنبه ۱۰ روستای جدید را در جنوب غرب موصل آزاد کردند و مشغول پیشروی به سمت مرکز این شهر هستند. این روستاها عبارتند از سن الذبان، الحمزه، تل طیبه، عین البیضه، الصجمه، الحمیدیه، الشروق، المخلط و الجایف.

نجم الجبوری، فرمانده عملیات نینوا نیز اعلام کرد که نیروهای پلیس فدرال، ارتش و گروه‌های حشد شعبی کنترل روستاهای وادی العین، المساره، مشیرفه، کهریز و علیبه در محور جنوب را در دست گرفتند.

همزمان با عملیات ارتش عراق نیروهای حشد شعبی روز گذشته به سمت شهر تلعفر حرکت کردند تا تنها مسیر امدادرسانی به داعش بین موصل عراق و رقه سوریه را قطع کنند.

درگیری‌ها میان داعش و پیشمرگ‌ها در اطراف شهر بعشیقه نیز همچنان ادامه دارد. نیروهای کرد اخیرا شهر بعشیقه را از دست داعش آزاد کردند.

به گفته منابع عراقی، پزشکی قانونی نینوا اجساد ۱۳۴ داعشی را تحویل گرفت که در درگیری‌های آزادی شهر الشوره و محور شهرستان تلکیف کشته شده بودند.

از جمله کشته شدگان ابوعمر الشیشانی و ابوقتاده الزرقاوی از سرکرده‌های داعش هستند.

به گفته منابع، داعش تدابیر امنیتی شدیدی را در اطراف بیمارستان نینوا اتخاذ کرده و مانع نزدیک شدن افراد به بیمارستان می‌شود.

با تشدید درگیری‌ها میان داعش و نیروهای عراقی در موصل سازمان جهانی مهاجرت اعلام کرد که از آغاز عملیات موصل تاکنون بیش از ۱۷ هزار و ۵۰۰ تن از منازلشان در این شهر کوچ کرده‌اند. در حالی که صدها آواره به منازلشان در شهر القیاره در جنوب موصل بازگشتند. این اتفاق دو ماه بعد از بازپس‌گیری این شهر از دست داعش است.

سازمان ملل برآورد کرده که عملیات موصل به آوارگی یک میلیون تن بینجامد. عملیات منجر به بحران انسانی خفقان آوری شود چراکه اردوگاه‌ها قادر به پذیرش بیش از نیمی از اینها نیستند و فصل زمستان نیز نزدیک است و شرایط برای آوارگان بسیار سخت می‌شود.

 سازمان جهانی مهاجرت در حال ارزیابی ایجاد محل فرود برای هواپیماها در منطقه القیاره است تا آن را به محل استقرار آوارگان تبدیل کند. شاید بتوان ۶۰ هزار آواره را در اینجا جا داد.

از سوی دیگر وزارت دفاع عراق از فرود آمدن نخستین هواپیمای نظامی در فرودگاه القیاره در جنوب موصل از سال ۲۰۱۴  تاکنون خبر داد.

نیروهای عراقی اخیرا پایگاه القیاره و این شهر را به طور کامل آزاد کردند.

صدها خانواده عراقی نیز به القیاره بازگشتند و در اردوگاه‌ها ساکن شدند.

در همین حال منابع عراقی از سقوط یک بالگرد به دلیل نقص فنی در رود دجله در شمال سامرا خبر دادند.

فرماندهی عملیات مشترک عراق نیز اعلام کرد که تیم نجات همچنان در حال تلاش برای یافتن این بالگرد است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha