• سه‌شنبه / ۱۱ آبان ۱۳۹۵ / ۱۴:۵۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95081107927

یک مقام وزارت خارجه آمریکا: برخی شواهد علیه گولن صحت دارد

یک مقام وزارت خارجه آمریکا: برخی شواهد علیه گولن صحت دارد

یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا می‌گوید، استدلال ترکیه مبنی بر اینکه فتح‌الله گولن و حامیانش در کودتای نافرجام اخیر این کشور نقش داشته‌اند ممکن است صحت داشته باشد.

به گزارش ایسنا، به نقل از آسوشیتدپرس، فتح‌الله گولن، روحانی منتقد دولت ترکیه که طی تبعیدی خود خواسته اکنون در ایالت پنسیلوانیای آمریکا زندگی می‌کند به همراه حامیانش تاکنون به عنوان عامل اصلی کودتای تیرماه ترکیه معرفی شده‌اند؛ کودتایی که بیش از ۲۷۰ کشته بر جای گذاشت. در همین حال دولت ترکیه خواهان استرداد فتح‌الله گولن به این کشور شده و از دولت آمریکا خواسته تا به صورت موقت گولن را بازداشت کند.

این در حالی است که ترکیه و آمریکا در سال ۱۹۷۹ توافق استرداد و همکاری دوجانبه در مسائل کیفری را به امضا رسانده‌اند. در حالی که ترکیه تاکنون بسیاری از مظنونان آمریکایی را تحت این توافق به این کشور بازگردانده، آمریکا تاکنون اعلام کرده است که در صورتی که شواهد طی تحقیقاتی در این زمینه ادعای دولت ترکیه راثابت نکند،‌استردادی صورت نمی‌گیرد.

در همین حال یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا در این باره به خبرنگاران گفته که "شواهد منطقی" مبنی بر جدی بودن اتهامات دولت ترکیه علیه گولن وجود دارد.

وی همچنین خاطر نشان کرد، سازمان‌های خیریه و آموزشی که توسط گولن اداره می‌شوند ساختار و گردش مالیاتی "شک برانگیزی" دارند که به یک "جرم سازمان یافته که در آن برای پوشاندن پول‌شوئی تلاش می‌شود و نه فعالیت مذهبی شباهت دارد."

این اطلاعات چند روز پس از آن منتشر شده‌اند که وزیر دادگستری ترکیه با دادستان کل آمریکا دیدار و بر درخواست استرداد گولن پافشاری کرد. بکر بوزداغ وزیر دادگستری ترکیه، گولن را همانند اسامه بن‌لادن دانسته و هشدار داده بود که عدم استرداد گولن توسط دولت واشنگتن می‌تواند روابط دو کشور را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

این مقام وزارت خارجه آمریکا که خواسته نامش فاش نشود، همچنین اعلام کرده است که دولت این کشور همچنان در حال بررسی شواهد دولت ترکیه علیه گولن است اما این شواهد تاکنون نکاتی درباره جرایم متعدد و نه کودتای این کشور را در برداشته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha