• چهارشنبه / ۳ آذر ۱۳۹۵ / ۱۳:۰۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95090301964
  • خبرنگار : 71129

بر اساس یک بررسی مستقل؛

داعش ۵۲ بار در سوریه و عراق از تسلیحات شیمیایی استفاده کرده است

داعش ۵۲ بار در سوریه و عراق از تسلیحات شیمیایی استفاده کرده است

براساس یک بررسی مستقل مشخص شد که داعش دست کم ۵۲ بار از تسلیحات شیمیایی شامل گازهای کلر و خردل در سوریه و عراق از ۲۰۱۴ استفاده کرده است.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، براساس ارزیابی سرویس تحلیل و جمع آوری اطلاعات IHS Conflict Monitor مستقر در لندن، مشخص شد که بیش از یک سوم حملات شیمیایی در داخل و حومه موصل از سوی داعش صورت گرفته است.

این تحلیل بر مبنای گزارش‌های محلی جدید، رسانه‌های اجتماعی و تبلیغات داعش نشان دهنده مجموعه‌ای از حملات شیمیایی در این درگیری‌هاست. نیروهای نظامی عراقی و آمریکایی نگرانی فزاینده خود را بابت دورنمای حملات شیمیایی بیشتر در حالی مطرح کرده‌اند که متحدان به دنبال باز پس گیری موصل و رقه از داعش هستند.

سرهنگ جان دوریان، سخنگوی نظامی در عراق گفت:‌ ائتلاف نگران استفاده داعش از تسلیحات شیمیایی است. داعش از آنها در عراق و سوریه در گذشته استفاده کرده و ما انتظار داریم که از انواع دیگری از این تسلیحات استفاده کند.

وی ادامه داد: توانایی داعش در استفاده از این تسلیحات در مراحل اولیه است و نیروهای عراقی، آمریکایی و سایر نیروهای ائتلاف برای رویارویی با تاثیر این حملات شیمیایی نظیر راکت، خمپاره یا گلوله‌های توپخانه‌ای پر شده با مواد شیمیایی مجهز شده‌اند. تاثیر این مهمات شیمیایی دقیقا در همان محدوده‌ای است که اصابت صورت می‌گیرد.

کمپین هوایی تحت رهبری آمریکا برای هدف قرار دادن داعش و تضعیف آن در استفاده از تسلیحات شیمیایی مواضع و تاسیسات ساخت تسلیحات شیمیایی آنها را بمباران کرده است. در سپتامبر ۲۰۱۶، به عنوان مثال جنگنده‌های ائتلاف یک کارخانه تولیدات شیمیایی در شمال عراق را که گمان می‌رفت برای تولید تسلیحات شیمیایی است، هدف قرار داد.

در حالیکه نیروهای عراقی به داخل موصل پیشروی کرده‌اند تحلیلگران هشدار داده‌اند که داعش می‌تواند همزمان با از دست دادن کنترل موصل دست به حملات بیشتر شیمیایی بزند. نیروهای عراقی یک سوم موصل را به دست گرفته‌اند.

کلمب استراک، تحلیلگر ارشد و رییس HIS Conflict Monitor گفت:‌ از آنجا که داعش در حال از دست دادن موقعیت خود در موصل است، این احتمال وجود دارد که این گروه از تسلیحات شیمیایی برای کاستن از سرعت عملکرد و پیشروی نیروهای عراقی و ائتلاف استفاده کند. و این درحالی صورت می‌گیرد که غیرنظامیان در شهر هستند.

براساس این تحلیل، دست کم ۱۹ مورد از ۵۲ مورد حمله شیمیایی در داخل و اطراف موصل بوده اما ارزیابی‌ها نشان دهنده کاهش حملات پیش از حمله به شهر تحت رهبری نیروهای عراقی است.

تحلیلگر ارشد و رییس HIS Conflict Monitor ادامه داد: موصل مرکز تولید تسلیحات شیمیایی داعش است. اما اکثر این تجهیزات و متخصصان تولید این تسلیحات به همراه خانواده‌ها و اعضای ارشد احتمالا در هفته‌های منتهی به آغاز حمله به موصل توسط ائتلاف تحت رهبری نیروهای عراقی به سوریه رفته‌اند.

داعش تنها عامل حملات شیمیایی در سوریه نیست بلکه به ادعای این سرویس تحلیلگر، دولت دمشق نیز دست به چنین حملاتی زده است.

تحقیق مشترک ویژه سازمان ملل و دیده‌بان بین‌المللی تسلیحات شیمیایی در اوت گزارش داد هلیکوپترهای ارتش سوریه دست کم دو حمله در دو سال گذشته از بمب‌هایی حاوی گاز کلر استفاده کرده‌اند.

مقام‌های آمریکایی نخستین مورد استفاده از گاز سولفور خردل را از سوی داعش در عراق و سوریه گزارش دادند. تست‌های آزمایشگاهی از روی لباس‌های قربانیان نیز نشان از وجود بخشی از گاز سولفور خردل داشت.

هنوز مشخص نیست که داعش چگونه به سولفور خردل دست پیدا کرده است. کلر به عنوان یک ماده شیمیایی صنعتی موجود است و از سوی گروه‌های شبه نظامی سنی برای استفاده در ساخت بمب در عراق برای یک دهه استفاده می‌شده است اما هنوز مشخص نیست که سولفور خردل چگونه به دست داعش افتاده است.

به گفته مقام‌های آمریکایی، یک تئوری درباره دسترسی داعش به این فاکتورها این است که خودشان گاز خردل خام را تولید می‌کنند و تئوری دیگر این است که آنها از انبارهای اعلام نشده سوری یا خرید از مقام‌های فاسد این گاز را به دست آورده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha