• یکشنبه / ۱۴ آذر ۱۳۹۵ / ۱۰:۲۶
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 95091407377
  • خبرنگار : 71474

چرایی سانحه برخورد ۲قطار از زبان رئیس سابق کمیسیون سوانح راه‌آهن

چرایی سانحه برخورد ۲قطار از زبان رئیس سابق کمیسیون سوانح راه‌آهن

رئیس سابق کمیسیون سوانح راه‌اهن معتقد است هر چند خطای انسانی به عنوان اصلی‌ترین عامل در حادثه برخورد دو قطار با یکدیگر شناسایی شده، اما نمی‌توان اشکالاتی که درسیستم کنترل پیش از این حادثه وجود داشته را نیز نادیده گرفت.

غضنفر فولادی در گفت‌وگو با ایسنا، تصریح کرد: در طول روزهایی که از این حادثه گذشته اظهارنظرهای مختلفی صورت گرفته که متاسفانه بسیاری از آن‌ها غیرکارشناسی و بدون داشتن اطلاعاتی دقیق از این اتفاق بوده است. اینکه تصور کنیم با صرف داشتن اطلاعات کلی می‌توان اظهار نظر قطعی در این زمینه داشت، خود خطایی بزرگ است که ذهن جامعه را بدون در نظر گرفتن جزئیات به خود مشغول می‌کند.

وی درباره ارزیابی‌های صورت گرفته از این حادثه نیز عنوان کرد: قطعا نتیجه نهایی دراین حوزه پس از آن مشخص خواهد شد که به طور دقیق جزئیات گزارش‌های عامل ‌های انسانی و سیستم کنترل قطارها مورد مطالعه قرار گیرد و کارشناسان فعال در این حوزه نظر خود را ارائه کنند.

رئیس سابق کمیسیون سوانح راه‌آهن با بیان اینکه این حادثه ریشه در دو اشکال موجود در زیربنا و بهره‌برداری راه‌آهن داشته توضیح داد: قطعا نقش عامل انسانی در این اتفاق غیرقابل کتمان است و تصمیم‌های غلطی که این افراد گرفته‌اند باعث به وجود آمدن این حادثه و کشته شدن نزدیک به ۵۰ تن شده است.

فولادی ادامه داد: اما در این بین نمی‌توان نقش سیستم اتوماتیک کنترل قطار را نیز نادیده گرفت. وقتی مشخص می‌شود این سیستم پیش از این ایرادهایی داشته و اخطارهایی داده است که واقعی نبوده‌اند. این امر باعث به وجود آمدن نوعی بی تفاوتی در نیروی انسانی شده است.

به گفته وی وقتی نیروی انسانی چندبار با این اخطار روبرو می‌شود و در عمل اتفاقی نمی‌افتد، در زمان حادثه نیز نسبت به این اخطار بی تفاوت بوده و این حادثه تلخ را رقم می‌زند. این در شرایطی است که وقتی اخطار رسمی سیستم حاکی از قرار داشتن یک وسیله حمل و نقل دیگر در مسیر بلاک راه‌آهن بوده قطعا باید تنها دستور توقف قطار دوم باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۵-۰۹-۱۴ ۱۳:۱۱

چند نکته پیرامون معرفی مقصر اصلی حادثه قطار تبریز-مشهد: پس از اعلام جناب آقای ترکان مبنی بر شناسایی مقصر اصلی حادثه قطار تبریز-مشهد برای نگارنده این یادداشت که با بررسی و رسیدگی سوانح تا حدودی آشناست، پرسشهایی پیش آمده است: ۱. در هر سانحه زنجیره ای از عوامل یا خطاها (Chain of Errors) در بروز سانحه نقش دارند و دلیل اصلی (نهایی) آخرین حلقه این زنجیره فاجعه بار است، آیا نقش و وزن سایر عوامل در این بررسی ها مشخص شده است؟ ۲. جناب آقای ترکان اظهار داشته اند: "در رسیدگی به دلایل بروز این سانحه چهار گروه ماموران دو قطار تبریز - مشهد و سمنان - مشهد، ماموران کنترل ترافیک شاهرود و ماموران CTC مورد بررسی قرار گرفتند."، آیا تیم تحقیق به صورت دقیق به بازبینی سیستم های کنترل و آزمایش آنها در شرایط مشابه یا شبیه سازی شده پرداخته است؟ و آیا سوابق نقایص فنی و گزارش های فنی دوره منتهی به سانحه بررسی دقیق شده است؟ ۳. آیا دستورالعمل های ایمنی، روش های جاری و دستورالعمل های اضطراری مجددا بررسی شده است و از کارایی آنها اطمینان حاصل شده است؟ ۴.در هر سامانه کنترلی برای مواقع اضطراری و یا بروز نقص در سامانه اصلی یک سامانه ثانویه (Secondary Means) و یا پشتیبان (Back up) تعریف شده است (باید تعریف شده باشد). آیا این سامانه ثانویه و یا پشتیبان در سامانه های کنترل قطار و کنترل خطوط راه آهن تعریف شده است؟ اگر تعریف شده آیا به خوبی عمل نموده اند؟ اگر چنین سامانه ای تعریف و عملیاتی شده چرا یک سیستم خودکار به راحتی به وضعیت دستی تغییر وضعیت داده شده است و چرا این تغییر وضعیت تنها با صدور اجازه یک کاربر انسانی انجام شده است؟ ۵. در تمام دنیا اصول بررسی سانحه به جای یافتن مقصر بر پیشگیری و جلوگیری از تکرار سوانح مشابه تاکید و تمرکز دارد. آیا درس های لازم را از این فاجعه تلخ فراگرفته ایم و اقدامات لازم برای اصلاح روش ها و تجهیزات آغاز شده است؟