• چهارشنبه / ۱۷ آذر ۱۳۹۵ / ۱۲:۵۸
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 95091710157
  • خبرنگار : 71474

رئیس هئیت مدیره رجا:

سیستم ترمز قطار سمنان-مشهد فرسوده نبود

سیستم ترمز قطار سمنان-مشهد فرسوده نبود

یکی از اصلی‌ترین ابهام‌هایی که در طول روزهای گذشته درباره حادثه برخورد دو قطار در محور سمنان شاهرود با یکدیگر به وجود آمده موضوع نقص فنی ایجاد شده در سیستم ترمز قطار اول (متعلق به شرکت رجا) بوده که باعث توقف آن در خط راه‌آهن شده است. موضوعی که به اعتقاد رئیس هئیت مدیره شرکت حمل و نقل ریلی رجاء باید نظر نهایی را کارشناسان فنی اعلام کنند.

به گزارش ایسنا، با وجود تلاش‌هایی که در طول سال‌های گذشته برای نوسازی سیستم حمل و نقل ریلی صورت گرفته، هنوز بخشی از قطارهای مسافرتی در ایران از فناوری‌های روز جهان فاصله دارند و این موضوع به عنوان یکی از ابهام‌ها در حادثه اخیر برخورد دو قطار مطرح شده است.

سیستم بادی به کار رفته در ترمز لکوموتیو قطاری که ابتدا با نقص فنی در سیستم ترمز مواجه شده و مجبور به توقف در خط ریلی شده است، این ابهام را به وجود آورده که در صورت به روز بودن امکانات شاید سرمای هوا مانع از حرکت قطار نمی‌شد و در نهایت این حادثه تلخ به وقوع نمی پیوست.

در این باره سید محمد راشدی، رئیس هئیت مدیره شرکت رجا به ایسنا گفت: این لکوموتیو تاییدیه فنی لازم را از راه‌آهن داشته و از نظر سنی نیز قطعا کمتر از پنج سال عمر داشته است. بسیاری از این لکوموتیوها در طول یک یا دو سال اخیر ساخته شده‌اند و به هیچ عنوان فرسوده به حساب نمی‌آیند.

وی درباره شرکت سازنده این لکوموتیو نیز توضیح داد: این لکوموتیوها در کرج و با مشارکت رسمی شرکت زیمنس آلمان ساخته می‌شود. از این رو استانداردهای فنی آن‌ها باید مورد تایید شرکتی قرار گیرد که برای زمان بسیار طولانی در این حوزه فعالیت کرده و در بسیاری از کشورهای جهان حضور دارد.

رئیس هئیت مدیره رجا ادامه داد: با توجه حضور این شرکت آلمانی نمی‌توان انتظار داشت تکنولوژی به کار رفته در لکوموتیوهای جدید از امکانات روز به دور بوده و این شرکت توان ارائه استانداردهای لازم را نداشته باشد. هرچند ارائه نظر رسمی در این زمینه با کارشناسان فنی خواهد بود اما از نظر بنده بسیار بعید است که این موضوع به دلیل پایین بودن سطح فناوری لکوموتیو صورت گرفته باشد.

راشدی در پاسخ به این سوال که آیا امکان آن وجود دارد که ماموران فنی قطار به دلیل نداشتن تخصص کافی، امکان استفاده از فناوری‌های روز را نداشته باشند نیز گفت: نیروی انسانی ما در قطارها در حد نیاز خود تجربه و تخصص لازم را دارند و این را با قاطعیت می‌توان گفت که هیچ سیستمی در قطارهای ما وجود ندارد که نیروی انسانی تجربه لازم برای استفاده از آن‌ها را نداشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: از این روز این نگرانی که شاید ورود امکانات جدید برای ماموران فنی قابل استفاده نباشد، چندان با واقعیت سازگاری ندارد و ماموران ما تا کنون در حد نیاز تخصص‌های لازم را به دست‌ آورده‌اند.

به گزارش ایسنا، صبح ۵ آذرماه برخورد دو قطار مسافربری سمنان – مشهد و تبریز – مشهد باعث جان باختن ۴۸ مسافر شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha