• پنجشنبه / ۱۸ آذر ۱۳۹۵ / ۱۵:۳۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95091810865

نگرانی مقامات آمریکایی و افغان از "تعمیق روابط روسیه و طالبان"

نگرانی مقامات آمریکایی و افغان از "تعمیق روابط روسیه و طالبان"

مقامات آمریکایی و افغان به شدت از "تعمیق روابط میان روسیه و طالبان" که می‌تواند به پیچیدگی شرایط امنیتی شکننده افغانستان منجر شود، نگران هستند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، مقامات روسی همواره ارائه هرگونه کمکی به شبه نظامیان طالبان را رد کرده‌اند؛ شبه‌نظامیانی که سال‌هاست علیه دولت افغانستان مبارزه می‌کنند و توانسته‌اند بخش‌های گسترده‌ای از این کشور را بر جای گذاشتن قربانیان زیادی تحت اشغال خود در آورند.

روسیه خود اذعان می‌کند که روابط محدودی "با هدف راضی کردن طالبان برای حضور در مذاکرات صلح افغانستان" دارد. با این حال رهبران کابل می‌گویند حمایت روسیه از طالبان به نظر می‌رسد که تاکنون با اهداف سیاسی صورت می‌گرفته است، اما مجموعه‌ای از دیدارهای اخیر روسیه و مسئولان طالبان گفته می‌شود که در تاجیکستان صورت گرفته و مقامات اطلاعاتی و دفاعی کابل را درباره حمایت مستقیم‌تر مسکو از طالبان از جمله حمایت‌های مالی و تسلیحاتی نگران کرده است.

یکی از مقامات ارشد امنیتی افغانستان می‌گوید: حمایت روسیه از طالبان اتفاقی جدید و بسیار خطرناک است مساله‌ای که جان نیکلسون فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان نیز بر آن تاکید می‌کند.

نیکلسون در این باره عنوان کرد: روسیه در کنار ایران و پاکستان به کشورهایی تبدیل شده‌اند که نفوذ گسترده‌ای در افغانستان یافته‌اند و مسکو به نوعی به طالبان مشروعیت می‌دهد.

در همین حال ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه با انتقاد از این اظهارات نیکلسون این اظهارات را ساده‌لوحانه و نادرست خواند.

زاخارووا در این باره توضیح داد: ما مکررا تاکید کرده‌ایم که روسیه هیچ مذاکره پنهانی با طالبان ندارد و هیچ‌گونه حمایتی از این گروه نمی‌کند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: روسیه مذاکرات صلح در افغانستان را ترجیح می‌دهد مذاکراتی که تنها می‌تواند با روابطی جامع میان تمام بازیگران عرصه صلح افغانستان از جمله طالبان به نتایجی منتج شود.

افغانستان بیش از 10 سال است که عرصه مداخله بین‌المللی است؛ انگلیس، روسیه، آمریکا و پاکستان از جمله کشورهایی هستند که همواره تلاش کرده‌اند که به نحوی در افغانستان مداخله کنند.

در این میان مقامات طالبان نیز تایید کرده‌اند این گروه دست کم از سال 2007 روابط چشمگیری با مسکو داشته است. این مقامات با این حال تاکید کرده‌اند که مداخله روسیه چیزی فراتر از حمایت سیاسی نبوده است.

یکی از مقامات ارشد طالبان می‌گوید ما و روسیه دشمن مشترکی داریم و برای خلاص شدن از آنها در افغانستان نیاز به حمایت داریم در حالی که روسیه خواهان خروج هرچه سریع‌تر تمامی نیروهای خارجی از افغانستان است.

مسکو همواره از سیاست‌های ناتو و آمریکا در کنترل جنگ افغانستان انتقاد می‌کند. با این حال به دولت کابل نیز برای دستیابی به صلح در افغانستان کمک می‌کنند.

در این میان اکثر این همکاری‌ها در پی تخریب روابط روسیه و غرب طی سال‌های اخیر براثر درگیری‌های اوکراین و سوریه به محاق رفته است.

رییس جمهور منتخب آمریکا دونالد ترامپ که در ماه ژانویه قدرت را به صورت رسمی به دست می‌گیرد، تاکنون نشانه‌هایی از تمایل برای بهبود روابط با روسیه نشان داده است. نشانه‌هایی که می‌تواند به معنای تغییر سیاست‌های روسیه و آمریکا در آینده باشد.

به گفته منابع دولتی افغانستان و طالبان، طی ماه‌های اخیر نمایندگان طالبان نشست‌های متعددی با مقامات روسی داشته‌اند.

به گفته رییس پلیس قندوز برخی از این دیدارها در تاجیکستان و مسکو صورت گرفته‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha