• دوشنبه / ۲۹ آذر ۱۳۹۵ / ۱۲:۵۳
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 95092917863
  • خبرنگار : 71464

چگونگی تحقق رشد اقتصادی ۷.۴ درصدی/۱/

کسی از دولت انتظار معجزه ندارد/بهبود معاش مستلزم گذشت زمان است

کسی از دولت انتظار معجزه ندارد/بهبود معاش مستلزم گذشت زمان است

یک اقتصاددان می‌گوید رسیدن به رشد اقتصادی ۷.۴ درصدی به دنبال خود اشتغال و درآمدزایی بیشتری خواهد داشت و در نتیجه پیش‌بینی می‌شود در آینده آثار رشد اقتصادی بیشتر در زندگی مردم احساس شود، همچنین باید وضعیت این دولت با دولت قبل مقایسه شود و نباید کسی از دولت یازدهم انتظار معجزه داشته باشد.

مهدی تقوی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره رشد اقتصادی ۷.۴ درصدی اعلام شده برای شش ماه نخست سال از سوی بانک مرکزی، اظهار کرد: رشد اقتصادی که اعلام شد براساس نمونه‌گیری‌های بانک مرکزی بوده و طبیعتا ممکن است با عدد واقعی اندکی زاویه داشته باشد یعنی کمی بیشتر یا کمی کمتر باشد، ولی بنابر اعتماد بر آمارهای اعلام شده از سوی بانک مرکزی ایران است و در صحت آمار شک نمی‌کنیم.

وی اضافه کرد: به هر حال اگر وضعیت اقتصادی کنونی کشور را با دولت قبل مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که رشد اقتصادی نسبت به آن سال‌ها محقق شده است.

عضو هیات علمی گروه اقتصادی دانشگاه علامه طباطبایی همچنین گفت: از دلایل افزایش رشد اقتصادی تا مرز ۷.۴ درصد تا سال گذشته باید به موضوع برجام و رفع تحریم‌ها اشاره کرد. دولت یازدهم و تیم سیاسی این دولت به خوبی دریافت که برای حل مشکلات اقتصادی باید موانع مبادلات اقتصادی بین‌المللی را برطرف کنند و با رسیدن به توافق برجام، تحریم‌های هسته‌ای برداشته شد.

تقوی اضافه کرد: با برداشته شدن تحریم‌های هسته‌ای فروش نفت ایران با سهولت بیشتری انجام می‌شود و همچنین بازارهای نفت ایران که در سال‌های تحریم از خرید نفت از کشور ما امتناع می‌کردند دوباره بازگشته‌اند. این موضوع همراه شده است با افزایش نسبی قیمت نفت و طبیعتا این موضوع در رشد اقتصادی تاثیر چشم‌گیری گذاشته است.

وی در پاسخ به این سوال که رشد حاصل از فروش نفت را چگونه ارزیابی می‌کند، اظهار کرد: به هرحال همیشه مقدار زیادی از رشد اقتصادی ایران از فروش نفت تامین می‌شده است. اکنون نیز این قاعده برقرار است. البته این راه هم باید در نظر گرفت که بازگشتن بخشی از پول‌های بلوکه شده در رشد اقتصادی ایران تاثیرگذار بوده است. ادامه این رشد اقتصادی بستگی به این دارد که دولت درآمد نفت را چگونه سرمایه‌گذاری کند. اگر درآمد نفت به خوبی در بخش‌های اشتغالزا سرمایه‌گذاری شود و دولت درآمد حاصل از فروش نفت را مثل دولت نهم و دهم اتفاق افتاد به هدر ندهد طبیعتا می‌توان انتظار داشت که در سال‌های آینده نیز رشد اقتصادی قابل توجهی داشته باشیم.

این اقتصاددان درباره‌ تاثیر نفت در اقتصاد ایران، تصریح کرد: به هر حال نفت یک منبع خدادادی است که باعث شده است علی‌رغم این‌که سیاست‌گذاران در مقاطعی اشتباهات بسیاری انجام دهند ولی باز بتوان اشتباهات را تا حدی جبران کرد. مثلا با توجه به وضعیتی که در دولت دهم گرفتار آن شده بودیم، اگر نفت نداشتیم اکنون برای رسیدن به رشد اقتصادی سه درصدی باید سرمایه‌گذاری‌ بسیاری می‌شد و مردم نیز کار بسیاری می‌کردند، ولی اکنون می‌توانیم با استفاده از سرمایه‌گذاری‌ از پول نفت به رشد اقتصادی قابل قبول رسیده و وضعیت معاش مردم را بهبود ببخشیم.

تقوی در پاسخ به این سوال که چرا مردم آثار رشد اقتصادی را تاکنون متوجه نشده‌اند، ادامه داد: اعتراضات بسیار به این دلیل است که از پروسه‌های مربوط به رشد اقتصادی و تاثیر آن در معاش مردم آگاهی لازم وجود ندارد. اگر این دولت را در کنار دولت دهم و نهم بگذاریم، متوجه می‌شویم که دولت یازدهم بسیار خوب عمل کرده است و من به عنوان یک کارشناس اقتصادی از این دولت مچکرم که ما را از وضعیت اسفناک وضع قبل نجات داد، اکنون ما از تحریم‌ها فلج کننده هسته‌ای رها یافته‌ایم و با فروش نفت توانسته‌ایم رونق را به بخش زیادی از تولید و صنعت کشور بازگردانیم. رشد ۷.۴ درصدی حاکی از آن است که هفت درصد به فعالیت‌های تولیدی کشور افزوده شده و طبیعتا بخش اشتغال نیز به اندازه هفت درصد به راه‌ افتاده است. با ورود این نیروی کار به بازار کار و درآمدزایی آن در آینده و خرج آن درآمدها وضعیت معاش مردم نیز بهبود پیدا خواهد کرد.

عضو هیات علمی گروه اقتصادی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: در نظر داشته باشیم قرار نبود دولت یازدهم معجزه کند و معجزه هم نمی‌تواند بکند، اکنون نیاز داریم زمان بگذرد کسانی که به کار گرفته شدند تاثیر خود را بگذارند و وضعیت معاش مردم بهبود پیدا کند.

وی همچنین تاکید کرد: به هرحال ما به آینده خوشبین هستیم، چرا که همین رشد هفت درصدی و درآمد حاصل از آن باعث شد که دولت درآمدهای لازم را خرج کند و هرچقدر دولت مخارج بیشتری به ویژه در بخش‌های عمرانی داشته باشد، حرکت اقتصاد با قدرت و سرعت بیشتری خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۵-۰۹-۲۹ ۱۳:۰۴

ولی شعارهای روحانی در مناظرات و سفرهای استانی بوی معجزه می داد. البته ایشان فکر کرد یا قدرت ماورایی دارد یا چراغ جادو دارد. بعدها دید هیچکدام را ندارد