• سه‌شنبه / ۳۰ آذر ۱۳۹۵ / ۱۱:۱۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 95093018480
  • خبرنگار : 71496

جهان ترور سفیر روسیه در آنکارا را محکوم کرد

جهان ترور سفیر روسیه در آنکارا را محکوم کرد

ترور سفیر روسیه در آنکارا واکنش‌ها و محکومیت کشورهای عربی سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای مختلف را به دنبال داشت. وزارت خارجه روسیه نیز از اعزام تیمی تحقیقاتی به ترکیه جهت بررسی تمامی ابعاد این حادثه خبر داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری الشرق الاوسط مصر، وزرای خارجه اتحادیه عرب در پایان نشست خود در مقر این اتحادیه در قاهره با صدور بیانیه‌ای ترور آندری کارلوف، سفیر روسیه در آنکارا توسط یکی از نیروهای پلیس ترکیه را به شدت محکوم کرده و به مردم و دولت روسیه و نیز خانواده کارلوف تسلیت گفتند.

وزرای خارجه اتحادیه عرب در بیانیه مذکور تمامی اشکال تروریسم را محکوم کرده و افزایش تلاش‌های بین‌المللی برای مقابله جدی و قوی با این پدیده نفرت انگیز را خواستار شدند.

طبق گزارش خبرگزاری رسمی امارات (وام) وزرات خارجه امارات نیز در بیانیه‌ای به شدت این حادثه را محکوم کرده و بر موضعگیری‌های ثابت خود در مقابله با خشونت و تروریسم تاکید کرد.

خبرگزاری رسمی عربستان (واس) نیز به نقل از یک منبع مسئول در وزارت خارجه این کشور به شدت ترور سفیر روسیه در آنکارا را محکوم کرد.

مصر نیز به شدت این حادثه تروریستی را محکوم کرده و مراتب همدردی خود را با خانواده کارلوف و مردم و دولت روسیه اعلام کرد.

احمد جمال، سخنگوی وزارت خارجه عراق نیز در بیانیه‌ای با محکومیت این ترور و ابراز تاسف شدید از این اقدام تروریستی خواستار تامین همه جانبه امنیت هیئت‌های دیپلماتیک شد.

جمال در ادامه با دولت و مردم روسیه ابراز همدردی کرد.

وزارت خارجه بحرین نیز در بیانیه‌ای تاکید کرد که این ترور جنایتی خطرناک و در راستای ضربه زدن به روابط میان آنکارا – مسکو بود.

بحرین در این بیانیه ضمن ابراز همدردی با دولت و مردم روسیه و خانواده کارلوف بر حمایت منامه از مسکو و آنکارا در مبارزه با تروریسم خشونت و افراط گرایی تاکید کرد.

وزارت خارجه بحرین در ادامه ضمن ابراز مخالفت خود با تمامی اشکال تروریسم بر لزوم همکاری همه کشورهای جهان جهت نابودی این پدیده خطرناک که امنیت و ثبات جهانی را تهدید می‌کند، تاکید کرد.

حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین نیز در پیامی که برای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه فرستاد، به شدت این حمله مسلحانه را که منجر به کشته شدن کارلوف شد، محکوم و تاکید کرد که این اقدام تروریستی با تمامی اصول انسانی و اخلاقی در تعارض است و بحرین مراتب همدردی و تسلیت خود را به خانواده این سفیر و دولت و مردم روسیه ابلاغ می‌کند.

امیر کویت نیز با ارسال پیامی برای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه ضمن محکومیت این اقدام تروریستی با مسکو ابراز همدردی کرد.

وی برای رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز پیامی در این خصوص ارسال کرد.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا  نیز در بیانیه‌ای به شدت این حمله تروریستی را محکوم کرده و بر حمایت خود از روسیه برای مقابله با این اقدامات شنیع تاکید کرد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز با انتشار توئیتی ضمن عرض تسلیت به خانواده کارلوف و مردم روسیه تاکید کرد که هیچ چیز نمی‌تواند این اقدام شنیع را توجیه کند.

متئو ریکرافت، نماینده انگلیس در سازمان ملل نیز ضمن ابراز تاسف از این حادثه آمادگی کشورش برای همکاری با مسکو جهت مبارزه با تروریسم در داخل و خارج سوریه را اعلام کرد.

سخنگوی آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان نیز با انتشار توئیتی نوشت، خبر ترور کارلوف بسیار ناراحت‌کننده بود و برلین این اقدام شنیع را به شدت محکوم می‌کند.

ژان مارک آیرو، وزیر خارجه فرانسه نیز در این خصوص گفت: هیچ چیز نمی‌تواند خشونت و تروریسم را توجیه کند.

آیرو به خانواده کارلوف تسلیت گفته و حمایت خود از مسکو و آنکارا را اعلام کرد.

بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل نیز به نوبه خود این حمله را محکوم کرده و گفت:‌ هیچ توجیهی برای حمله به دیپلمات‌ها وجود ندارد.

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه نیز از تعطیلی سفارت آمریکا در ترکیه به دنبال این ترور خبر داد.

رزان هدو، یکی از اعضای شورای دموکراتیک سوریه، در پی حمله مسلحانه به سفیر روسیه در آنکارا با محکومیت شدید این حادثه گفت:‌ ما ناراحتی عمیق و همبستگی خود را با ملت و رهبری روسیه اعلام می‌کنیم.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز اعلام کرد که تیم تحقیقاتی روسیه امروز برای بررسی تمامی ابعاد این ترور به ترکیه سفر خواهند کرد.

لاوروف به شبکه روسیه ۲۴ افزود: با آنکارا توافق کردیم که تحقیقات در این خصوص به صورت مشترک انجام شود و تیم تحقیقاتی ما برای شناسایی گروهی که پشت این ترور بودند، به ترکیه می‌رود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha