• سه‌شنبه / ۱۴ دی ۱۳۹۵ / ۰۵:۲۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 95101408467
  • خبرنگار : 71417

مشاور دی‌میستورا: مذاکرات آستانه جایگزین ژنو نیست/مسکو اشغال هیچ بخشی از خاک سوریه را نمی‌پذیرد

مشاور دی‌میستورا: مذاکرات آستانه جایگزین ژنو نیست/مسکو اشغال هیچ بخشی از خاک سوریه را نمی‌پذیرد

روسیه اشغال طولانی مدت هیچ بخشی از سوریه را تحمل نخواهد کرد و چنین چیزی را نمی‌پذیرد.

به گزارش ایسنا، ویتالی نائومکین، مشاور سیاسی استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه گفت: روسیه با وجود موافقت با عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه، اشغال طولانی‌مدت هیچ بخشی از سوریه را تحمل نخواهد کرد و چنین چیزی را نمی پذیرد.

نائومکین که ریاست موسسه شرق شناسی آکادمی علوم روسیه را بر عهده دارد، در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک افزود: روسیه تاکنون به این عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه واکنش نشان نداده است اما این بدین معنی نیست که مسکو اشغال بخشی از خاک سوریه را توسط یک کشور خارجی برای طولانی‌مدت می‌پذیرد.

به گفته وی، آنکارا بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه را تهدیدی فوری برای خود نمی‌بیند و فتح‌الله گولن، کردها و گروه‌های تروریستی از جمله داعش را نخستین اولویت‌های خود می‌داند. ترکیه گولن را به سازماندهی کودتای نظامی نافرجام سال گذشته در این کشور متهم کرده است.

نیروهای ترکیه‌ای از اوت سال 2016 عملیاتی نظامی را با نام سپر فرات در شمال سوریه آغاز کرده‌اند. ترکیه مدعی است هدف از این عملیات عقب راندن عناصر گروه تروریستی داعش از این منطقه از سوریه است. این در حالی است که کردها و دمشق آنکارا را به نقض تمامیت ارضی سوریه متهم می‌کنند.

نائومکین همچنین درباره مذاکرات قریب الوقوع دولت و مخالفان سوریه در شهر آستانه، پایتخت قزاقستان گفت که مذاکرات آستانه جایگزین مذاکرات ژنو نیست.

وی افزود:ما مذاکرات آستانه را از مذاکرات دیگری که با نظارت و مشارکت سازمان ملل برگزار می‌شود جدا نمی‌دانیم اما اگر بخواهیم رو راست و شفاف باشیم هیچیک موفق‌ و نتیجه بخش نبوده و عملیات در آستانه نیز غیر از آن نیست.

معاون دی‌میستورا در ادامه تاکید کرد مذاکرات در آستانه در صورتپایبندی به آتش‌بس سوریه می‌تواند به گام‌هایی در چارچوبی موفق‌تر از تلاش‌های سابق سازمان ملل منجر شود.

وی همچنین گفت که بعید نمی‌داند نتایج این دیدارها در آستانه به شورای امنیت ارائه شود. این به آن معناست که ضرورتی ندارد اعضای شورای امنیت نتایج دیدار را بررسی کنند.انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha