• شنبه / ۱۸ دی ۱۳۹۵ / ۰۶:۵۳
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 95101710661
  • خبرنگار : 71539

سلامت زنان در حاشیه شهر متولی ندارد

سلامت زنان در حاشیه شهر متولی ندارد

رییس انجمن مامایی کشور از ارائه خدمات سلامت زنان و مامایی در حاشیه شهرها انتقاد کرد و گفت: در حال حاضر سلامت زنان و مادران باردار در پایگاهها و مراکز جامع سلامت بدون متولی است.

ناهید خداکرمی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص وضعیت ارائه خدمات سلامت زنان در شبکه‌های بهداشت و حاشیه شهرها گفت: گرچه جامعه مامایی همواره از این طرح پشتیبانی کرده است، ولی در برنامه‌ وزارت بهداشت که در حاشیه شهرها در حال اجرایی شدن است و هدف آن ارائه خدمات پایه سلامت به ساکنین این مناطق است، نحوه ارائه خدمات در حوزه سلامت زنان، باروری، دختران و مادران باردار کاملا نامشخص و دارای چالشهای بسیار زیادی است.

وی ادامه داد: تا یک سال قبل در تمام مراکز بهداشتی شهری، واحدی به نام تنظیم خانواده و بهداشت مادر و کودک وجود داشت و هر زن و کودکی که به این سه واحد مراجعه می‌کرد، بر حسب نیاز می‌توانست خدمات خود را به صورت رایگان از ماما یا کارشناس بهداشت خانواده دریافت کند. اما در طرح تحول بهداشت، هر سه واحد حذف شدند و علاوه بر پایگاههای سلامت، این امر به مراکز جامع سلامت نیز تسری یافت؛ به طوری که دیگر واحدی به نام مامایی، سلامت باروری  یا مادر باردار در مراکز بهداشتی تعریف نشده است .

خداکرمی همچنین بیان کرد: در تمام مدل های ارایه مراقبت‌های بهداشتی اولیه در جهان، همواره ماما به عنوان فردی که در سطح یک کلیه خدمات مربوط به سلامت باروری، به خصوص مادران باردار را ارایه می کند، شناخته شده است. در صورتی که نمی دانیم اصرار معاونت بهداشتی بر خلط خدمات مورد نیاز مادران باردار با خدمات پایه ای سلامت به چه دلیل و بر مبنای کدام مطالعه میدانی یا مدل مترقی جهانی است؟

سلامت زنان و مادران باردار به صورت ویژه دیده شود


خداکرمی این تغییر را یک عقب گرد به طرح بهورزی که شروع آن به قبل از انقلاب  بازمی گردد و به دلیل کمبود نیروی انسانی بهداشت، مامایی و پزشکی طراحی شده بود دانست و ادامه داد: با طرح چندپیشگی مراقب سلامت می تواند شناسایی خانواده ها و غربالگری اولیه را انجام دهد و تمام زنان و مادران باردار به کارشناس مامایی ارجاع  داده شوند؛ چرا که در هر مرکزی ماما در دسترس است و در شرایط فعلی کشور باید سلامت زنان و مادران باردار در طرح مراقبت های اولیه به صورت ویژه دیده شود.

رییس انجمن علمی مامایی تاکید کرد: برای ترویج زایمان طبیعی ماما باید از دوران بارداری با مادر همراه باشد . متاسفانه در حال حاضر ، هرکاردان یا کارشناسی که در مراکز پایه سلامت حضور دارد می‌تواند خدمات مادران و زنان را نیز ارائه دهد و این اقدام بی توجهی ناخواسته به نیازهای زنان و بی احترامی آشکار به زنان باردار است؛ چون می تواند سبب افت کیفیت خدمات و بروز عوارض جبران ناپذیر وحتی افزایش مرگ و میر مادران و نوزادان شود در هیچ شرایطی نمی توان مادر باردار را به مراقب سلامت سپرد.

سلامت زنان به متولی ماهر و مشخص نیاز دارد


رییس انجمن علمی مامایی کشور در ادامه با بیان اینکه مسائل زنان در حوزه سلامت باروری نیاز به حریم خصوصی و متولی ماهر و مشخص دارد، ادامه داد: باید کسی این خدمات را ارائه دهد که با آناتومی، فیزیولوژی و مسائل بالینی حوزه سلامت زنان کاملا آشنا باشد و مجوزهای لازم مثل پروانه کار از سازمان نظام پزشکی دریافت کرده باشد. اما در حال حاضر سلامت زنان و مادران باردار در پایگاهها و مراکز جامع سلامت بدون متولی است.

وی تصریح کرد: در پایگاههای سلامت، زنان نمی‌دانند مراقب سلامت کیست و برای دریافت خدمت  دنبال ماما می‌گردند. زنان حاشیه نشین محرومیت ها و مشکلات زیادی دارند و نیاز است به صورت ویژه به این زنان توجه شود. رفتارهای پرخطر، بیماری‌های منتقل شونده از راه جنسی و سایر بیماری های مرتبط با باروری مثل بارداری‌های پرخطر و سوءتغذیه و .. در آنها شایع است، اما توجه کمی به این موارد شده است. در هر پایگاه حاشیه شهر ، هر یک ماما 60 تا 120 مادر باردار را تحت پوشش خدمات قرار می‌دهد و دیگر نمی‌تواند به خدمات دیگری بپردازد. آنها باید با عنوان مامایی، در یک محیط خصوصی که حریم مادر باردار و زنان در آن رعایت می‌شود به فعالیت خود ادامه دهند.

خداکرمی ضمن اشاره به تاکید وزارت بهداشت بر خودمراقبتی و کاهش بار بیماریهای غیر واگیر در حاشیه شهرها، ادامه داد: وزارت بهداشت باید به این موضوع توجه کند که بیشترین علت بیماریهای غیرواگیر عوارض دوران بارداری و تولدهایی به روش سزارین است. زیرا دیابت و فشار خون در کودکانی که به روش سزارین متولد می شوند بیشتر است. ما طرح چندپیشگی برای سلامت عمومی و همچنین مراقب سلامت را قبول داریم، اما نمی‌توان سلامت زنان و مادران باردار را به مراقب سلامت سپرد. قطعا باید برای حوزه سلامت زنان، ساز و کار جداگانه‌ای پیش بینی کنیم که قبلا در شبکه بهداشت ودرمان بوده ولازم است تقویت شود.

وی همچنین به بند 16 سیاست‌های کلی خانواده و سیاست‌های جمعیتی مبنی بر اهمیت سلامت باروری و فرزند آوری اشاره و تصریح کرد:  زمانی که تنظیم خانواده در کشور قانون شد، تمام مراکز بهداشتی واحدی به نام تنظیم خانواده داشتند. امروز نیز، نظام سلامت ما باید برای ارائه خدمات سلامت باروری، راهکار استانداردی ارائه دهد. آنچه که قبلا داشتیم امروز وجود ندارد.

رییس انجمن مامایی کشور در ادامه بیان کرد: پسندیده است که با توجه به این دو سیاست مهم، در هر مرکز جامع سلامت، پایگاه واحدی به نام سلامت باروری داشته باشیم که خدمات سلامت زنان را ارائه دهد و نیازهای دختران را برطرف کند. همچنین ضروری است که واحدی برای مادران باردار و مامایی وجود داشته باشد تا زنان باردار خدمات مورد نیازخود را دریافت کنند.

این در حالی است که دکتر ناصر کلانتری، رییس سابق مرکز مدیریت شبکه و قائم مقام بهداشتی وزارت بهداشت، پیشتر به ایسنا گفته بود: این موضوع صحت ندارد و اتاق معاینه ژنیکولوژی ، تخت معاینه، اتاق مشخص و بدون پنجره در این مراکز وجود دارد و حتی غربالگری اولیه نیز به این صورت انجام نمی‌شود.  توصیه می‌کنیم افراد در گروههای صنفی، منافع خود را با مردم گره بزنند. آن موقع شاید عادلانه تر برخورد کنند.

وی با اشاره به برخی انتقادات مبنی بر سپردن مراقبت از مادران باردار توسط گروههایی که سابقه تحصیل مرتبط با این موضوع را ندارند، اظهار کرد: در دوره های آموزشی، کارشناسان مادر و کودک و بهداشت عمومی، واحدهای درسی متعدد، به صورت تئوری، عملی و کارآموزی برای ارائه خدمت به مادر باردار دیده است و در این زمینه متبحرهستند، حتی در دهه اول انقلاب که تعداد ماما کم بود، آنها در دانشگاه دوره خاص معاینه رحم می‌دیدند.

کلانتری در ادامه، بیان کرد: با این وجود، در طرح تحول، ارائه خدمات مربوط به زنانگی را از آنها برداشتیم . در عین حال خوشحال می‌شویم که خدمات ویژه مامایی را صرفا ماماها انجام دهند ولی این موجب نمی شود که سایر خدمات به عنوان کارمندان چند پیشه را انجام ندهند. به طور کلی مراقبین سلامت در سطح پایگاههای بهداشت ودرمان، ترکیبی از کارشناسان مامایی،‌ بهداشت عمومی، خانواده و مادر و کودک هستند.

وی افزود: در مواردی که شخص سابقه کار مامایی دارد، تعداد جمعیت تحت پوشش او را کمتر کردیم که موارد ارجاعی معاینات زنانگی، توسط مراقبینی که ماما نیستند، به آنها ارجاع داده شوند؛ درنتیجه تعداد جمعیت تحت پوشش، کمتر شده و اتاق ویژه معاینات زنانگی نیز به صورت مجزا اختصاص داده شده‌ است.  

کلانتری همچنین تاکید کرد: در خصوص ضرورت جدا بودن فضای مصاحبه اولیه زنان و نوجوانان دختر نیز تلاش شده‌است با یک پارتیشن از سایرین جدا شود. در مواقعی  که این اقدام ممکن نباشد، زمان مصاحبه را به بعد از رفتن فرد موکول کنند. همچنین تلاش می‌کنیم با استاندارد کردن پایگاهها و مراکز، تا جایی که ممکن است مساله خصوصی بودن صحبت‌ها را تأمین کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۸ ۱۲:۱۲

حالا این آقای دکمتر کلانتری چه اصراری دارند که پیشنهاد منطقی یک کارشناس حوزه سلامت زنان را صنفی جلوه دهد.بنظر می رسد ایشان با مامایی مشکل خانوادگی دارند.

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۸ ۲۰:۰۳

گل گفتی-کسی که از حرفه مامایی سر در نیاره-معلومه ازسلامت زنان ومادران باردار هم سر در نمیاره-

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۸ ۱۵:۵۴

درود بر خانم دکتر خداکرمی ......جناب کلانتری چه اصراری دارند مامای باسابقه کار غیر مامایی انجام دهند و یک غیر ماما کار مامایی را ..چه مزیتی دارد؟جز سردرگم کردن زنان جامعه و بالا رفتن مرگ و میر مادران باردار و نوزادان

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۸ ۱۶:۳۱

جناب دکتر کلانتری گفتن با عمل کردن زمین تا اسمان فرق دارد-شما اول نیرو جذب میکردید بعد این طرح به اصطلاح چند پیشهگی رو به مرحله اجرا در می اوردید-وقتی 20000 جمعیت یک مرکز بین 4 نیرو رسمی تقسیم شده است-چطور ادعا میکنید عدالت اجرا شده و مامای همان مرکز که قانونا 1500 جمعیت بایدداشته باشد-4000 جمعیت رو پوشش میدهد-اضافه بر ان اتاق زنانگی واتاق امادگی زایمان هم رو دوشش هست-شما با اجرای این طرح سلامتی رو از تمامی پرسنل رسمی زیر مجموعه وزارت بهداشت سلب کردید واین جای تاسف دارد.

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۸ ۱۸:۴۷

بنده بك پزشك عمومي هستم و پيشنهاد مي كنم مثل كارشناس بهداشت كه برايش دوره گذاشته ايد تا مادر باردار و بيماري هاي زنان ببيند، براي ما هم دوره بگذاريد تا كاناراكت و بيني عمل كنيم، چند پيشه هم مي شويم ، در دانشگاه را هم ببنديد تا هزينه ها كم شود.

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۲۱ ۲۱:۰۸

با پیشنهاد شما موافقم-طبق این طرح تمامی دندانپزشکان و داروسازان وروانشناسان وعلوم ازمایشگاهیان و.... همه باید چند پیشه شوند شاید دکتر کلانتری به ارزوی دیرینه خود برسند

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۸ ۱۹:۱۸

از قديم الايّام مامايي نياز دائمي جوامع بوده است و اكنون اگر بيش از پيش نياز به ماما احساس نشود ،كمتر نخواهد بود باتوجه به سياست هاي جمعيتي نياز به ماما روز به روز افزايش مي يابد و ماما بايد كار مربوط به خود كه بس كار حساسي است را انجام دهد

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۸ ۱۹:۲۰

عنوان ماما را به ما برگردانید.ما برای مراقبت از سلامت مادر باردار تربیت شده ایم نه برای تزریق واکسن صرف ...این کار را فردی بدون تحصیلات دانشگاهی هم میتواند انجام دهد ....

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۸ ۱۹:۲۸

واقعا نمیدونم چرا با رشته ی مامایی که انقدر مهم و ضروری هست برای کشور اینطوری برخورد میشه ! منم مامایی میخونم . بخدا داریم کلی هزینه میکنیم..کلی زحمت میکشیم. همون درس هایی که متخصصین زنان میخونن رو تقریبا میخونیم..همون کتابارومیخونیم..تنها فرق ما و متخصصین زنان اینه که اونا جراحی میکنن ما نمیکنیم...خب اونا کارشون سزارین هس ماطبیعی..زایمان طبیعی هم بهتره و تبلیغ زیادی هم میشه پس احتیاج به مامای بیشتری هم هست . پس چرا باید با ماماها همچین برخوردی بشه ؟؟ ما رشته ی مامایی رو انتخاب کردیم چرا باید به عنوان بهورز و بهداشت و پرستار کار کنیم؟؟؟ اگه اون رشته هارو میخواستیم خب اونارو تو انتخاب رشته انتخاب میکردیم...ما حق واقعی خودمونومیخوایم..میخوایم توجایگاه خودمون باشیم..این چیززیادیه؟؟؟؟؟؟؟!!!! نمیدونم چرا یه عده تصمیم بر حذف ماما و مامایی گرفتن....حق ما که این همه سختی میکشیم و درسای سنگین میخونیم و شیف شب و ............... این هست که کاملا مورد احترام باشیم و تو جایگاه خودمون باشیم . نه اینکه کلی زحمت برعهده ی ماباشه و همه کار مادر و نوزاد با ما باشه اخرم ماروندید بگیرن و یه خسته نباشید ساده هم نگن و به ما لقب مراقب سلامت بدن و یا واسه واکسن و پخش دارو و. ..... ازمون استفاده کنن😒😏مازحمت کشیدیم و رشته ی مهم و زیبای مامایی رو خوندیم... ما فقط ماما هستیم نه مراقب سلامت که هزارتا کار که وظیفمون نیست رو بهمون میدن

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۸ ۱۹:۳۲

من با نظر خانم دکتر خداکرمی موافقم،چون تمام این مشکلات را با وجودم احساس کردم

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۸ ۱۹:۴۳

واقعا درسته باید کار را به کاردان سپرد.نه هر کس بدون اطلاعات وارد این حیطه کاری شن متاسفانه یک سری طرح های جدید که باعث شده کسایی که هیچ اطلاعی ندارن هیچ اموزشی ندیدن وارد کار مامایی شن.مادر ستون خانه است مراقبت از او واقعا نباید شوخی گرفته شود

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۸ ۲۰:۱۳

سخنان خانم دکتر خداکرمی واقعا درست است,و زنان و دختران جامعه ما ب متولی ماهر نیاز دارند ک تحصیلاتی در این باره داشته باشند,و جایگاه ماما مهم است.

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۸ ۲۰:۱۷

خیلی متاسفم ما در دوران تحصیل مجبور بودیم باسختی زیادی دروسی را بخوانیم که متخصصین زنان ودانشجو پزشکی میخواندن اما ما باید تمام آن کتابهای قطور رو در عرض چهار سال همراه با واحد عملی وکشیک های سخت شبانه میگذراندیم در صورتی که دوستان ما در رشته بهداشت خانواده وسایر رشته های مشابه دروس بسیار ساده ای را میگذراندن که با دروس ما قابل مقایسه نبود حالا در حوزه عمل هر رشته ای در اجتماع جایی دارد اما ما جایگاهمان هنوز بعد از این همه سال معلوم نیست وآقايان هنوز نمیدا نند چرا ماما پرورش دادند .به خاطر حمایت نشدن ماماها زنان ما افسردگی بعد از زایمان گرفتند مراقبت قبل وبعد از بارداری انجام نشد وزایمانها همه با تشویق جراحان عزیز به سمت سزارین رفت وچه بسا به خاطر آموزش ندیدن مردان وزنان طلاقهای بسیاری اتفاق افتاد.وحالا بعد از این همه مصیبتهای اجتماعی آقایان دنبال این میگردند که بهورزآن وبهداشتکاران را آموزش دهند ومیگویند سلامت زنان متولی نداردپس دانشگاهها ی مامایی به چه هدفی در حال آموزش هستند .چرا برای قبول شدن در رشته مامایی باید رتبه خوب داشت شما که رشته مامایی برای شما معنا نشده لطفا شاگردان خوب با رتبه خوب را معطل خودتان نکنید.من 15 سال سابقه کار مامایی دارم وسالها به خاطر علاقه خودم در مطب ومدارس آموزش دادم اما هیچگاه از طرف دانشگاه حمایت نشدم وبرای خودم متاسفم .امیدوارم اساتید زودتر بتوانند مامایی را برای خودشان هجی کنند تا ما از سر در گمی در آییم.

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۸ ۲۰:۴۱

سلام.من بانظرات خانم دکترخانم خداکرمی کاملأ موافقم .باید مامایی به جایگاه واقعی خودش برسه.

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۸ ۲۲:۱۱

در درمانگاه فرد مراقب بهداشت نمی تواند تمام کارها رو از خانم باردار تا سالمند انجام دهد با طرح مراقب سلامت باعث کاهش کیفیت برای تمام سنین شده اید بهتر است خانم های باردار را از سایر مراجعین جدا کرده اینجوری هم ماماهای بیشتری سر کار میروند و هم مراقبت در سطح کیفیت عالی انجام می شود و در واقع ماما باید کار مامایی انجام دهد نه این که نمونه مدوفوع و کارهای دیگر انجام دهد با این طرح سلامت جامعه را به خطر انداخته اید.

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۸ ۲۲:۱۸

باعرض سلام من به انوان دانشجوی مامایی بانظرات دکترکرمی کاملا موافقم و باید مراقبت از زنان بارداربه ماماهاسپرده شودنه کسانی ک هیچ تخصصی ندارندما این همه درس وکاراموزی ودوره میبینیم ولی با طرح مراقبین سلامت مامایی به تدریج ازبین میرودوحتی حق زنان باردار ازبین میرود,دکترکرمی واقعاممنون هستیم ازحمایتتون

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۸ ۲۲:۲۰

ضمن تایید فرمایشات خانم دکتر خدا کرمی، نیاز است گفته شود خانم ها هم باردار هم سنین باروری نیاز دارند «مشکلات زنان ومامایشان را در مکانی خصوصی که حرمتشان حفظ شود، وهم مامایی که با سوادوتحصیلات مربوط مشکلشان درمان کند» با سپاس از دقت نظر خانم دکتر خداکرمی

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۸ ۲۲:۲۲

درود برخانم دکتر خداکرمی. طرح تحول سلامت هرچندمزایایی دارد ولی در حوزه سلامت مادران باعث سردرگمی مادران باردار درمراکز شده وهیچ یک از مادران بارداردرپایگاهها ومراکز از نحوه خدمات راضی نیستند.

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۸ ۲۲:۲۴

باعرض سلام من بانظردکترکرمی کاملا موافق هستم وبه عنوان دانشجوی رشته مامایی با این طرح کاملا مخالف.با این طرح مراقبین سلامت ماما به مرور زمان ازبین میرودو حتی زنان باردارهم به حق خودنمیرسند.مراقبت از زنان بارداربه عهده ی ماما میباشد که این همه دوره و کاراموزی رفته اندواختصاصاراجب بارداری وزنان باردارتحصیل کرده اندنه کسانی که در این باره تخصصی ندارند.بهترنیست قبل از اجرای هر طرحی حق وحقوق مردم وکسانی که در آن زمینه مشغول هستند درنظرگرفته شود؟؟ باتشکرفراوان از دکترکرمی وحمایت هایشان ما مخالف با این طرح میباشیم

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۸ ۲۲:۲۹

واقعا خدماتی ک بتونه مشکلات خانم های باردار و غیر بارداررا حل کنه فقط ماماها میتونن ارایه بدن نه هر کسی مخصوصا مادر باردار ک وضعیت بسیار حساسی داره نیاز ب مشاوره و تشخیص ب موقع دارند یک کارشناس بهداشت آیا میدونه پره اکلامپسی و علایم اون چیه؟؟؟

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۸ ۲۲:۳۹

ب نظر بنده جناب دکتر کلانتری ی سری ب مراکز بهداشتی بزنن وکارهای ک یک ماما انجام میده رو ازنزدیک ببینن بدنیست تمام مراقبتهای بهداشتی خانواده رو دوش ماماست ولی متاسفانه کسی حاضرنیست این واقعیتو قبول کنه .درمراکز بهداشتی و بیمارستانی فقط ازمهرپزشک استفاده میشه درصورتیکه ماما کار تشخیص و درمانو انجام میده

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۸ ۲۲:۴۲

خیلی بهتربود اگه هرکسی وظیفه ی خودشا انجام میداد ن اینکه یه ماما کارای بهداشت راانجام بده و کارکنان بهداشت کارای مامایی را.اینجوری مردم بااطمینان بیشتری مراجعه میکنند.اگه اینطور قراره پیش بره ک دیگه باید رشته بهداشتا حذف کنن واوناهم بیان مامایی بخونن.این بی احترامی ب ماماییه

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۸ ۲۲:۴۳

ماما باید در جایگاه مامایی و به عنوان خط اول در سیستم ارجاع باشد تا در دسترس تمام زنان و مادران ودختران این جامعه قرار گیرد.زنانمان را از خدمات مامایی محروم نکنیم.

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۸ ۲۲:۴۸

همه میدونند که تخصص در زمینه بارداری یعنی رشته مامایی دکتر کلانتری انگار اصرار داره این تخصص رو به کارشناس های بهداشت عمومی و خانواده و مادر و کودک اختصاص بده!!! حالا که چی کل دنیا داره مامای خصوصی حتی در اختیار زن باردار میذاره حتی از دوران قبل بارداری و بارداری و بعد زایمانشون بعد ایشون اصرار داره ما رو به دوران دهه اول انقلاب برگردونه!! چرا مگه نمیگن کلی مامای بیکار هست؟!! پس چرا ما زنان ایرانی رو از حداقل امکاناتی که میتونیم داشته باشیم بی نصیب میکنند که؟!!!

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۸ ۲۲:۴۹

اقای دکتر کلانتری وسایر مسعولین بهتره ازنزدیک کارهای یک ماما رو رصد کنن دراکثر مراقبت ها و درمان های ک انجام میشه فقط ازمهریک پزشک استفاده میشه درصورتیکه ماما مراتب تشخیص و درمان رو برعهده داره ...اگر ب رشته های دیگه توجه کنید انقدر گستردگی نمیبینید

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۸ ۲۲:۵۰

کاملا موافقم

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۸ ۲۲:۵۰

با سلام. به نظر من دکتر خداکرم کاملا درست عرض کرده اند. من مامای یک واحد بهداشتی هستم وهر روزه از اینکه کاردان یا کارشناس بهداشت باید مراقبت زن باردار انجام دهند و زن باردار را برای شنیدن صدای قلب به علت نابلدی روی تخت معاینه کلی معطل می کنند افسوس میخورم اما جای اعتراضی ندارم چرا که من هم مانند انها مراقب سلامت هستم

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۸ ۲۲:۵۸

با سلام واقعا اين انصاف نيست كه به اين رشته اونم با اين قدمت و قداست اينطوري بي حرمتي بشه بين ما و يك دندانپزشك چه فرقي هست كه اون بايد پزشك خطاب بشه ما هم بعد از ٤سال و اندي زحمت و درس خوندن بشيم ماما؟حالا اين عنوان رو هم به ما زياد ميبينن و بايد بشيم مراقب سلامت؟؟؟؟واقعا بي احتراميه نه تنها به ماما و منزلتش بلكه به كل جامعه پزشكي و پيراپزشكي .

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۸ ۲۳:۱۸

سلام خواهش ميكنيم در خصوص استخدام و امنيت شغلى ماماهاى پزشك خانواده نيز اقدام شود تا انگيزه كارى بهترى براى انجام وظايف داشته باشند ممنون

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۹ ۰۰:۰۸

طرح تحول سلامت صرفا یک طرح کمی است ونه کیفی ومتاسفانه به مادران باردار در این طرح بی توجهی شد مراقبت یک زن باردار با روحیه حساس نباید به دست افراد غیر ماما وکم تجربه محول گردد دنیا داره به طرف هرچه تخصصی تر شدن هر رشته میره واما ما به طرف چندپیشگی در حوزه بهداشت

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۹ ۰۰:۱۴

باسلام، واحترام فراوان، ازتون خواهش میکنم زحمات قشر مامارو بی نتیجه نزارید،

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۹ ۰۰:۴۱

با سلام من فقط میگم مراقب سلامت مجبوره کار کنه پرونده ثبت آنلاین رو تکمیل کنه چند سال بعد نتایج این ثبت اطلاعات رو با واقعیت توی جمعیت مطالعه کنید عمق فاجعه مشخص خواهد شد و تصمیمات مبتنی بر اطلاعات ناشی از نبود اطلاعات کافی و معاینات لازم شکستی بزرگ را در آینده رقم خواهد زد کاش فقط بفکر ارائه طرح های نو نبودیم طرحهای قبل رو کامل می کردیم ....یک روز بیمه روستا یک روز پزشک خانواده و الان طرح نحول .....فردا چی ؟

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۹ ۰۳:۲۴

با ارزوی روزی که ماما در کنار خانواده حضور یابد.

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۹ ۰۷:۱۳

دقیقا همین طور هست و میگویند همه مراقبین باید مادر باردار رو ببینند ولی من در مرکز خودم با توجه به سابقه کارم و رشته تحصیلی ام تا حالا تمام باردارها رو خودم‌ دیدم حتی میترسم اجازه دهم مامای طرحی باردار رو ببینه لطفا قبل بروز فاجعه عظیم جهت مادران این سرزمین درست بیاندیشید و تصمیم بگیرید مسولان وزارت بهداشت

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۹ ۰۷:۵۸

خیلی دوست دارم از آقای کلانتری بپرسم حاضرن مراقبت زن باردار خودشون یا دخترشون رو به غیر ماما و متخصص مربوطه بسپارن؟

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۹ ۰۸:۰۱

به نظر من با این طرح سلامت مادران باردار که جزو مهمترین ایتم ها در سلامت جامعه هستند به خطر می افتد و لطفا کار را به کارشناسش بسپارید

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۹ ۰۹:۱۸

خواهشمندم پیگیری کنید سلامت مادران باردار با ویزیت مراقبین سلامتی که ماما نیستند به خطر میفتد و همانطور که در پایگاهها می بینیم کمترین توجه به انها می شود...

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۹ ۱۰:۰۵

با سلام مشکل مراقبت زنان باردار تنها مختص حاشیه شهر نیست د مرکز جامع سلامت مشهد دیروز تابلوی مامایی را کندند و به جای آن مراقب سلامت زدند و طی نامه ای از همه مراقبین خواسته شده مراقبت مادر باردار را خودشان انجام دهند به نظرمن این طرح به نفع متخصصان زنان و به ضرر مردم است مادران به علت عدم اطمینان به مراقب سلامت بار دوم به بهداشت مراجعه نمی کنند و مستقیم به مطب متخصص زنان می روند

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۹ ۱۰:۳۶

ایکاش امور سیاستگزاری و کارشناسی حوزه سلامت زنان را در بخش بهداشت و درمان به گروه مامایی و. بهداشت باروری واگذار می کردند تا ببینند که چگونه می شود با کمترین هزینه بهترین خدمات را با رضایت بالای ارایه دهنده و گیرنده خدمت به مردم ارایه داد.

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۹ ۱۳:۲۹

بنظر من طرح مراقبین سلامت کار موفق آمیزی نخواهد بود چرا که سرنوشت زنان باردار وزنان که مسولیت بزرگ تولید نسل رو برعهده دارن نباید ب فردی بجز ماما واگذارشود.عربالگری های بارداری.مراقبت.تشخیص سرطان ها و...کارهای آسونی نیست که بتوان انرا با3ماه دوره دیدن انجام دادیک ماما بهد4سال تئوری وعملی ب این تبحرمیرسه واین واقعا جای تاسف داره که این تصمیم گرفته بشه در مورد سلامت زنان ومادران نسل اینده

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۹ ۱۳:۴۳

بهتر نیست بعدازاین درجذب وپرورش نیروی مامایی در دانشگاه ها تجدید نظر شود؟! ظاهرا نیروی بهورز در دانشگاه باید پرورش دهند.با بیش از بیست سال سابقه کاروبه عنوان کارشناس مامایی استخدام شدیم که درحوضه اختصاصی با زنان سروکار داشته باشیم ولی خلاف احکام مقررات کشوری باید تغییر عنوان بدهیم

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۹ ۱۴:۱۶

مبحث بارداري آنقدر پيچيده و حساس است و آنقدر جنبه هاي متفاوت و گوناگون دارد كه صرفاً با گذراندن چند واحد مادر و كودك كه رشته هاي بهداشت مي گذرانند نمي توان چنين ريسك بالايي كرد و سلامت دو موجود آسيب پذير را به آنها سپرد.ماماها براي اين كار، دوره هاي سخت تئوري و عملي را پاس كرده و مسلط به رفرنسهاي زنان و مامايي بسيار سخت و سنگيني مثل ويليامز و نواك هستند كه همگي جز رفرنسهاي پزشكان آن هم نه در دوره پزشكي عمومي، بلكه در دوره تخصص مي باشد.دست كم گرفتن ماماها و بلايي كه شما با اين طرز تفكرات نسبت به اين رشته بر سر اين رشته مي آورديد به دور از انصاف و عدالت است و متاسفانه دود آن دير يا زود در چشم مادران و نوزادان بي گناه آنها خواهد رفت.

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۹ ۱۴:۲۷

با سلام نظرمن این است که ماما باید درحیطه وظایف خودش کار کنه یعنی همون شرح وظایفی که داره نه بیشتر نه کمتر و نسخه هایی که مینویسه بیمه قابل قبول باشه و با این طرح سلامت ماماها فقط و فقط خدمات مامایی رو ارائه بدهند امیدوارم که هر چه زودتر شغل مامایی پیشرفت کافی رو از همه ی نظرها داشته باشد .

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۹ ۱۴:۳۶

سلام و خسته نباشید باید حیطه کاری ماما و بهداشت و .. غیره مشخص بشه و هر کس به صورت متخصص در رشته خودش کار کنه تمرکز یک ماما روی مسائل زنان و بارداری بیشتر باشه تا کارها مفید تر پیش بره اینکه همه مراقب سلامت باشن کیفیت ارائه خدمات پایین میاد و اجحاف میشه در حق دوستان لطفا ببررسی کنید

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۹ ۱۴:۴۰

متهم کردن دلسوزان مردم و جامعه که هدفی جز خدمت به قشر حساس و اسیب پذیر یعنی زنان و نوزادان با خدمات ارزان درسترس و با کیفیت ندارندظلمی اشکار به این قشر است. ماما همانند دیگر تحصیلکرده های بیکار ممکن است جذب مشاغل دیگر شوند و یا بیکار باشند چیزی که معمول دیگر رشته ها هم هست ولی زنان و نوزادان کم درآمد و محروم چه!!برای خدماتی که چه از نظر علمی و چه از نظر قانونی جز شرح وظایف ماماست و باید که طبق قانون همه مردم از خدمات سلامت بهره مند باشند ولی مادر باردار بی بضاعت مجبور است که در بخش خصوصی و هزینه گزاف بپردازد چون ماما در حاشیه شهر به اجبار و با تغییر پست قانونی اش مراقب سلامت شده است

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۹ ۱۴:۴۰

من نمیدونم دکتر کلانتری چه اصراری دارن برگرذیم به ۴۰ سال پیش و همه افراد و رشته ها خدمات مامایی را انجام بدن وقتی رشته ای ایجاد میشه شرح وظایفش هم مشخصه تو همه جای دنیا هم هست که کار مامایی و باردار مختص رشته ماماییه مشکلشون کجاست معلوم نیست؟؟؟؟؟

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۹ ۱۴:۴۲

این سلامت زنان حاشیه شهر نیست که مهم شده این رشته مامایی که با بی توجهی در حاشیه قرار گرفته

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۹ ۱۴:۴۷

ما به ماما نیاز داریم نه مراقبین سلامت یک مادر باردار به ماما نیاز دارد

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۹ ۱۴:۵۹

باسلام بنظره من کلمه ماما خیلی مقدسه..لطفا ارزش این رشته رو پایین نیارید..لطفابه دید مردم مارونگاه کنید یه شغل سخت و درعین حال زیبا..حق زایمان باید بیشتربشه و مراقب سلامت فقط مربوط به باردارهاباشه...

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۹ ۱۵:۱۹

با. عرض سلام و خسته نباشید خدمت همه مسولین یزرگوار که سعی در بهبود اوضاع جامعه پزشکی می کنند و کما ل تشکر را دارم به نظر اینجانب با توجه به اهمیت مادران باردار و سلامت زنان جامعه ماما هم مهارت و دانش لازم و کافی رادارد و این امر مهم را فقط باید ماماها انجام دهند و چند پیشه شدن کار. ماماها باعت می شود کیفیت کار خیلی بایین بیاد و عواقب خوبی ندارداز مسولین بزرگوار خواهشمندم کمال همکاری را با این قشر زحمت کش داشته باشند واقعا ماماها در شرایط سختی بسر می برند لطفا برای بهبود اوضاع کاری انجام دهید با تشکر

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۹ ۱۵:۲۸

این طرح مراقب سلامت نه تنها اشتغال و حرفه مامایی بلکه سلامت زنان و مادران را زیر سوال برده و کاملا با ترویج زایمان طبیعی منافات دارد.

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۹ ۱۵:۴۱

سلام با توجه به وجود ماما چه اصراري به وجود مراقب سلامت در حوزه زنان و مادران باردار است اگر هر فردي در جايگاه واقعي خود باشد اين همه مشكل بوجود نميايد ماما تربيت شده تا به زنان و مادران خدمت كند نه به عنوان مراقب سلامت دور كمر مردان رو اندازه بگيرد

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۹ ۱۵:۴۳

با سلام .جامعه نیازبه ماما دارد.واین نیاز خیلی بیش از گذشته شده حال با خارج کردن ماماها از صحنه چه کسی پاسخ گوی این نیاز است .واقعا صحبت های خانم خداکرمی عالی وبدون نقص است.

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۹ ۱۵:۴۸

صحبت های خانم دکتر خداکرمی کاملا صحیح هست،تبدیل یک ماما به یک مراقب سلامت اصلا منطقی و عاقلانه نیست،و با اینکار یک ماما دیگه نمیتونه تو حیطه خودش که کلی واسش درس خوانده و زحمت کشیده فعالیت داشته باشه و درست مثل این میمونه که مامایی ک در رشته خود تحصیل کرده همه علم و اطلاعات خودشو کنار بذار و در حیطه ای ک از رشته اصلی اون جداست فعالیت کنه،من ب عنوان یک ماما باید در حیطه خودم فعالیت کنم نه در شغل دیگری،اسم حرفه من مامایی هست نه مراقبین سلامت و اصرار این دولت برای حذف اسم و رشته مامایی اصلا قابل درک نیست

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۹ ۱۵:۵۵

از آنجایی که مرگ مادر باردار شاخص بسیار مهمی می باشد لذا با برنامه ریزی صحیح میتوان از این فاجعه جلوگیری کرد

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۹ ۱۶:۱۱

با عرض سلام ما جامعه ی مامایی تنها خواستار این هستیم که به ما فرصت انجام وظیفه در حیطه ی وظایف خود داده شود در این صورت وضع چنین نمی شود که یک ماما به عنوان منشی در بیمارستان استخدام شود! با وجود صرف هزینه های زیاد تحصیل و صرف 4 سال از بهترین دوران زندگی خود لطفا با وجود این شغل در تاریخ از زمان های قدیم سعی در حذف این شغل نکنید...!

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۹ ۱۶:۱۶

چرا وزارت خونه بايد اسم مامايي رو از سيستم حذف کنه مگه نه اينکه اين طرحتون براي کمک به مردم عاديه پس چرا به کارشناسان مامايي جديد نقش ماما نميدين و ميگين بايد با کد ملي ماماي قبلي وارد شه اگه اينجوري پيش بره ما ماماها حاضر به قبول نقش بهورزي نيستيم لطفا پيگيري کنيد

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۹ ۱۶:۳۳

صحبتهای خانم دکتر خداکرمی کاملا درست ومنطقی است، سلامت باروری و بهداشت زنان و مادران تخصص ماما و حیطه وظایف ماما است،معاونت بهداشت چه اصراری دارد که این خدمات توسط مراقب سلامت که هیچ تخصصی در این زمینه ندارد انجام شود،چرا کیفیت را فدای کمیت میکنند،مامایی یک تخصص است ولی متاستفانه عوامل و کسانی کمر به نابودی این رشته مقدس بسته اند و موجب سلب انگیزه از ماماهای عزیزمان شده اند،اگر با این منوال پیش برود و این خدمات توسط ماما انجام نشود و همچنان اصرار بر انجام ان توسط مراقب سلامت باشد چند وقت بعد باید منتظر مشکلات ناشی از ان باشیم...

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۹ ۱۷:۰۶

چرا باید یک ماما علاوه بر وظایف مامایی کار دیگه ای بکنه؟ چرا از کارشناس تغذیه و روانشناس نمیخوایید دوره مراقبت بگذرونن و بشن مراقب سلامت؟ توجیه اقای کلانتر بنظرم اصلا قانع کننده نیست

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۹ ۱۷:۵۷

این سیستمی که الان وزارت بهداشت داره اجرا می کنه برای کشورهای جهان سوم هست که با کمبود پزشک و کارشناس مامایی مواجه هستند خب الان که شکر خدا انقدر کشور ما از لحاظ پرورش ماما پیشرفت داشته چرا ما باز هم باید مثل کشورهای عقب مانده رفتار کنیم و به عقب برگردیم و سلامت مادران باردار رو به افرادی بسپریم که فاقد صلاحیت حرفه ای برای انجام این کار هستند واقعاً جای تاسف داره

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۹ ۱۸:۱۹

علمی ک یک ماما با چهار سال دوره عملی و تئوری کسب کرده با دوره آموزشی یک ماهه قابل دستیابی نیست...آن هم توسط مربیان بورزی ماما رفرنس زنان نواک و ...پاس کردن. چطور ممکن است با آموزش یک ماهه ب نیروی بهداشت مهارت ماما و مراقبت از مادر و جنین و .. را نجام دهد!!!!!

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۹ ۱۸:۱۹

علمی ک یک ماما با چهار سال دوره عملی و تئوری کسب کرده با دوره آموزشی یک ماهه قابل دستیابی نیست...آن هم توسط مربیان بورزی ماما رفرنس زنان نواک و ...پاس کردن. چطور ممکن است با آموزش یک ماهه ب نیروی بهداشت مهارت ماما و مراقبت از مادر و جنین و .. را نجام دهد!!!!!

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۹ ۱۹:۱۶

اصلا چه اصراریست رسیدگی به سلامت زنان که وظیفه ی تخصصی (ماما) ست و چندین سال است به بهترین شکل توسط ماماهای آموزش دیده انجام میشود به کسانی که هیچ آموزشی در این زمینه ندیده اند واگذار شود این سلامت زنان و مادران باردار را به خطر نمی اندازد؟؟

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۹ ۱۹:۲۸

به نظر من که سابقه ۱۸ ساله در بهداشت دارم با طرح تحول سلامت وچندپیشه شدن به ضرر مادران به خصوص مادران باردارشد.ودر این طرح دیگه اتاق مامایی ومشاوره خاص ماما وجود نداره فقط برای کارهای عملی از اتاق مذکور استفاده میشه وهمه مراقبین همه کار انجام میدهندوهمچنین امنیت کافی برای مراجعین وجود ندارد چون همه مراقبین ومراجعین هرکدام یکجا هستند.

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۹ ۲۱:۴۱

با سلام و تشکر از زحمات شما، امیدوارم ما بعد از 25 سال و با حقوق کامل بازنشسته بشیم..... به نظر من، ما نباید اینقدر مقابل همکاران پرستار جبهه بگیریم، حق ماما توسط پزشکان متخصص زنان ضایع میشه، توی بخش تمام زحمت زایمان و کنترل لیبر با ماما هست ولی در نهایت زایمان به اسم پزشک ثبت میشه و تمام مزایا و درآمد حاصله مستقیم میره جیب پزشک، من خیلی دلم میسوزه وقتی میبینم نقش ماما بخصوص در مراکز آموزشی روز به روز کم رنگ تر میشه

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۹ ۲۱:۵۵

با سلام.متاسفانه ارزش رشته ی مامایی از بین رفته و ما با هر عنوان و سمتی غیر از ماما درحال فعالیت در بالین هستیم.واین جای تاسف داره.

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۹ ۲۱:۵۹

بهترهست که ماماها فعالیت های حرفه اش رو اجرا کنند و به جامعه ی خود خدمتی رو ارائه بدهند تا عزت نفس و شان این کادر محترم حفظ بشود

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۹ ۲۲:۴۹

با سلام ،با صحبت های خانم دکتر خدا کرمی موافق هستم

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۹ ۲۲:۵۳

واقعا در حق ماماها خیلی کوتاهی شده ..ایا واقعا این قشر نیاز به توجهه و بررسی بیشتری از لحاظ موقعیت شغلی ندارن؟تفاوت بین یک کاردان بهداشت در جایگاه مراقب سلامت و یک کارشناس ماما در این جایگاه واقعا نیاز به بررسی دارد.😡

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۹ ۲۳:۲۹

با سلام.ب نظر من فعالیت هایی ک درحیطه ی اختیارات مامایی وجود دارد فقط و فقط باید توسط خودشان انجام گیرد و دلیلی ندارد ک بعد ازاین همه مشقت و تحصیل و کاراموزی های طولانی وظایفی ک توسط ماماها باید انجام گیرد ب فرد دیگری محول گردد.این حق ماست ک کارهایی را ک مربوط ب رشته ی ماست را خودمان انجام دهیم.ب علاوه درباره موضوع بهداشت باروری ب نظر می رسد نیاز ب بهداشت دختران امروزه بیش از پیش احساس می شود و باید بدان توجه داشت. لطفا هرچه زودتر مشکلات حیطه ی رشته مقدس مامایی را رفع ورجوع کنید. سهیلا قرقانی دانشجوی رشته ی مامایی دانشگاه آزاد نجف آباد.با تشکر

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۲۰ ۰۰:۰۶

واقعا درسته...این وضعیت عوارض سویی میتونه بر سلامت زنان ومادران بذجای بگذاره علاوه بر اینک درحال حذف رشته مامایی است...ای کاش هرکس درحیطه خودش فعالیت کنه

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۲۰ ۰۰:۳۷

ویزیت های مادران باردار واقعا ی کار حساسه و نیاز به وقت و حوصله داره و نمیدونم چطور ی ماما میتونه با این همه حجم کاری با دقت به مادران باردار بپردازه. به نظر من اینطوری حق خانمهای طبقه پایین جامعه که فقط به مراکز و پایگاههای دولتی مراجعه میکنن و توان پرداخت هزینه های اضافی رو ندارند هم ظلم میشه چون با این حجم کار زیاد عملا وقت گذاشتن و آموزش دادن ب بارداران در مورد تغذیه و علایم خطر و.... امکان پذیر نیست

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۲۰ ۰۲:۰۹

جايگاه فعلي مامايي در ايران بسيار نگران كننده است،با توجه به گفته رهبری برای افزايش جمعيت، مهم ترين ركن اين سخن حضور سبز ماما است

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۲۰ ۰۸:۵۷

باسلام وخدا قوت خدمت کلیه همکاران عرصه سلامت ؛من هم بعنوان یک ماما؛معتقدم که سلامت مادران بارداروزنان درپایگاهها و مراکز جامع سلامت بدون متولی است؛وجایگاه یک ماما بمعنای واقعی ارج نهاده نشده است و خواهشمندم از مسولین که پیگیری نمایند ؛

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۲۰ ۱۳:۲۸

با سلام من یک کارشناس ماما هستم و با تمام صحبتهای خانم خداکرمی موافقم. متاسفانه جامعه امروز ما بخاطر عدم اموزش و تبلیغ مناسب و همچنین بخاطر سیاستهای جدید واژه ماما رو فراموش کردن و این قشر کاملا مظلوم قرار شدن

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۲۰ ۱۳:۳۴

به نظر من داشتن یک صنف یا نظام مستقل برای مامایی بسیار کمک کننده خواهد بود. سیستم درمان باید ملزم به رعایت سلسه مراتب باشه و سیستم ارجاع بسیار جدی اجرا شود. حق زایمان طبیعی و مراقبتهای بارداری انحصارا متعلق به ماما باشد و همچنین تحت پوشش بیمه قرار گرفتن خدمات مامایی بسیار کمک کننده خواهد بود

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۲۰ ۱۵:۵۲

با عرض سلام خدمت مسئولین محترم... بنده دانشجو مامایی هستم سال اخر.ولی از انجایی که اطرافیانم را دیدم که اون کاری ک شایسته شان است را ندارند یا بکل در خانه نشستند خیلی نامید شدم از رشته ام.با این درسای سخت و حجم زیاده کتابها ایا درست است ک یک ماما البته با اسم الان یک مراقب سلامت خانه بشیند..؟چرا فقط زایشگاه نیرو ماما میگیرن.ما مثل پرستارا همه درس میخونیم و ازون ها بیشتر اون وقت نمیتونیم در بخشهای دیگر استخدام شویم؟چرا یک ماما تمایل خاصی ندارد برای مطب زدن؟چرا مشکلات بیمه ماما حل نمیشود؟اگه قرار ماما مطب بزنه پس نباید هیچ محدودیتی داشته باشد...لطفا رسیگی کنید با تشکر

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۲۰ ۱۸:۳۴

پزشکان حداقل ۶سال عمومی رو خوندند .ولی چطور جراح چشم نمیتونه جراح ارتوپد باشه ولی ما که در۲تا۳ واحد حداکثر مشترک بودیم میتونیم در کار هم دخالت کنیم؟ بگذارید کار مون اختصاصی وباکیفیت بالا انجام دهیم .وقتی که کمبود نیرو درمامایی وبهداشت خانواده نداریم!!!

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۲۰ ۲۳:۴۲

یک بوکلت هم به ماماها بدهید که کار پزشکان را انجام دهند...

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۲۰ ۲۳:۴۴

این طرح خلاف سیاست کلی فرزنداوری است رسیدگی کنید لطفا

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۲۰ ۲۳:۴۵

بالاخره روزی فریاد جامعه مامایی به گوش خواهد رسید...لطفا رسیدگی کنید

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۲۱ ۲۱:۰۲

با سلام خانم خداکرمی تورو خدا یه کاری کنید چشم امید ما بعد خدابه شماست...

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۲۲ ۱۱:۵۳

باسلام ،من با نظر خانم دكترخداكرمي كاملا موافقم و اميدورارم روزي برسد كه هيچ مامايي نگرانيهاي امروز را نداشته باشد

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۲۲ ۱۶:۵۱

هر کسی باید جای خودشو داشته باشه پس اگر قراره توی رشته ای که تحصیل میکنیم کاری برامون نباشه پس چرا دارین توی دانشگاها ماما پرورش میدین.همه ی کسایی که دارن مامایی میخونن به امید کار کردن وکمک رسوندن به مردم وخونواده هاشونن لطفا رسیدگی کنید

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۲۲ ۱۷:۰۰

دانش مامایی به خاطر گسترده بودن حوزه بیماری های زنان با ماما توان پاسخگویی و ایفای نقش در بعضی حوزه های درمان داده است اما بر عکس این امر مصداق ندارد . یک لیسانس بهداشت یا بینایی و یا شنوایی سنج صلاحیت و دانش لازم برای ارائه مراقبت های مادران باردار و زنان و دختران این سرزمین را ندارد . بدیهی است عواقب چنین تصمیماتی بر عهده مسئولینی است که افراد را وادار به انجام کارهایی می کنند که برای انجامش آموزش ندیده اند.

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۲۲ ۲۳:۵۵

همه جاي دنيا مامايي از ارزش بالايي برخوردار است جز ايران و فكر ميكنم بايد اين نامهرباني به اين رشته ارزشمند تو ايران تموم بشه و در اونطور كه شايسته اين رشته هست با تحصيل كردگان اين رشته برخورد بشه،جايگاه مامايي بايد شناسونده بشه بايد قدر تمام زحماتمونو بدونن و ارزش نهن...

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۲۳ ۰۰:۴۶

با تشکر از خانم دکتر خداکرمی که با درایت ودلسوز ی تمام حقیقت و مشکل اصلی طرح تحول را مطرح کردند. مشکل اینجاست که نقص ها کاملا مشخص است ولی مسببان حاضربه پذیرش واقعیت ها نیستند. این بدیهی است که ماما کار مادران را انجام دهد وخدمت موثر ودرست به مراجعین خصوصا مادران باردار برسد.

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۲۳ ۰۱:۱۰

با سلام مراقبت از زنان باردار باید به ماماها سپرده شود نه کسانی که هیچ تخصصی ندارند.با طرح مراقبت سلامت مامایی هر روز کم رنگ تر میشود و حق زنان باردار ضایع میشود.

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۲۳ ۰۳:۰۱

پس دلیل پذیرش و پرورش ماما چیست؟ چه اصراری به نادیده گرفتن ماماها هست؟ کاری که کاملا مربوط به حیطه مامایی میباشد چرا باید به دست افراد غیر ماما انجام شود.

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۲۳ ۱۲:۵۰

سلام.دز کل دنیا حساس ترین اتفاق بارداری و زایمان شناخته شده و هر خانم موقع بارداریش متوجه میشه چقد شرایط حساسی داره از کوچیک ترین مساله که وزن مادره تا بزرگترین مساله که سلامت جنینه باید مرتب پیگیری بشه و من نمیددنم منه ماما چقد بی ارزش شدم که کاردان یا کارشناس مرکز که رشته ای غیر مامایی داره باید مادر باردار رو ویزیت کنه .ینی هر کی هر چی بخونه با من فرقی نداره؟همینه ارزش بازداری و زایمان؟من 4 سال فقط بارداری خوندم برابرپ با کسی که هیچی نمیدونه؟؟؟؟؟