• چهارشنبه / ۲۲ دی ۱۳۹۵ / ۱۳:۲۵
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 95102214128
  • منبع : فضای مجازی

چرا علیه صداوسیما شعار می‌دادند؟

مدیران صداوسیما بدانند که دوران تک‌رسانه‌ای بودن گذشته و در عصر انفجار اطلاعات و ماهواره و اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، تمسک به «قواعد تک‌صدایی قرن گذشته»، به یک کمدی بی‌مزه شبیه‌تر است تا مدیریت رسانه.

به گزارش ایسنا، عصر ایران نوشت: «در مراسم تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بسیاری از مردم هنگامی که به دوربین‌های صداوسیما می‌رسیدند، علیه این سازمان شعار می‌دادند. این صحنه بارها و بارها در جریان مراسم و در نقاط مختلف مسیر تکرار شد و فیلم‌های آن در شبکه‌های اجتماعی پیچید.

صداوسیما به جز دقایق نخستین درگذشت آیت‌الله هاشمی که خود را به بی‌توجهی زده بود و در حد یک زیرنویس بدان می‌پرداخت، در پوشش مراسم مربوط به وداع و خاکسپاری او عملکرد خوبی داشت و انصافاً برای هاشمی و مراسم او سنگ تمام گذاشت. با این حال چرا مردم از این رسانه ابراز نارضایتی می‌کردند؟

گلایه‌های مردم از صداوسیما به رویکرد دائمی آن و نه عملکرد این چند روزه مربوط می‌شود. حافظه مردم آن قدر ضعیف نیست که روش صداوسیما از سه روز به قبل را فراموش کنند. صداوسیمایی که این روزها هاشمی را به مثابه اسطوره‌ای تاریخی مورد ستایش قرار می‌دهد و حتی به فرزندش محسن هاشمی، تریبون مستقیم در برنامه صبحگاهی‌اش می‌دهد، تا قبل از درگذشت هاشمی به گونه‌ای درباره هاشمی رفتار می‌کرد که گویا او وجود ندارد. در صداوسیمای دوران حیات هاشمی در سال‌های اخیر، هاشمی مغضوب مدیران این رسانه بود و محکوم به سانسور. حتی زمانی که علیه او در صداوسیما سخن گفته می‌شد، به رغم وجود قانون جوابیه این اجازه را به هاشمی نمی‌دادند که به عنوان شهروندی که از آنتن سیما علیه‌اش اتهام زده شده، جوابیه‌اش پخش شود.

این بود که نسل جدیدی که هنوز تلویزیون می‌بینند، در روزهای اخیر با مردی به نام هاشمی آشنا شدند و از بزرگ‌ترها پرسیدند او که بود که تاکنون در تلویزیون ایران چهره‌اش ندیده‌اند.

واقعیت این است که صداوسیما همانند یک باشگاه سیاسی عمل می‌کند و به ویژه در بخش سیاسی‌اش از کلیت جامعه منفک است و ساز جناح خاص خود را می‌نوازد. تو گویی صداوسیما نه رسانه ملی که ارگان رسانه‌ای یک حزب بسته است که اگر برنامه ۹۰ یا خندوانه هم پخش می‌کند به خاطر این است که مردم را جذب خود و امیال سیاسی‌اش را به آنها تزریق کند.

رفتار دوگانه صداوسیما درباره هاشمی که قبل از ارتحالش او را سانسور می‌کرد و تریبون را به مخالفانش می‌داد ولی بعد از درگذشتش او را به عرش برد، بی‌صداقتی حاکم بر این رسانه را عیان کرد.

وظیفه تصمیم‌گیران و مدیران صداوسیما این است که از این ماجرا عبرت گیرند و بدانند که سیاسی‌کاری با رسانه ملی، در نهایت به بدنام‌شدن سیاسی‌کاران می‌انجامد. یادشان باشد آن چه به عنوان صداوسیما در دست آنان است، نه غنیمتی برای امیال شخصی و سیاسی که امانتی است که ۸۰ میلیون ایرانی در آن سهم و حق دارند که به اندازه سهم خویش خود را در آینه آن بیابند.

صداوسیما همان گونه که حق نداشت هاشمی را سانسور کند، این حق را هم ندارد که ملت ایران را سانسور و تنها بخشی از آن را نمایندگی کند. مدیران صداوسیما بدانند که دوران تک‌رسانه‌ای بودن گذشته و در عصر انفجار اطلاعات و ماهواره و اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، تمسک به «قواعد تک‌صدایی قرن گذشته»، به یک کمدی بی‌مزه شبیه‌تر است تا مدیریت رسانه.

کاش ماجرای صداوسیما و هاشمی را، ساعتی با تعقل و دوراندیشی واکاوی کنند تا روزی برسد که مردم ایران، رسانه ملی را واقعاً ملی بدانند و بدان افتخار کنند؛ هیچکس دوست ندارد مردم کشورش را در حالی ببیند که علیه صداوسیمای کشورشان شعار می‌دهند.

وه که چه نیکو گفته‌اند: یک ساعت تفکر بهتر از هفتاد سال عبادت است.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۵-۱۰-۲۲ ۱۳:۵۵

نوش دارويي و بعد از مرگ سهراب آمدي؟ حالا هرچي ميخواييد عكسش رو نشون بدين . چه فايده؟؟!!!!!!!!!!!!!!!

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۲۲ ۱۷:۰۹

با این رویکرد نامتعارف، صدا و سیما فقط گرایش مردم به رسانه های خارجی و شبکه های اجتماعی را تسریع می کند. "اعتماد مردم" در گرانبهایی است که صدا و سیما در این سالها به ازای کوبیدن بر طبل گروهی انحصار طلب از کف داده است.

avatar

با سلام و از سر خیر خواهی این چند سطر را مینویسم من عمری نظامی بودم نه وابسته به جناح و گروهی هستم و از سر خیر خواهی مینگارم زمانی شخص من اعتماد کامل داشتم به صدا و سیما بخصوص در زمان جنگ اخبار آن واقعی و نسبتا حقیقت محض بود حال بنا بر دلایلی نمیشد کلیه وقایع جنگ را به تصویر کشید و یا بیان کرد ولی امروز که اذهان جامعه آمادگی بیشتری دارد چرا کمتر حقایق را بیان میکنید خدا وکیلی من از تمام برنامه‌های شما فقط خبر 20.30 آن هم با کیفیت 80 درصد قبول دارم چندین مصاحبه تلویزیونی و رادیویی در زمان خدمت داشتم وجدانا کارگردان و فیلمبردار محترم که قصد مستند تهیه کردن داشتند به من دیکته میکردند چه بگویم چه نگویم تازه این مربوط به بخشی از خاطره من درباره پاکسازی میادین مین بود اگر مستند است بگذارید واقعیت را بگویم اگر قرار است نقش بازی کنم پس کلمه مستند را برداشته و بگویید فیلم یا سریال در برنامه بار سنگین آسودگی به کارگردانی اقای مقدم که در اواخر دهه 70 و اویل دهه 80 ضبط و چندین بار پخش شد ولی چون اصل ماجرا نبود من خودم نگاه نکردم. صحنه‌هایی ما قبلا خودمان فیلمبرداری کرده بودیم کاملا واقعی علیرغم اینکه مشکل خاصی نداشت گفتند افکار عمومی نمیشود این را ببیند ایا تلاش ما برای نجات جان یک عشایر غیر نظامی که رفته بود روی مین چه مشکلی دارد برای افکار عمومی خدا رحمت کند مرحوم شهید اوینی که واقعیت ها را به تصویر کشید هر پنجشنبه با لذت نگاه میکردم و از صمیم قلب اشک میریختم اکنون فیلم میسازید از ان زمان من که منتقد نیستم میبینم هزار ایراد دارد با اینهمه بودجه چرا هر روز مخاطب از دست میدهید قطار تصادف میکند یک خبر درست نمیشنویم از این صدا و سیما زوار ما را داعش ترور میکند یک آمار درست نمیدهید فقط بحث مرحوم هاشمی نیست من بخاطر واقعه کربلا مجبور شدم کلیه سایت های مجاز داخلی را چک کنم تا بتوانم یک آمار درست در بیاورم کلی از بستگانم آنجا بودن نگران بودم مجبور شدم دست به تلفن بشوم تا به زور بتوانم خبری بگیرم بگذریم درد بسیار است و مردم خیلی خوب میفهمند بعضی مصلحت ها باید رعایت شود شکی نیست هر چیزی نمیشود پخش شود قبول ولی انها که قابل پخش هستند را حداقل درست و به موقع پخش کنید موفق باشید انشالله و امیدوارم منظورم را خوب بیان کرده باشم

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۲۳ ۱۳:۱۰

خوب بود