• سه‌شنبه / ۲۸ دی ۱۳۹۵ / ۱۳:۵۰
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 95102818020
  • منبع : نمایندگی لرستان

رئیس سازمان امور عشایر کشور:

حدود 1.8 درصد جمعیت کشور عشایر هستند

حدود 1.8 درصد جمعیت کشور عشایر هستند

ایسنا/لرستان ‌رئیس سازمان امور عشایر کشور گفت: حدود 1.8 درصد جمعیت کشور عشایر هستند.

‌به گزارش ایسنا‌، مهندس قندالی در گردهمایی مدیران ستادی و استانی امور عشایر کشور اظهار کرد: لرستان مهد تمدن ایرانی اسلامی بوده و به لحاظ جمعیت و ظرفیت عشایر حائز رتبه شاخصی در کشور است.

وی اضافه کرد: شعار ما در سازمان امور عشایر این است که هر چادر را یک منبع تولید، خاستگاه فرهنگی و پایگاه امنیت بدانیم و نقش آنان در پدافند غیرعامل بر کسی پوشیده نیست و می‌توان روی آن مانور داد.

قندالی خاطرنشان کرد: در بحث اقتصاد مقاومتی شاخص‌هایی ازجمله دانش‌بنیانی، انعطاف‌پذیری، درون‌زا و برون‌گرا بودن و عدالت‌محوری تعریف شده که در حوزه جامعه عشایری به وضوح دیده می‌شوند.

رئیس سازمان امور عشایر کشور ادامه داد: بین جوامع شهری، روستایی و عشایری نقش این قشر پررنگ‌تر است و به لحاظ خودکفایی رتبه اول را داشته چراکه به ضروریات شهری کم‌ترین وابستگی را دارد.

وی جامعه عشایری را کم‌هزینه‌ترین قشر جامعه دانست و افزود: اعتباراتی که برای عشایر می‌گیریم نسبت به سرانه و جمعیت بازخورد بیشتری دارد و آنان 1.8 درصد جمعیت کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

قندالی با اشاره به میزان تولید عشایر گفت: این قشر تولید حدود 5.7 میلیون تن انواع اقلام کشاورزی را به خود اختصاص داده‌اند و این میزان تولید 3 برابر مقیاس جمعیتی آنان است.

رئیس سازمان امور عشایر کشور بیان کرد: همچنین میزان تأثیرگذاری بر عرصه‌های سرزمینی آنان 59 درصد بوده و در حوزه زیست‌بوم، مناطق ییلاق، قشلاق و میان‌بند جزء حوزه قلمروی آنان است.

وی تولید عشایر را به لحاظ کیفی سالم و نسبتاً پاک برشمرد و گفت: این قشر تقریباً 25 درصد پروتئین کشور را با تولید 190 هزار تن گوشت قرمز به خود اختصاص داده‌اند و 35 درصد صنایع مربوط به آنان است.

25 درصد پروتئین لرستان توسط عشایر تولید می‌شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری لرستان گفت: زندگی عشایری از مصادیق کامل اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش ایسنا‌، مهندس مهرداد غضنفری امرایی در گردهمایی مدیران ستادی و استانی امور عشایر کشور اظهار کرد: رژیم گذشته تمام سعی خود را به کار بسته بود تا جامعه عشایری را به انحراف بکشاند و قدرت و بصیرت آنان را در ناآگاهی قرار بدهند اما با ظهور انقلاب، عشایر ذخایر انقلاب شناخته شده که ظرفیت بالقوه‌ای در بحث امنیت هستند.

وی اضافه کرد: این قشر در شرایط فعلی نیز در جبهه تولید قرار دارند و ذخیره معنادار و قابل اتکای جامعه محسوب می‌شوند.

غضنفری امرایی زندگی عشایری را از مصادیق کامل اقتصاد مقاومتی برشمرد و افزود: در تمام وجوه اقتصاد مقاومتی از جمله اتکای به منابع، مردم‌محوری، تولید می‌توان به عشایر اشاره کرد و این قشر پایه و اساس امنیت نیز محسوب می‌شوند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری لرستان با بیان اینکه جامعه‌ای با این قدر و منزلت قطعاً نیازمند توجه بیشتری است، گفت: این قشر خوداتکاست و درصد قابل توجهی از تولید را به خود اختصاص داده که تناسبی با میزان جمعیت آنان ندارد.

وی ادامه داد: بافت عشایری در جبهه تولید نیز با صداقت و بی‌ریا کار می‌کند و خدمات ارزنده‌ای به جامعه ارائه کرده است.

غضنفری امرایی با بیان اینکه درصدی از اعتبارات را باید به این قشر اختصاص داد، افزود: در حوزه توانمندسازی آنان دولت باید وظایف خود را در حوزه زیرساخت‌ها انجام دهد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری لرستان تصریح کرد: در حوزه تقویت بنیان جامعه عشایر کمک‌های خوبی شده است‌.

وی همچنین در جمع خبرنگاران گفت: در حوزه عشایری هر چه هزینه کنیم، سرمایه‌گذاری است.

غضنفری امرایی اظهار کرد: جامعه عشایر ازجمله مصادیق کامل اقتصاد مقاومتی هستند که تولیدات بالا با هزینه بسیار کمی دارند.

وی اضافه کرد: جامعه عشایری نیازمند توانمندسازی است و از جنبه درآمدی نیز باید به آن کمک کنیم تا مراتع و جنگل‌ها مورد تخریب قرار نگیرند.

غضنفری با بیان اینکه باید به آنان کمک کرد تا به بهترین شیوه تولید کنند، افزود: در لرستان 25 درصد پروتئین استان توسط این قشر تولید می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری لرستان ادامه داد: در رابطه با معیشت این قشر باید کارهای زیرساختی در راستای تسهیل معیشت آنان انجام شود و وظیفه دولت تأمین این زیرساخت‌هاست.

وی تصریح کرد: این مهم در برنامه ششم توسعه تدوین و در اقتصاد مقاومتی نیز دیده شده است و توفیقات خوبی نیز در این راستا داشته‌ایم.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha