• پنجشنبه / ۳۰ دی ۱۳۹۵ / ۱۳:۰۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95103019360
  • خبرنگار : 71402

نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی برای توقف کشتار مسلمانان روهینجا

نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی برای توقف کشتار مسلمانان روهینجا

نشست سازمان همکاری اسلامی درباره مسلمانان روهینجا امروز (پنج‌شنبه) با حضور وزرای خارجه کشورهای عضو در مالزی برگزار شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، نخست‌وزیر مالزی در افتتاحیه این نشست خواستار توقف تبعیض و حملات علیه مسلمانان روهینجا شد و از کشورهای مسلمان جهان خواست تا برای خاتمه دادن به این "تراژدی آشکار انسانی" اقدامی انجام دهند.

مالزی از منتقدان سرسخت اقدامات دولت میانمار در برخورد سرکوبگرانه با مسلمانان روهینجاست. اقدامات ارتش میانمار علیه این اقلیت مسلمان خصوصا از اکتبر گذشته در ایالت راخین واقع در شمال میانمار به شدت بالا گرفته است.

از زمان آغاز عملیات‌های نظامی ارتش میانمار بین ۸۶ تا 400 تن کشته و حدود ۶۶ هزار تن به بنگلادش گریخته‌اند. این حملات به تلافی کشته شدن ۹ تن از نیروهای پلیس میانمار در حملات همزمان نهم اکتبر به ایست‌های مرزی انجام می‌شود. دولت میانمار، اقلیت‌های مسلمان را عامل حملات مذکور می‌داند.

نجیب رزاق، نخست‌وزیر مالزی در نشست سازمان همکاری اسلامی گفت: این کشتارها باید متوقف شود. خشونت علیه زنان و دختران باید متوقف شود. آزار و اذیت مردان و زنان با این دستاویز که آنها مسلمان هستند، باید متوقف شود.

پناهجویان، ساکنان و گروه‌های حقوق بشری می‌گویند که نیروهای میانماری مرتکب اعدام‌های بدون دادگاه، تجاوز به زنان و سوزاندن خانه‌ها شدند. نجیب رزاق که نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی به درخواست او برگزار شده، ماه گذشته در اعتراضات کوآلالامپور حاضر شد و خواستار مداخله خارجی برای توقف نسل‌کشی در میانمار شد.

نخست‌وزیر مالزی گفت: ما از دولت میانمار می‌خواهیم تا از تمامی اقدامات تبعیض‌آمیز و حملات علیه مسلمانان روهینجا فورا دست بردارد و عاملان این حملات را تحت پیگرد قرار دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha