• شنبه / ۲ بهمن ۱۳۹۵ / ۰۲:۴۱
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 95110100305
  • خبرنگار : 30057

رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی خبر داد

به آب‌اندازی کشتی تحقیقاتی ایران در بهمن/انجام ماموریت دریایی در تنگه هرمز

به آب‌اندازی کشتی تحقیقاتی ایران در بهمن/انجام ماموریت دریایی در تنگه هرمز

پس از 5 سال وقفه و تلاش، رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی از به آب‌اندازی کشتی اقیانوس‌پیمای تحقیقاتی در بهمن ماه سال جاری خبر داد.  

دکتر ناصر حاجی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر اینکه کشتی اقیانوس‌پیمای تحقیقاتی  آماده به آب‌اندازی است، افزود: این کشتی تحقیقاتی قرار است طی مراسمی با حضور دکتر محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و دکتر سورنا ستاری معاون علمی‌وفناوری رییس‌جمهور به آب انداخته شود.

وی در خصوص زمان دقیق به آب‌اندازی این کشتی، اظهار کرد: برای برگزاری این مراسم دو زمان تعیین شد که یکی در 10 روز اول بهمن ماه و دیگری در دهه فجر تعیین شده است.

حاجی‌زاده در عین حال با تاکید بر اینکه از سوی وزارت علوم زمان به آب اندازی کشتی در 10 روز اول بهمن ماه تعیین شده است، اضافه کرد: تعیین زمان دقیق به آب‌اندازی نیاز به هماهنگی میان این دو نهاد دارد؛ ولی به طور قطع در یکی از تاریخ‌های تعیین شده مراسم به آب‌اندازی اقیانوس‌پیمای تحقیقاتی برگزار خواهد شد.

رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی با اشاره به ماموریت‌های این اقیانوس‌پیما، خاطرنشان کرد: از آنجایی که این کشتی به تازگی به آب انداخته می‌شود، از این رو ماموریت‌ آن کوتاه مدت و در تنگه هرمز خواهد بود.

به گزارش ایسنا، طرح اولین کشتی تحقیقاتی اقیانوس‌پیمای ساخت داخل برای شناخت بیشتر خلیج فارس و دریای عمان، انجام تحقیقات دریایی و ورود به پروژه‌های تحقیقاتی دریایی در سال ۸۸ از سوی پژوهشگاه اقیانوسشناسی به معاونت وقت علمی‌وفناوری ریاست جمهوری پیشنهاد شد.

در نهایت عملیات ساخت آن در موافقتنامه‌ای بین این معاونت و وزارت علوم از اردیبهشت سال ۹۰ در سازمان صنایع دریایی آغاز و پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی به عنوان مجری طرح تعیین شد.

این اقیانوس‌پیما با نام کاوشگر خلیج فارس دارای ۵۰ متر طول، ۱۰ متر عرض و ۱۲ متر ارتفاع و چهار آزمایشگاه است که می‌تواند با آب و سوخت کامل به مدت ۴۵ روز با ظرفیت ۲۷ نفر در آب‌های خلیج فارس، دریای عمان و شمال اقیانوس هند اقدام به تحقیقات میدانی کند.

سرعت گشت‌زنی این شناور ۱۲ گره دریایی و سرعت نهایی آن ۱۵ گره دریایی است. بر روی این شناور ۲ موتور و ۲ ژنراتور ۴۰۰ کیلووات و یک ژنراتور اضطراری ۸۵ کیلووات نصب شده است. شناور تحقیقاتی ایران امکان ورود به اقیانوس را دارد و از نظر توانایی مقابله با امواج سهمگین دریا نسبت به شناورهای فعلی منطقه برتری دارد.

با به آب انداختن این شناور، امکان انجام تحقیقات در خلیج فارس و دریای عمان تا عمق ۳ هزار متری فراهم می‌شود.

روند ساخت این اقیانوس‌پیما به دلیل عدم اختصاص به‌موقع بودجه لازم، بارها با وقفه مواجه شد؛ اما با پیگیری مستمر پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی و صنایع دریایی سرانجام پس از حدود 5 سال نخستین شناور تحقیقاتی اقیانوس‌پیمای ساخت ایران آماده بهره‌برداری است تا با ورود به آب‌های نیلگون خلیج‌فارس و اقیانوس هند، فصلی تازه‌ای در تحقیقات اقیانوس‌شناسی و دریایی ایران رقم بزند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۵-۱۱-۰۲ ۰۸:۳۲

Kavoshgare khalije fars!!!!!!!!! اين كاووشگر ابروي كشورمونه اون وقت يه ادم با سواد تو كشتيسازي نبوده كه فينگليش ننويسن و بتونن انگليسي بنويسن؟؟؟؟