• دوشنبه / ۴ بهمن ۱۳۹۵ / ۱۰:۱۶
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 95110402355
  • خبرنگار : 71038

یک کارشناس مسائل بین‌الملل:

ترامپ به دنبال ایجاد تنش سیاسی و جغرافیایی در منطقه است

 ترامپ به دنبال ایجاد تنش سیاسی و جغرافیایی در منطقه است

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: خط اصلی استراتژی سیاست خارجی دولت ترامپ را هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا تبیین می‌کند.

محمود دهقان طزرجانی در گفت‌وگو با ایسنا در ارتباط با صحبت‌های اخیر رئیس جمهور آمریکا در روز تحلیف خود و برخی از انتقاداتی که به سخنان وی وارد شده است، اظهار کرد: من بر خلاف برخی انتقادات که معتقدند صحبت‌های ترامپ شعاری است بر این باور هستم که استراتژی اصلی سیاست خارجی آمریکا را هنری کیسینجر مشخص می‌کند چنانچه وزیر امور خارجه پیشنهادی ترامپ نیز از همکاران آقای کیسینجر است.

وی افزود:‌ اگر آقای کیسینجر در جنگ ویتنام بر بعد نظامی مسائل تأکید داشت اکنون  بعد اقتصادی مسائل از نگاه آنها برجسته‌تر است چرا که آمریکایی‌ها احساس کرده‌اند که از دوران گذار دوران دوقطبی جهان در حال عبور و اکنون با خود ایالات متحده آمریکا با جهانی پنج قطبی متشکل از ایالات متحده آمریکا، روسیه، چین، اتحادیه اروپا و ژاپن و خاور دور مواجه هستند .

  محمود دهقان طزرجانی با بیان اینکه آقای ترامپ تاکنون علیه سه قطب از جمله چین، اتحادیه اروپا و ژاپن موضع گرفته ولی برای نزدیکی با روسیه ابراز تمایل کرده است، توضیح داد: آقای کیسینجر در سال 1970 به پکن رفت و بین چین و شوروی سابق که هر دو دارای نگاه مارکسیسم بوده‌اند، اختلاف ایجاد کرد و همین اختلاف باعث ایجاد تغییرات عمده در چین به خصوص در بعد اقتصادی شد. اکنون نیز آمریکا چنین استراتژی را با تکیه بر مسائل اقتصادی پیگیری می‌کند و با زیر سوال بردن ژاپن، چین و اتحادیه اروپا در تلاش است که توان اقتصادی آنها را مورد هدف قرار دهد و از دیگر سو روسیه را به سمت خود متمایل کند به نحوی که یک بالانسی به نفع آمریکا در این عرصه به وجود آید.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه آمریکایی‌ها از فروپاشی اتحادیه اروپا استقبال می‌کنند و علاقه‌مند هستند که این اتحادیه فروپاشیده شده و با هر یک از کشورهای اروپایی به صورت جدا  ارتباط بگیرند، ادامه داد: از دیگر سو در تلاش هستند که از نظر اقتصادی نیز چین را تحت فشار قرار دهند چرا که فشار اقتصادی منجر به بحران‌های سیاسی در چین نیز خواهد شد. در مورد ژاپن نیز ترامپ اعلام کرده که با قراردادی که آمریکایی‌ها با کشورهای شرق دور با محوریت ژاپن منعقد کرده‌اند مخالف  است . چنانکه در همین راستا دیدیم سفر نخست وزیر ژاپن به نیویورک نیز موفقیت آمیز نبود و برخلاف آنچه که بیان می‌شود به نظر من ترامپ مجری نظریه‌پردازی‌های سیاست کلان آمریکا است و اگر حرف‌هایی را نیز در ارتباط با سیاست داخلی این کشور مطرح می‌کند که چندان منطبق با واقعیت نیست در این راستا است که اذهان را از سیاست‌هایی که قرار است در عرصه بین‌الملل پیگیری کند، منحرف سازد .

وی تاکید کرد : ترامپ برای ایجادبرتری اقتصادی به دنبال  ایجاد تنش سیاسی وجغرافیایی در عرصه بین المللی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha