• یکشنبه / ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ / ۱۰:۵۶
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 95111006462
  • خبرنگار : 71443

واکنش وزیر خارجه پیشین سوئد به ممانعت از ورود ایرانی‌ها به آمریکا

واکنش وزیر خارجه پیشین سوئد به ممانعت از ورود ایرانی‌ها به آمریکا

وزیر امور خارجه پیشین سوئد در واکنش به اقدام رئیس‌جمهور آمریکا برای ممانعت از ورود اتباع چند کشور مسلمان، از جمله ایران تاکید کرد: هیچ ایرانی، عراقی یا سوری در آمریکا مرتکب اعمال تروریستی نشده است.

به گزارش ایسنا، کاربل بیلدت، وزیر امور خارجه پیشین سوئد با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود به اقدام  دونالدترامپ، رئیس‌جمهور جدید آمریکا برای تعلیق صدور ویزا برای اتباع کشورهای ایران، عراق، سوریه، یمن، سودان، سومالی ولیبی و ممانعت از ورود آن ها به مدت 90 روز واکنش نشان داد.

وی در پیام خود نوشت: بسیاری از شهروندان آمریکایی به گروه تروریستی داعش پیوسته اند، اما هیچ عراقی، ایرانی یا سوری به آمریکا نرفته و مرتکب تروریسم نشده است. چه کسی می تواند باور کند که یک اختلاف مذهبی- فرهنگی با اسلام در راستای منافع راهبردی غرب باشد؟ این احمقانه است.

وزیر امورخارجه پیشین سوئد در پیامی دیگر نوشت: اینکه ایرانیان جوان از آمریکا دیدار می کنند و ایرانیان مقیم آمریکا به ایران سفر می کنند، نهایت قدرت نرم است. متوقف کردن این روند نهایت بلاهت است.

به گزار شایسنا، دونالد ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکا عصر روز جمعه با صدور یک دستور اجرایی ورود شهروندان هفت کشور شامل ایران، عراق، سوریه، سودان، لیبی، سومالی و یمن به خاک آمریکا را به مدت 90 روز ممنوع کرد. این اقدام با واکنش بسیاری از سوی کشورهای مختلف و مقامات آنها مواجه شده است.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در توییتی، به دستور اخیر رییس‌جمهور جدید آمریکا واکنش نشان داد و نوشت: این اقدام بی‌اساس بودن ادعاهای مقامات آمریکا در مورد دوستی با مردم ایران در عین اختلاف با دولت ایران را آشکار کرد. اقدام آمریکا در ممنوعیت ورود اتباع کشورهای مسلمان در تاریخ به‌عنوان هدیه‌ای بزرگ به افراطیون ثبت خواهد شد.

وزارت امور خارجه ایران نیز درباره تصمیم تبعیض‌آمیز دولت آمریکا در ایجاد محدودیت سفر به آن کشور بیانیه‌ای صادر و در آن تاکید کرد: تصمیم دولت ایالات متحده در ایجاد محدودیت برای سفر مسلمانان به آمریکا- هر چند به صورت موقت سه ماهه - توهینی آشکار به جهان اسلام و به ویژه به ملت بزرگ ایران است؛ و علیرغم ادعای مقابله با تروریسم و حفظ امنیت مردم آمریکا، به عنوان هدیه‌ای بزرگ به افراطیون و حامیان آنها در تاریخ ثبت خواهد شد.

وزارت امور خارجه در ادامه تصمیم اخیر ایالات متحده را شامل توقعاتی غیرقانونی، خلاف منطق و مغایر با حقوق بین‏‌الملل دانسته و تاکید کرده است: به ویژه با توجه به فقدان روابط میان دو کشور نمی‌تواند هیچگونه تأثیری بر نحوه رفتار دولت جمهوری اسلامی ایران داشته باشد. لذا هرگونه سوءاستفاده ایالات متحده از این وضعیت جهت تطویل اقدامات تبعیض آمیز و ایجاد مزاحمت علیه اتباع جمهوری اسلامی ایران فاقد هرگونه وجه عرفی و قانونی است. جمهوری اسلامی ایران همچنین هرگونه تعلل و نقض تعهدات بین‌المللی ایالات متحده وفق قراردادهای دوجانبه و ترتیبات چندجانبه را به دقت بررسی و پیگیری نموده و حق واکنش لازم را برای خود محفوظ می‌دارد.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha