• چهارشنبه / ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ / ۱۱:۱۰
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 95111308950
  • خبرنگار : 71579

سرکیس نعوم: عربستان در درگیری سیاسی با ایران شکست خورده است

سرکیس نعوم: عربستان در درگیری سیاسی با ایران شکست خورده است

سرکیس نعوم، ‌روزنامه‌نگار و تحلیلگر نام آشنای لبنانی نوشت:‌ عربستان در سال ۲۰۱۶ شکست‌های زیادی را متحمل شد و در درگیری سیاسی با ایران شکست خورده است.

به گزارش ایسنا، سرکیس نعوم، روزنامه‌نگار و تحلیلگر نام‌آشنای لبنانی که تحلیل‌ها و مقالات او در روزنامه النهار بیروت به چاپ می‌رسد در مقاله‌ای نوشت: عربستان به دلیل وجود دو حرم مطهر در آن‌جا، یک کشور مهم در جهان اسلام به شمار می‌رود و به دلیل رهبری شورای همکاری خلیج فارس و منابع نفتی فراوانی که دارد و همچنین حمایت از فلسطین برای بازپس‌گیری حقوقش که رژیم صهیونیستی آن را غصب کرده است، یک کشور مهم در جهان عرب به شمار می‌رود. عربستان به دلیل منابع نفتی و گازی و همچنین نقشی که در منطقه دارد در کل جهان نیز یک کشور مهم به شمار می‌رود. اما سال ۲۰۱۶ برای این کشور بسیار بد بود زیرا کاهش قیمت نفت یک بحران مالی داخلی برای این کشور ایجاد کرد تا جایی که مجبور شد تمام برنامه اقتصادی خود ر ا از سر بگیرد. همچنین در درگیری‌های بی‌رحمانه‌ای که با ایران داشت شکست خورد و وارد جنگ‌های سیاسی و درگیری نیز شد و نتیجه آن‌ها شکست، قبول صلح و یا عقب‌نشینی بود.

وی در ادامه نوشت: اگر سال ۲۰۱۶ به عربستان بد گذشت، سال ۲۰۱۷  بدتر خواهد گذشت. عربستان سال ۲۰۱۶ را به گونه‌ای به پایان رساند که مجبور به قبول آتش‌بس در سوریه  شد و روسیه و ترکیه طی مذاکراتی به این نتیجه رسیدند که مخالفان دولت سوریه که عربستان از آن‌ها حمایت می‌کند را تضعیف و بشار اسد هم‌پیمان کلیدی ایران را تقویت کنند.

وی در ادامه مطلب آورد: عربستان نتوانست از رسیدن هم‌پیمان سیاسی و نظامی بشار اسد یعنی میشل عون به ریاست جمهوری لبنان جلوگیری کند و مجبور شد ریاست جمهوری او را بپذیرد و پس از انتخاب وی به عنوان رئیس‌جمهور لبنان او را به عربستان دعوت کرد و عون نیز این دعوت را پذیرفت. میشل عون نیز پس از این سفر سعد الحریری، ‌رهبر جریان المستقبل را به عنوان نخست وزیر انتخاب کرد تا با این انتخاب بتواند درگیری بین ایران و عربستان را به پایان برساند. اما علی‌رغم سفر میشل عون به عربستان و مواضع و تصریحات بی طرفانه‌ای که دارد برخی از تحلیلگران تاکید می‌کنند که عربستان هنوز از درگیری با ایران دست بر نداشته است.

وی در ادامه افزود:‌ عربستان تلاش می‌کند تا مسلمانان به زیارت حج بروند به همین دلیل از سال گذشته با تمام کشورهای اسلامی و غیراسلامی که شهروند  مسلمان دارند مذاکره کرد تا برای انجام مناسک حج در سال ۲۰۱۷ بروند، ایران نیز  علی رغم مشکلاتی که در سال ۲۰۱۵ بوجود آمد و منجر به کشته شدن صدها ایرانی از جمله غضنفر رکن آبادی، سفیر سابق ایران در لبنان شد، جزو کشورهای دعوت شده به انجام مناسک حج است.

نعوم در ادامه در مورد جنگ عربستان با یمن نوشت:‌ حمله نظامی عربستان به یمن که اکنون نزدیک به دو سال طول کشید، در ابتدا عربستان به آن به عنوان یک گردش تفریحی نگاه می کرد اما اکنون به یک دردسر و مشکل بزرگ تبدیل شده است و امروز عربستان برای حفظ آبروی خود بدون اینکه بر دشمنانش که هم پیمانان ایران هستند یعنی حوثی‌ها و علی عبدالله صالح رئیس جمهور پیشین یمن، پیروز شود به دنبال خروج از یمن است.

وی در ادامه گفت:‌ امروز حوثی‌ها در بیشتر مناطق یمن از جمله صنعا سیطره دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha