• سه‌شنبه / ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ / ۰۹:۱۷
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 95111912967
  • خبرنگار : 71405

/سیاست خارجی در 38 سال گذشته/

نوریان: حرکت دستگاه سیاست خارجی در راستای ارزش‌های انقلاب است

نوریان: حرکت دستگاه سیاست خارجی در راستای ارزش‌های انقلاب  است

سرکنسول کشورمان در حیدرآباد هند گفت: حمایت معنوی از محور مقاومت تا به نتیجه رساندن آرمان استقلال سیاسی کشور ، تشکیل ارتش و سپاه قدرتمند برای دفاع از کیان کشور و تلاش برای تحقق عدالت اجتماعی تنها سرفصل هایی از دستاوردهای عظیم کشور طی 38 سال گذشته اند .

حسن نوریان در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با سیاست خارجی کشورمان در 38 سال گذشته خاطرنشان کرد: نگاهی کوتاه به دستاوردها و پیشرفتهای کشور در حوزه های مختلف اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی ، علمی و ... موید این ادعاست که " نظام جمهوری اسلامی ایران "  نظامی جامع نگر بوده و به دنبال توسعه متوازن در همه حوزه ها است.

سرکنسول کشورمان در حیدر آباد با بیان اینکه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در سالهای گذشته تلاش کرده است منطبق با تحولات بین المللی گام بردارد گفت: سیاست خارجی کشورمان در 38 سال اخیر تلاش کرده بر اساس شرایط حاکم بر منطقه و بر پایه اصول مندرج در قانون اساسی کشور و قوانین موضوعه در جهت حفظ و تامین منافع ملی و عمومی کشور اقدام کند و در این زمینه هم دستاوردهای متعددی داشته است.
وی ادامه داد: در مقطع جنگ تحمیلی ، ضمن حضور موثر در نهادهای بین المللی موفق شد عراق را به عنوان دولت متجاوز به جامعه جهانی معرفی کرده و از رشادت های شهدا و رزمندگان کشور به خوبی پاسداری کند، همچنین در مقطعی که پرونده برنامه صلح آمیز هسته ای به صورت ناجوانمردانه ای ایران را یک تهدید علیه صلح و امنیت بین المللی به تصویر می کشید ، دستگاه سیاست خارجی توانست با همت دیپلماتهای دلسوز و امین و متخصص ، برنامه عمل جامع مشترک را به ثمر نشانده و در برابر قدرتهای جهانی به خوبی ، از منافع کشور دفاع کرده، همه قطعنامه های شورای امنیت را ملغی کند و حق ایران در برخورداری از انرژی صلح آمیز هسته ای به تصویب و تایید مراجع بین الملی برساند.

نوریان  بابیان اینکه در 38 سال گذشته سیاست خارجه کشورمان دستاوردهای بسیاری داشته است، خاطرنشان کرد: عضویت موثر در سازمانهای بین المللی و منطقه‌ای مثل جنبش عدم تعهد و تصدی ریاست دوره ای این سازمان مهم بین المللی که دو سوم اعضای سازمان ملل متحد در آن عضویت دارند ، عضویت و حضور موثر در سازمان ملل متحد و استفاده از ظرفیت اجلاس سالانه مجمع عمومی در جهت تبیین سیاست خارجی مستقل کشور و دفاع از حقوق کشور و حتی کشورهای مظلوم جهان ، عضویت در سازمان همکاری کشورهای اسلامی و دهها نهاد بین المللی و منطقه ای دیگر از جمله این اقدامات و دستاوردهاست .

این دیپلمات کشورمان گفت: متاسفانه برخی دولتهای منطقه که از قضا بعضا از دول مهم اسلامی هم هستند ، در سالهای اخیر در دام رژیم صهیونیستی اسیر شده و بر طبل اختلاف می کوبند که اگر چنین نبود طبیعتا دول غیر منطقه ای و سلطه گر امروز نمی توانستند با سوء استفاده از شرایط ، برای منطقه و برای ملتهای مسلمان تصمیم گیری کرده و مداخله نمایند. دفاع از سرزمین فلسطین و جلوگیری از ریختن خون مردم بی دفاع سوریه و یمن و ... یک همت و اراده جمعی در دول مسلمان منطقه را می طلبد که امروز تا حدود زیادی رنگ باخته است. آنچه مسلم است دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در پیروی از قانون اساسی و اصول کلی مربوط به سیاست خارجی که توسط مقام معظم رهبری تدوین و ابلاغ می شود، به حرکت صحیح خود ادامه خواهد داد و از ارزشهای انقلاب و مبانی مبتنی بر شریعت اسلامی دفاع خواهد کرد.

وی با اشاره به هجمه های وارده به کشورمان از ابتدای انقلاب تا امروز افزود:نظام جمهوری اسلامی ایران از بدو پیروزی در سال 1357 ، به دلیل آرمانهای بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی (ره) و مطالبات مردم انقلابی که خواهان استقلال در سیاست خارجی و قطع شدن دست دول استعماری از منابع ملی کشور بودند ، همواره مورد هجمه و توطئه قرار گرفته و هیچگاه طی حدود 4 دهه گذشته معاندان و استعمارگران دست از فعالیت های خرابکارانه در جهت به انحراف کشاندن انقلاب و یا تضعیف روحیه مردم  بر نداشته اند .

نوریان ادامه داد: رهبری داهیانه حضرت امام خمینی (ره ) و جانشین صالح ایشان حضرت آیت الله خامنه ای ( مد ظله العالی ) ، همراهی تحسین برانگیز ملت ، هوشیاری دولتمردان و  پایمردی دوست داران انقلاب در سراسر جهان ، موجب شده نه تنها دشمنان انقلاب در نیل به اهدافشان ناکام بمانند، بلکه روز به روز شاهد توسعه و پیشرفت ایران اسلامی باشیم . همه قدرتهای منطقه ای و بین المللی معترفند که بدون حضور و یا همراهی ایران، هیچکدام از مشکلات سیاسی منطقه ای حل نخواهد شد و قدرت ایران اسلامی اکنون یک قدرت تثبیت شده در نظام بین الملل است. تلاشهای نافرجام آنان در تحمیل جنگ 8 ساله علیه ملت ایران ، تحمیل تحریم های سخت اقتصادی ، محدود کردن دانشمندان ایرانی برای تحصیل علوم جدید ، مانع تراشی ها و بهانه تراشی های هسته ای و حقوق بشری نیز تاکنون نتوانسته است خللی در اراده نظام اسلامی ما ایجاد کند و اگر چه موجب برخی کاستی های جزیی گردیده ، اما موتور حرکت نظام در مسیر توسعه و پیشرفت بوده و به حمدالله استمرار دارد.

این دیپلمات کشورمان بابیان اینکه یکی از مهمترین مولفه های قدرت ایران اسلامی ، همراهی مردم با ارزشهای آن و تکیه دولتمردان بر این قدرت بی نظیر و ارزشمند است، افزود: حضور مردم در مناسبتهای ملی و انقلابی از جمله راهپیمایی های 22 بهمن که همه ساله با همان شور و استقبال اوایل پیروزی انقلاب تکرار می شود ، حضور گسترده در انتخاباتهای سراسری مجلس ، ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا موجی از نگرانی و یاس را در نگاه بدخواهان کشورمان ایجاد می کند و به نوعی این حضور پرشور، ضامن و بیمه گر منافع حیاتی و ملی کشور است.

سرکنسول کشورمان در حیدر آباد ادامه داد:اقدامات خیانت کارانه منافقین و مجاهدین خلق در ترور شخصیتهای انقلاب، ترور دانشمندان هسته ای توسط عوامل موساد و .. ، تحریم های سخت و طولانی اقتصادی و .. ، تحمیل جنگ هشت ساله ، طراحی پروژه های نفوذ و رخنه گری در اعتقادات دینی جوانان و سیاستهای شوم موسوم به شبیخون فرهنگی ، تلاش برای ایجاد پرونده حقوق بشری علیه نظام ، توطئه گری در جهت تجزیه کشور و تحریک قوم گرایی ، اختلاف افکنی های مذهبی برای گسستن پیوند برادری بین شیعیان و اهل سنت ایران ، تبلیغات گسترده رسانه ای برای ایجاد تصویری منفی و خشن از کشور و ... تنها بخشی از موانع و اقداماتی است که طی سالهای گذشته نظام جمهوری اسلامی ایران با آن مواجه بوده است.
 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha