• شنبه / ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ / ۰۹:۵۹
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 95112315602
  • خبرنگار : 71542

معاون امور تالاب‌های سازمان محیط زیست عنوان کرد

آثار سوء حذف هزینه‌های اجتماعی در پروژه های توسعه ای کشور

آثار سوء حذف هزینه‌های اجتماعی در پروژه های توسعه ای کشور

معاون امور تالاب‌ها در دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست ضمن انتقاد از روند تصویب و اجرای طرح های توسعه ای در کشور، اظهار کرد: در کشور ما هزینه های اجتماعی نادیده گرفته می شود و با این وجود ادعا می شود پروژه ها سودآوری زیادی دارند.

مسعود باقرزاده کریمی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه در همه جای دنیا برای همه پروژه‌ها و طرح های توسعه ای دو دسته هزینه، شامل هزینه های مستقیم و هزینه های اجتماعی در نظر گرفته می شود، گفت: متاسفانه در ایران به هزینه های اجتماعی پروژه ها اهمیتی داده نمی شود و مشکل از همین جا شروع می شود.

وی اظهار کرد: اجرای طرح‌های توسعه‌ای بدون توجه به ابعاد مختلف آن، باعث محدود شدن منابع آبی، از بین رفتن پوشش گیاهی، چرای بی رویه، شخم زدن های غلط و تخریب منابع طبیعی و در نهایت تبدیل منابع به کانون های گرد و غبار شده است و حالا ادعا می کنند سازمان حفاظت محیط زیست باید با این کانون ها مقابله کند. در مناطقی که کانون های گرد و غبار فعال شده مجبور هستیم اقدامات درمانی خود را شروع کنیم برای مثال در دریاچه ارومیه  در حال حاضر هزینه و تاوان توسعه ناپایدار در گذشته را پرداخت می کنیم.

معاون امور تالاب‌ها در دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: برای مثال در بحث نفت تنها تعداد بشکه و دلار محاسبه می‌شود درحالیکه باید میزان تخریب تالاب در نتیجه استحصال نفت و سایر هزینه های اجتماعی را روی بیلان اقتصادی پروژه محاسبه کنند و در این صورت توجیه اقتصادی پروژه را سبک و سنگین کنند. همچنین باید بین استحصال نفت در بیابان و استحصال وسط تالاب تفاوت قائل باشیم و بدانیم هزینه هر یک از اینها متفاوت است. در همه جای دنیا برای استخراج نفت در آب ها هزینه های بیشتری صرف می شود.

باقرزاده کریمی افزود: برای ساخت جاده ای که از دل جنگل عبور می کند، در تمام دنیا هزینه های اجتماعی با عدد و رقم محاسبه می شود که چند کیلو خاک از بین رفته و میزان تخریب منابع طبیعی تا چه حد بوده است و حتی علاوه بر برآورد هزینه های زیست محیطی سایر هزینه های اجتماعی که بر جوامع بومی اثرگذار است نیز لحاظ می شود.

وی با اشاره به وضعیت بد اقتصادی مردم مسجد سلیمان در اثر عدم توجه به همه ابعاد صنعت نفت در اقتصاد این منطقه، اظهار کرد: در مسجد سلیمان مردم به چه روزی افتاده اند؟، نفت همه ابعاد زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده است و  بعد از 80 سال بهره برداری نفتی در این منطقه، حالا که نفت تمام شده مشکلات بروز می کند چون همه مردم با صنایع نفتی در ارتباط بودند و حالا که کشاورزی و صنایع دستی از بین رفته هیچ تخصص دیگری ندارند.

نادیده گرفتن هزینه های اجتماعی خسارت هایی وارد می کند که در درازمدت می تواند یک مملکت را از پا بیاندازد

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه در کشور ما هزینه های اجتماعی نادیده گرفته می شود و با این وجود ادعا می شود که پروژه ها سودآوری زیادی دارند، گفت: باید در طرح های توسعه ای مثل توسعه مکران به هزینه های اجتماعی توجه داشته باشیم. باید هزینه‌های اجتماعی از جمله هزینه‌های محیط زیستی در اولویت پروژه ها قرار گیرد چون نادیده گرفتن آنها خسارت هایی وارد می کند که در درازمدت می تواند یک مملکت را از پا بیاندازد. در حال حاضر در دشت ارومیه هزینه های اجتماعی پرداخت می کنیم یعنی حقی که از دریاچه ارومیه گرفته شده را با صرف هزینه های کلان به آن برمی گردانیم.

وی با اشاره به اینکه مطالبات مردم در خوزستان برای مقابله با گرد غبار هم هزینه های اجتماعی است، خاطر نشان کرد: آنچه باید در نظر داشت این است که همه این  فعالیت ها اعم از احیای تالاب، توسعه کشاورزی و استحصال نفت برای مردم و بخاطر آنها صورت می گیرد، بنابراین اگر با در نظر گرفتن هزینه های اجتماعی مردم همراه این حرکت ها شوند ظرفیت اجتماعی ایجاد می شود ولی اگر همراه نشوند هر فعالیتی یک خسران اجتماعی به دنبال خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، معاون امور تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست پیش از این نیز نسبت به تولید کانون های جدید گرد و خاک در استان خوزستان به دلیل تصویب طرح های توسعه ای از جمله توسعه 550 هزار هکتاری کشاورزی هشدار داده و مطرح کرده بود که در تصویب این طرح ها از بررسی ابعاد زیست محیطی غفلت شده است که می تواند تولید کننده کانون های جدید گرد و غبار باشد. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha