• دوشنبه / ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ / ۱۱:۵۰
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 95112517442
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

پیامدهای نامطلوب سوء‌تغذیه کودکان چیست؟

پیامدهای نامطلوب سوء‌تغذیه کودکان چیست؟

ایسنا/خراسان جنوبی معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی بیرجند گفت: از پیامدهای نامطلوب سوء‌تغذیه کودکان می‌توان به اختلال در رشد و تکامل مغزی و جسمی، افزایش هزینه‌های درمانی و مراقبت پزشکی و افت تحصیلی اشاره کرد.

«کامبیز مهدی‌زاده» در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: سوءتغذیه اصطلاحی است که برای بیان حالت کسی که رژیم غذایی نامتعادلی دارد، بهکار می‌رود.

وی افزود: کسی که سوءتغذیه دارد، ممکن است غذای خیلی کم یا خیلی زیادی مصرف کند و در هر دو صورت، در رژیم غذایی او، یک یا چند ماده مغذی وجود نداشته است.

مهدی‌زاده تصریح کرد: از پیامدهای نامطلوب سوء‌تغذیه کودکان میتوان به اختلال در رشد و تکامل مغزی و جسمی و افزایش هزینههای درمانی و مراقبت پزشکی، افت تحصیلی و تحمیل هزینههای سنگین به آموزش و پرورش کشور و از دست دادن روزهای کاری والدین را نام برد که بار سنگین مالی بر اقتصاد جامعه نیز در بخش دولتی و هم در بخش خصوصی وارد می‌سازد.

مهدی‌زاده ادامه داد: سوءتغذیه هنگامی رخ می‌دهد که بدن غذای کافی که برای رشد و سالم بودن نیاز دارد را دریافت نکند و این هنگامی رخ می‌دهد که فردی غذای کافی نخورد یا غذایی که برای سلامت و رشد وی ضروری است را مصرف نکند.

وی اظهار کرد: برخی افراد نیز ممکن است به‌دلیل ابتلا به بعضی اختلالات سوءجذب روده‌ای، قادر به جذب موادمغذی ازغذاهایی که دریافت می‌کنند، نباشند و از همین‌رو دچار سوءتغذیه باشند.

معاون بهداشت دانشگاه علومپزشکی بیرجند افزود: کسی که مبتلا به سوء‌تغذیه است، در رژیم غذایی‌اش یا کالری کافی وجود ندارد و یا این‌که رژیم او فاقد پروتئین، ویتامین، مواد معدنی(مواد مغذی) است.

وی ادامه داد: به‌طورکلی سوء‌تغذیه انواع مختلفی دارد که از آن جمله می‌توان به سوءتغذیه ناشی ازکمبود دریافت ریزمغذی‌ها(آهن، کلسیم، روی و ویتامین‌ها)، سوءتغذیه انرژی و پروتئین، سوءتغذیه ناشی از بیشخواری نام برد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تصریح کرد: سوءتغذیه در ابتدایی‌ترین سطح خود، یکی از پیامدهای بیماری و مصرف ناکافی غذای روزانه است، اما عوامل فراوان دیگری مانند عوامل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در آن دخیل هستند.

وی اظهار کرد: براساس داده‌های حاصل از بررسی سال 1386در خراسان‌جنوبی، 18.3درصد کودکان زیر شش سال کوتاه قد،18.4کم وزن و 8.2 درصد لاغر بودند.

مهدی‌زاده با بیان این‌که تحقیقات علمی حاکی از آن است که وراثت نقش مهمی در بروز چاقی دارد، افزود: هم‌اکنون بخوبی نشان داده شده که شیوع اضافه وزن و چاقی کودکان در خانواده‌هایی که هم پدر و هم مادر چاق هستند، بیشتر است.

وی ادامه داد: خطر چاقی برای افرادی که در خانواده چاق بدنیا آمده‌اند حدود 8 برابر بیشتر از افرادی است که در خانواده غیر چاق بدنیا آمده‌اند.

مهدی‌زاده تصریح کرد: آموزش همگانی تغذیه با امکانات موجود، آموزش کارکنان بخش‌های مختلف،  افزایش دسترسی فیزیکی به غذا از طریق کشت و تولید و عرضه موادغذایی، افزایش دسترسی اقتصادی به غذا ازطریق طرح‌های اشتغالزایی و طرح‌های خودکفایی از جمله اقداماتی است که برای کاهش سوءتغذیه پیشنهاد می‌شود.

وی ادامه داد: افزایش پوشش خدمات بهداشتی اولیه(ایمن‌سازی، پایش رشد کودک، کنترل اسهال وعفونت‌های تنفسی، ترویج تغذیه با شیر مادر)، سوادآموزی به‌ویژه باسواد کردن زنان، بهسازی محیط و سالم‌سازی آب آشامیدنی، از جمله اقداماتی است که برای کاهش سوءتغذیه پیشنهاد می‌شود.

مهدی‌زاده یادآور شد: طی سال‌های اخیر با اجرای برنامه‌های مداخله‌ای از قبیل حمایت تغذیه از کودکان زیر شش سال با همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره)، تأمین یک وعده غذای گرم در روستا مهدها با همکاری بهزیستی، توزیع مکمل‌های دارویی، برگزاری جلسات آموزشی و توزیع رسانه‌های آموزشی این شاخص‌ها در استان بهبود یافته است.

انتهای پیام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha