• یکشنبه / ۱ اسفند ۱۳۹۵ / ۱۴:۳۸
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 95120100482
  • خبرنگار : 71443

تشعشعات راکتور شماره دو فوکوشیما پس از دو دقیقه منجر به مرگ انسان می‌شود

تشعشعات راکتور شماره دو فوکوشیما پس از دو دقیقه منجر به مرگ انسان می‌شود

بررسی‌های جدید از نیروگاه فوکوشیما نشان می دهد که سطح تشعشعات در یک راکتور این نیروگاه به اندازه ای بالا است که می‌تواند موجب مرگ یک انسان در دو دقیقه شود.

به گزارش ایسنا،  به نوشته روزنامه ایندیپندنت شرکت برق هسته‌ای توکیو(تپکو) به عنوان اپراتور نیروگاه فوکوشیما در ژاپن یک ربات را برای بررسی سطح تشعشعات در راکتورهای فوکوشیما فرستاده است که  گفته می‌شود به دلیل سطح بالای رادیواکتیو باقیمانده گیر افتاده است.

اطلاعات به دست آمده توسط این ربات نشان می دهد که سطح تشعشعات در راکتور شماره دو نیروگاه به قدری بالا است که منجر به کشته شدن یک انسان در عرض تنها دو دقیقه خواهد شد.

در ۱۱مارس ۲۰۱۱ در پی وقوع زلزله و سونامی مهیب در منطقه مقادیر زیادی آب وارد راکتورهای نیروگاه شد که در نهایت به قطع برق و توقف فعالیت خنک کننده های سه راکتور این نیروگاه منجر شد. این حادثه نشت مواد رادیواکتیو را در پی داشت که سبب شد ۱۶۰ هزار نفر از ساکنان منطقه محل سکونت خود را تخلیه کنند.

تپکو یک ربات را برای ارزیابی سطح تشعشعات فرستاده است و آخرین بررسی های حاکی از آن است که سطح آن در محدوده نیروگاه ۲۱۰ سیورت در ساعت است که بسیار زیاد و کشنده است.

این ربات عقرب شکل در داخل راکتور شماره دو نیروگاه گیر افتاده است و این اولین برای نیست که یک ربات در راکتورهای فوکوشیما به دلیل سطح بالای رادیواکتیو باقیمانده غیرعملیاتی می‌شود.

پیش از ورود این ربات که ساسوری نام دارد، یک ربات دیگر برای پاکسازی باقیمانده رادیواکتیو وارد راکتورشد که دو دوربین آن پس از دو ساعت قرار گرفتن در معرض تشعشعات پس از رسیدن به حداکثر تحمل هزار سیورت از کار افتاد. این حجم از تشعشع می‌تواند یک انسان را در عرض چند ثانیه بکشد.

به نوشته ایندیپندنت با وجود سطح بالا و خطرناک تشعشعات، مسئولان تپکو می گویند که این تشعشعات به بیرون راکتور نشت نکرده اند اما این حجم تشعشع بررسی های بعدی در راکتورها را با مشکل مواجه کرده است، بنابراین لازم است که تپکو دوربین هایی با مقاومت بسیار بیشتر را برای انجام تحقیقات به کار گیرند.

به گزارش ایسنا، پس از وقوع حادثه فوکوشیما که پس از چرنوبیل بزرگترین فاجعه هسته‌ای به شمار می آید، بسیاری از کارشناسان قرار دادن یک تاسیسات هسته ای در نزدیکی یکی از بزرگترین گسل های زلزله از جهان را مورد بحث و بررسی قرار دادند. یک هیأت پارلمانی ژاپن که مسئول بررسی حادثه بود، اعلام کرد که حادثه فوکوشیما یک فاجعه ساخته شده به دست انسان است که در نتیجه تبانی میان دولت، ناظران و شرکت تپکو و سوء‌مدیریت به وقوع پیوست.

نشت مواد رادیواکتیو به سرعت پس از وقوع زلزله اتفاق افتاد و با وجود گذشت شش سال از این حادثه هنوز خسارات آن مشخص نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha