• شنبه / ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ / ۱۰:۴۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 95121408547

موگرینی در بالکان با مواضع ضد اتحادیه اروپا روبه‌رو شد

موگرینی در بالکان با مواضع ضد اتحادیه اروپا روبه‌رو شد

رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا طی سفر خود به کشورهای صربستان و آلبانی با واکنش تند گروه‌های حامی روسیه و اپوزیسیون روبه‌رو شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا در حالی سخنرانی ۲۵ دقیقه‌ای خود در پارلمان صربستان را ایراد کرد که طی آن نمایندگان راست گرای افراطی این کشور از حزب صربستانی‌های رادیکال با شعار "صربستان، روسیه، اتحادیه اروپا نمی‌خواهیم" تلاش کردند نشان دهند تمایلی به پیوستن به این بلوک اروپایی ندارند.

صربستان به صورت رسمی روند عضویت خود در اتحادیه اروپا را آغاز کرده است با این حال اختلافات میان حامیان غرب و حامیان بهبود روابط با روسیه همچنان ادامه دارد.

بلگراد مذاکرات پیوستن خود به اتحادیه اروپا را سه سال پیش پس از سال‌ها وقفه به دلیل تبعات جنگ یوگسلاوی آغاز کرد.

در این میان رهبر حزب صربستانی‌های افراط گرا خاطرنشان کرده است که این اعتراضات پیامی روشن بوده است که صربستان خواهان ورود به اتحادیه اروپا نیست بلکه در تلاش برای بهبود روابط با روسیه است.

این در حالی است که این حزب با داشتن ۲۲ نماینده در میان ۲۵۰ نماینده مجلس صربستان یکی از کوچکترین احزاب حاضر محسوب می‌شود.

اتحادیه اروپا پیوستن صربستان به این بلوک را مشروط به عادی سازی روابط این کشور با کوزوو کرده است.

موگرینی در ادامه سفر خود به شش کشور حوزه بالکان که به منظور ایجاد زمینه‌های لازم برای نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در روز دوشنبه و نشست سران آن در روز پنجشنبه صورت گرفته، به آلبانی نیز سفر کرد.

رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا  خطاب به حزب اپوزیسیون آلبانی خاطرنشان کرد که عدم حضور این حزب در پارلمان بر توانایی این کشور برای عضویت در این بلوک و پیوستن به اتحادیه اروپا تاثیرگذار خواهد بود.

موگرینی در این سفر با مقامات ارشد آلبانیایی و رهبران سیاسی به منظور تاکید بر ضرورت انجام اصلاحات در سیستم قضائی و برگزاری انتخابات آزاد دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی از این دو مساله به عنوان گام‌های ضروری برای متقاعد کردن اعضای اتحادیه اروپا جهت آغاز مذاکرات عضویت با این کشور یاد کرد.

این در حالی است که صدها تن از حامیان حزب دموکراتیک آلبانی به عنوان یک حزب اپوزیسیون برای دو هفته مهمترین بلوار پایتخت این کشور را به اعتراضات خود اختصاص داده و اعلام کردند، به دولت چپ گرای آلبانی برای برگزاری انتخابات ۱۸ ژوئن اعتماد ندارند و در عوض خواهان یک دولت موقت هستند. نمایندگان این حزب همچنین پارلمان کشور را بایکوت کردند.

در همین حال موگرینی طی کنفرانس خبری مشترک با نخست وزیر آلبانی توضیح داد: ما آماده آغاز مذاکرات پیوستن آلبانی به اتحادیه اروپا هستیم آن هم به محض آنکه اصلاحات قضائی اجرا شود.

تور موگرینی به کشورهای حوزه بالکان با سفر به کوزوو به عنوان آخرین مقصد خاتمه می‌یابد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha