• چهارشنبه / ۱۶ فروردین ۱۳۹۶ / ۱۲:۴۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 96011605050
  • خبرنگار : 71430

سایه سنگین حملات شیمیایی ادلب بر دومین روز کنفرانس "اهدا کنندگان به سوریه"

سایه سنگین حملات شیمیایی ادلب بر دومین روز کنفرانس "اهدا کنندگان به سوریه"

دومین روز کنفرانس اهدا کنندگان به سوریه در حالی امروز آغاز شده که سایه سنگین حملات شیمیایی روز گذشته ادلب بر آن کاملا مشهود است؛ امری که باعث شده برخی این حملات را ساختگی بدانند.

به گزارش ایسنا، نشست اهدا کنندگان به سوریه که به گفته برگزار کنندگان آن برای کمک به آوارگان سوری و جمع آوری کمک مالی برای کشورهای میزبان پناهندگان برگزار شده، روز سه شنبه در بروکسل آغاز شده و امروز دومین و آخرین روز برگزاری آن محسوب می‌شود.

به گزارش شبکه اسکای نیوز عربی، فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در آغاز این نشست به تلفات انسانی روز گذشته در ادلب اشاره کرده که ظاهرا به دلیل استنشاق گازهای سمی جان خود را از دست داده‌اند.

وی گفت: امروز روز دردناکی برای اتحادیه اروپا و جهان است. ما شاهد جان دادن انسان‌ها در پی حملات شیمیایی در سوریه بودیم. جامعه جهانی باید اقدامی در راستای توقف این جنایات انجام دهد.

موگرینی ادامه داد: نشست بروکسل برای جمع آوری کمک مالی برای آسیب دیدگان جنگ سوریه است اما باید اقدامی نیز برای جلوگیری از کشته شدن مردم اتخاذ شود. ما به بسیاری از مناطق در سوریه دست رسی نداریم.

او افزود: انتقال سیاسی و حل بحران با مذاکره تنها راه برای پایان دادن به شرایط موجود و بازگشت مردم به کشورشان است. بازسازی سوریه نیز کار دیگری در این راستاست که جامعه جهانی باید به وظیفه خود در این زمینه عمل کند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز در ابتدای این نشست حمله شیمیایی در ادلب را جنایت جنگی خواند و گفت که باید هرچه زودتر تحقیقات شفاف در این زمینه انجام شود و عاملان آن مشخص شود.

دبیرکل سازمان ملل گفت: آنچه که رخ داد نشان می‌دهد جنایت جنگی در سوریه به شکل مکرر همچنان انجام می‌شود. باید راهی برای کمک به مردم جنگ زده پیدا کنیم. ما اینجا جمع شده‌ایم که به مردم سوریه کمک کنیم و کمک‌های ما تاکنون کافی نبوده است.

نشست بروکسل که با ابتکار عمل اتحادیه اروپا و سازمان ملل و در سطح وزرای خارجه تدارک دیده شده در ادامه سلسله نشست‌های بین‌المللی برای جمع آوری پول جهت کمک به حل بحران انسانی سوریه است که آخرین نشست از این دست سال گذشته در انگلیس برگزار شد.

با این حال حجم خسارت‌ها و افزایش تعداد آوارگان سوری طی یک سال گذشته بسیار بیشتر شده و این امر کار برگزار کنندگان نشست بروکسل را سخت تر کرده است.

همزمان با آغاز این نشست روز گذشته تصاویر تکان دهنده‌ای در شبکه‌های اجتماعی بر روی اینترنت منتشر شد که نشان می‌دهد ده‌ها تن از جمله زنان و کودکان در ادلب سوریه بر اثر استنشاق گاز سمی جان خود را از دست داده‌اند و یا در حال جان دادن هستند.

مخالفان سوری و برخی رهبران غربی مدعی هستند حمله شیمیایی در ادلب سوریه که تحت کنترل شورشیان است از سوی ارتش سوریه انجام شده است؛ امری که دولت دمشق و روسیه آن را تکذیب کرده‌اند. همزمانی این حمله با نشست بروکسل نیز باعث ایجاد شک و شبه مبنی بر ساختگی بودن آن شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha