• یکشنبه / ۲۰ فروردین ۱۳۹۶ / ۱۶:۲۰
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 96012007618
  • خبرنگار : 71542

مدیرملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران اعلام کرد

برنامه‌های پروژه احیای دریاچه ارومیه در فاز چهارم

برنامه‌های پروژه احیای دریاچه ارومیه در فاز چهارم

مدیرملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران جزئیات فاز چهارم پروژه احیای دریاچه ارومیه را تشریح کرد و گفت: در این فاز 110 روستای اطراف دریاچه ارومیه تحت پوشش پروژه قرار می‌گیرند.

به گزارش ایسنا، ابوالفضل آبشت در مراسم امضای فاز چهارم سند همکاری مشترک دفتر عمران ملل متحد، دولت ژاپن و سازمان حفاظت محیط زیست در راستای احیای دریاچه ارومیه، گفت: امیدواریم در سال 96 شاهد هیچ پروژه انتقال آب به بهانه احیای تالاب‌ها نباشیم.

وی با اشاره به پروژه همکاری ایران و ژاپن و برنامه عمران ملل متحد در ارتباط با احیای دریاچه ارومیه، اظهار کرد: این پروژه در سال 2014 کلید خورده و تا سه سال متوالی انجام شد. امروز نیز سند فاز چهارم به امضاء می‌رسد.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران با اشاره به محورهای اصلی این پروژه اظهار کرد: محور اول اطلاع رسانی و آگاهی رسانی است. محور دوم توسعه کشاورزی پایدار و محور سوم بحث ابزارهای تکمیلی است.

آبشت با تاکید بر اینکه احیای دریاچه ارومیه و سایر تالاب‌ها یک موضوع تک بعدی نیستند گفت: اقدامات احیایی باید همه ابعاد را تحت پوشش قرار دهند تا قطعات و پازل‌های مختلف احیاء را در کنار هم داشته باشیم. در حوزه اطلاع رسانی و آگاه سازی سعی کردیم ابزارهای مختلفی تولید کنیم تا این ابزارها سطوح مختلف جامعه را در بر گیرد. همچنین بازی‌هایی برای کودکان طراحی شد و از ظرفیت مبلغان مذهبی به منظور ترویج آگاهی استفاده شد تا مشارکت آحاد جامعه در ارتباط با احیای دریاچه ارومیه محقق شود.

وی افزود: کمپین اطلاع رسانی در این زمینه شکل گرفت و اطلاع رسانی‌هایی از طریق شبکه‌های اجتماعی از جمله تلگرام، اینستاگرام و سایت‌ها صورت گرفت حتی فیلم مستندی تولید و منتشر شد.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران با اشاره به اینکه در فاز اول اجرایی این پروژه با 41 روستای اطراف دریاچه ارومیه کار خود را آغاز کردیم افزود: در سال بعد تعداد روستاها به 75، در سال سوم به 90 رسید و در فاز چهارم اجرای پروژه احیای دریاچه ارومیه 110 روستا تحت پوشش قرار می‌گیرند. 250 روستا در اطراف دریاچه ارومیه داریم که تا کنون نصف آنها تحت پوشش قرار گرفته است و امیدواریم کلیه روستاهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه تحت پوشش این پروژه قرار گیرد.

آبشت با اشاره به شکل گیری صندوق خرد روستایی در هشت روستای اطراف دریاچه ارومیه اظهار کرد: این صندوق‌ها فرصت ایجاد اشتغال برای زنان را فراهم کرد. همچنین سعی کردیم برنامه حفاظت تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه را نیز تدوین کنیم. افزون بر اینها موضوع تشکل‌های آب بران و پرداخت برای خدمات اکوسیستم در کانی برازان مورد توجه قرار گرفت.

وی با تاکید بر اینکه سعی کردیم در کلیه اقدامات فرایند یادگیری در کنار عمل را مد نظر قرار دهیم گفت: اعتمادسازی برای جامعه محلی، برنامه ریزی به کمک کشاورزان برای اصلاح رفتاری کشاورزی، آموزش در مزرعه برای مردان و زنان کشاورز در زمینه کاهش مصرف آب از جمله اقدامات اصلی پروژه در بحث کشاورزی پایدار است.

آبشت با بیان اینکه اثربخشی اقدامات پروژه توسط دانشگاه ارومیه و دانشگاه تربیت مدرس پایش شده است افزود: در محصولات پاییزه که حجم بیشتر آنها گندم است 47 درصد صرفه جویی صورت گرفته است. همچنین در محصولات کم آب بری چون جو و کلزا افزایش محصول رصد شده است. افزون بر این در محصولات بهاره 35 درصد صرفه جویی در آب انجام شده و 45 درصد کاهش مصرف آب در باغات داشته‌ایم.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران با اشاره به اینکه در فاز چهارم 41 روستایی که در فاز اول شروع شده بود به وزارت جهاد کشاورزی واگذار می‌شود، افزود: تا کنون 90 روستا تحت پوشش این پروژه قرار گرفته است که در فاز چهارم به 110 روستا می‌رسد. موضوع اطلاع رسانی را برای 50 هزار نفر انجام می‌دهیم.

وی افزود: در فاز چهارم پنج پایلوت برای معیشت جایگزین، دو پایلوت برای مصرف بهینه آب، دو پایلوت برای صندوق خرد زنان، دو پایلوت برای پرداخت اکوسیستمی و سه پایلوت برای حفاظت از گونه‌های در معرض خطر در تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه و همچنین نصب ابزارهای پایش آنلاین خواهیم داشت.

به گزارش ایسنا، فرهاد دبیری معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این مراسم با اشاره به اینکه دریاچه ارومیه به عنوان بزرگترین دریاچه ایران یکی از ارزشمندترین اکوسیستم‌های این کشور محسوب می‌شود گفت: از دهه 80 به بعد تلاش‌هایی برای این دریاچه صورت گرفته است. تلاش‌هایی که باعث تثبیت وضعیت آن شده و این دریاچه را در مسیر احیاء قرار داده هر چند که تا رسیدن به مرحله احیای کامل راه زیادی داریم.

وی با بیان اینکه دریاچه ارومیه به سه عنوان پارک ملی، ذخیره گاه زیست کره و تالاب بین المللی شناخته می‌شود گفت: رئیس جمهور در سال 92 اولین جلسه هیات دولت را به موضوع دریاچه ارومیه اختصاص داد و دستور فعال سازی ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه را اعلام کرد و به تصویب رساند.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه اقدام ملی ارزشمند برای تثبیت و احیای این اکوسیستم ارزشمند محسوب می‌شود، افزود: در کنار اقدامات ملی برای احیای دریاچه ارومیه اقدامات بین‌المللی نیز آغاز شده است. همکاری با جمهوری اسلامی ایران و ژاپن نیز بر مبنای مذاکره رئیس جمهور ایران و نخست وزیر ژاپن در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در سال 2013 اتفاق افتاد.

دبیری با بیان اینکه طی چهار سال گذشته همکاری‌هایی بین دولت ژاپن و ایران در زمینه احیای دریاچه ارومیه شکل گرفته است، اظهار کرد: در حال حاضر شاهد همکاری این دو کشور هستیم. از جمله ویژگی‌های این پروژه تاکید بر جلب مشارکت جوامع محلی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha