• چهارشنبه / ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۱۴:۳۸
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 96020603350
  • خبرنگار : 71511

ربیعی:

ایجاد سالانه ۲.۵ میلیون شغل کارشناسی نیست

ایجاد سالانه ۲.۵ میلیون شغل کارشناسی نیست

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه نمی‌شود با پول دادن به مردم اشتغال ایجاد کرد، گفت: برنامه‌هایی برای افزایش اشتغال و کاهش هزینه‌های کارفرمایان داریم.

به گزارش ایسنا، ‌علی ربیعی در حاشیه امروز جلسه هیأت دولت در ارتباط با تعداد بیکاران کشور و برنامه‌های دولت برای آن، اظهار کرد: من در مجلس هم که گزارشی در این رابطه ارائه و تأکید کردم که ما اکنون ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار بیکار داریم. حتی درباره شاخص‌ها و مبناها هم بحث شد که با هر شاخص و مبنا و طبق مبناهای سازمان‌های بین‌المللی که در سال‌های گذشته هم جاری بود، این آمار خیلی تغییر نمی‌کند اما فهم این مسئله برای ما بسیار مهم است و اکنون داریم تلاش می‌کنیم که تعداد ایجاد اشتغال را به یک میلیون افزایش دهیم.

وی با اشاره به علت افزایش ایجاد شغل به یک میلیون گفت: دلیل این است که  برخی نیروها با فاصله زمانی ۴ تا ۸  سال تاخیر  وارد بازار کار ما می‌شوند. تأخیر در دوران تحصیل نیز یکی دیگر از دلایل افزایش جمعیت خواستار ورود به بازار کار همین است. به اصطلاح  به این تعداد افراد که قصد ورود به بازار کار دارند می‌گوییم پشت پنجره جمعیتی هستند. این جمعیت در این دوره به یکباره افزایش یافته است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: یکی دیگر از دلایل تلنباری بیکاری در دوره‌های قبل بوده که در طول سال‌ها به نسبت تعداد افرادی که وارد بازار کار می‌شدند، شغل ایجاد نشده است.

وی در همین رابطه افزود:این جمعیت نیز امروز به تعداد بیکارها اضافه شده که بر این اساس یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر سالانه وارد بازار کار می‌شوند و ما برای اینکه به این مسئله فائق بیاییم سال گذشته حدود شش جلسه اصلی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و ۲۰ جلسه کمیسیون تخصصی شورای عالی اشتغال به این امر اختصاص دادیم و یکسری برنامه‌هایی تحت عنوان برنامه ۹ گانه اشتغال داریم. در واقع می خواهیم  از دو مسیر برای ایجاد شغل اقدام کنیم.

ربیعی گفت: پدیده رشد جمعیت خواهان اشتغال هم یک پدیده‌ی جهانی و هم یک پدیده در کشورهایی مثل ما است که بعد از یک دوره رکود مزمن یک باره رشد می‌کند و این رشد به سرعت روی اشتغال تاثیر می‌گذارد.

وی با بیان اینکه برنامه‌هایی که در نظر گرفتیم به رشد کمک می‌کند، گفت: طرح کارورزی یکی از این برنامه‌ها است. این طرح فارق‌التحصیلان دانشگاهی را هدف گیری می کند، استان‌ها شناسایی می‌شوند. سامانه ثبت نام در آن در نظر گرفته شده است. سلسه مراتبی دارد که ۲۵% تا ۵۰% مزد را به کارآفرینان می‌دهیم و افراد با این مزدها جذب بازار کار می شوند.

ربیعی افزود: به طور امتحانی در سه استان کشور انجام دادیم و نتایج نشان داد که ۷۰% آن‌ها وارد بازار کار می‌شوند. این موضوع فرق دارد با اینکه می‌گویند فلان مقدار تومان به مردم می‌دهیم.

وی خاطر نشان کرد: ایجادشغل پایدار با شعارهایی که می گویند مثلا ۲۵۰ هزار تومان نفری پرداخت می‌کنیم تفاوت دارد. آن شعار اصلا قابل محاسبه و علمی نیست اما این طرح بنایش بر این است که هزینه کارفرمایی را کاهش دهیم.  این طرح برای فارغ التحصیلان است.

وی ادامه داد: طرح دیگری برای عموم مردم داریم. اسم این طرح « حمایت های کارفرمایی » است که حق بیمه فرد را ما پرداخت می‌کنیم در این طرح هم بخشی از هزینه های یک نیروی کار را ما پرداخت می‌کنیم. برای هر کدام از اینها تعدادی نیرو در نظر گرفتیم.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی اظهار کرد: یک طرح حمایتی نیز برای اقشار کم توان جسمی در نظر گرفته ایم تا افرادی که امکان توانمند سازی دارند در قالب وام و مشوق‌ها تحت نظارت سازمان فنی و حرفه‌ای متناسب با جسمشان آموزش هایی دریافت کنند تا بعدا مشغول به کار شوند.

وی همچنین گفت: طرح اشتغال عمومی نیز در برخی از مناطق حداقل ۴ ماه کار را برای افراد تضمین می‌کند تا اینکه به یک کار پایدار دست پیدا کند. طرح بزرگ ما هم طرح تکاپو است که آن را مفصل در مجلس توضیح دادم. خوشبختانه در هفت استان در سال ۱۳۹۴ و در ۲۰ استان در سال ۱۳۹۵ در حوزه ICT، گردشگری، خدمات مولد و در حوزه های پایین دستی طرح ها شناسایی شدند و تا به حال ۲۰ هزار میلیارد تومان قرار است از بانک ها منابع بیاید. علاوه بر آن یارانه تسهیلات دولت نیز برایش در نظر گرفته می شود.

ربیعی گفت:‌ حضور خودم در کابینه بعدی را نمی توانم پیش بینی کنم اما هر کسی که بر سر کار بیاید چه در دانشگاه باشم و چه در کابینه تلاشم را می‌کنم تا مردم مان از فقر نجات پیدا کنند. هر کاری که باعث شود درد و رنج مردم کمتر شود انجام خواهیم داد.

وی با بیان اینکه فقر با برنامه ریزی از بین می رود، گفت:‌ به روش عقلایی، برنامه ریزی و با مرور فقر ریشه کن می‌شود. نباید فقر را دستمایه شعارهایمان قرار دهیم. مبارزه با فقر یک روند است. باید سیاست های معطوف به رفع فقر وجود داشته باشد.  من به عنوان یک بچه کارگر و یک کارگر و کسی که زندگی سختی داشته دلم نمی خواهم به فقر را به عنوان ماشین رای نگاه شود.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در ارتباط با اظهارات برخی از اشخاص که گفته اند سالانه حدود ۲.۵ میلیون شغل تولید می‌کنند نیز گفت:‌ عده ای گفته اند که میلیون ها شغل ریزش کرده است. ریزش شغل، طی هشت تا ۱۰ سال گذشته فرآیندش شکل گرفته است. عده ای که همچنین شعارهایی می‌دهند اصلا اعداد و ارقام واقعی را نمی شناسند.

وی ادامه داد: در مجموع در صنعت پایین و کارگاه های زیر ۵۰ نفر رویش داشته ایم. ما ظرفیت های خالی در کشور داریم که با مقداری تقویت شرایط بهبود پیدا می‌کند. اگر جهت گیری ها درست باشد و با دولت همکاری شود و منابع مالی تامین شود، ما به سوی بیش از یک میلیون شغل حرکت می‌کنیم.

او در پاسخ به این پرسش که آیا شما گفته اید افراد جویای کار توقعشان بالا رفته است و توانایی شان پایین است گفت:‌ من گفته ام سمت عرضه و تقاضای کار تغییر کرده است. در سمت عرضه، نیروی کار جدید فارغ التحصیل دانشگاهی است و با نیروی کار سنتی متفاوت است و حاضر به قبول هر شغلی نیست. بنابراین ما باید متناسب با خواست آن‌ها شغل ایجاد کنیم. شما ببینید این جمله را چگونه با بی اخلاقی تیتر روزنامه کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۶-۰۲-۰۶ ۱۷:۱۶

لطفا تعداد مهندسان مجری و ناظر بیکار سازمان نظام مهندسی ساختمان را استعلام کنید