• پنجشنبه / ۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۱۵:۱۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 96020703821

گزارش یوناما از "کاهش تلفات غیرنظامیان" در جنگ افغانستان

گزارش یوناما از "کاهش تلفات غیرنظامیان" در جنگ افغانستان

دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) امروز (پنج‌شنبه) در گزارش سه‌ ماهه تلفات غیرنظامیان در این کشور، از کاهش چهار درصدی تلفات غیرنظامیان خبر داده است.

به گزارش ایسنا، دفتر یوناما در کابل در این گزارش نوشته است که در سه ماه نخست سال جاری میلادی ۷۱۵ غیرنظامی کشته و ۱۴۶۶ غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند. براساس این گزارش، این آمار به طور کلی در مقایسه با مدت مشابه آن در سال گذشته میلادی بیانگر چهار درصد کاهش در تلفات غیرنظامیان است؛ یعنی ۲ درصد کاهش در آمار کشته‌شدگان و ۵ درصد در آمار زخمی‌ها.

در گزارش یوناما، مهمترین عوامل کشته‌ شدن غیرنظامیان چنین برشمرده شده است: درگیری‌های زمینی (۴۴۷ تن)، انفجار بمب‌های دست‌ساز (۱۲۶ تن) و حملات انتحاری (۱۰۸ تن).

به گزارش نمایندگی سازمان ملل، در این مدت در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته تلفات ناشی از انفجار بمب‌های دست‌ساز ۱۲ درصد و حملات انتحاری ۵ درصد افزایش داشته است.

استفاده از بمب‌های دست‌ساز و توسل به حملات انتحاری معمولا به گروه‌های شبه‌نظامی خصوصا گروه طالبان نسبت داده می‌شود و در بیشتر موارد خود این گروه هم مسئولیت آن را به عهده می‌گیرد.

یوناما عناصر ضد دولتی را عامل ۶۲ درصد از کل تلفات سه ماه نخست امسال اعلام کرده، در حالی که ۲۱ درصد دیگر تلفات را به نیروهای طرفدار دولت نسبت داده است. ۹ درصد دیگر تلفات در درگیری بین دو طرف و ۸ درصد دیگر در اثر انفجار مواد منفجر نشده بقایای جنگ واقع شده است.

در این گزارش همچنین آمده است، ۳۴ درصد کل تلفات سه ماه نخست ۲۰۱۷ را کودکان تشکیل می‌دهند؛ ۲۱۰ کشته و ۵۲۵ زخمی که بیانگر ۱۷ درصد افزایش در آمار مرگ کودکان است.

دانیل بل، مسئول بخش حقوق بشر یوناما، افزایش تلفات کودکان را "تکان‌دهنده" دانسته و گفته است: "افزایش هفده درصدی تلفات کودکان نشان‌دهنده ناکامی طرفین درگیر در جنگ به‌ویژه اتخاذ تدابیر لازم برای حفاظت از غیرنظامیان است."

به گزارش بی‌بی‌سی، پیش از این سازمان ملل در گزارش سالانه خود از تلفات غیرنظامیان در افغانستان نوشته بود که در سال ۲۰۱۶ بالاترین میزان تلفات غیرنظامیان از ۲۰۰۹ ثبت شده است؛ بیش از ۱۱ هزار و ۵۰۰ تن. یوناما به طور کلی، تلفات غیرنظامیان در افغانستان را "روزافزون" دانسته و در گزارش خود خواستار اقدامات فوری برای حفاظت از غیرنظامیان شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha