• شنبه / ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۱۴:۰۳
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 96020904684
  • منبع : قوه قضاییه

معاون حقوقی قوه قضاییه خبر داد

ستاد مرکزی تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در قوه قضاییه تشکیل می‌شود

ستاد مرکزی تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در قوه قضاییه تشکیل می‌شود

معاون حقوقی قوه قضاییه در نشست شورای قضایی استان فارس عملکرد مجموعه قضای در حوزه‌های گوناگون را ستود و این پیشرفت را نتیجه همدلی و هماهنگی و انگیزه خدمت در استان فارس دانست.

به گزارش ایسنا به نقل از دادگستری استان فارس، ذبیح‌الله خدائیان با بیان اینکه ظرفیت‌های علمی و اجرایی در مجموعه قضایی فارس همواره مورد اذعان مسئولان عالی قوه قضاییه است، گفت: عملکرد قضایی فارس در مدیریت کلان و به‌خصوص در حوزه شوراها، ابلاغ‌های الکترونیک، آموزش قضات و همچنین پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌ها همواره مورد ستایش قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه معاونت حقوقی اقدامات قابل توجهی در حوزه ساماندهی امور مترجمین و برخورد با فعالیت مترجمین غیرمجاز انجام شده است، گفت: بخش عمده ای از فعالیت مترجمین غیرمجاز مربوط به کلانشهرها بود که با اقدام به موقع و تدوین دستورالعمل های این حوزه ساماندهی شد.

معاون حقوقی قوه قضاییه یادآور شد: فعالیت مترجمین غیرمجاز و تخلفات مترجمین رسمی مجازاتی معادل کلاهبرداری را در بردارد.

خدائیان همچنین از تمام مراحل جذب 500 مترجم رسمی پس از طی شدن مراحل قانونی و گزینش خبر داد و تصریح کرد: با آغاز فعالیت این تعداد از مترجمین بخشی از کمبودها در این حوزه برطرف خواهد شد.

معاون حقوقی قوه قضاییه در ادامه به اقدامات انجام شده در حوزه بایگانی الکترونیک اشاره کرد و افزود: تاکنون از جمع 159 میلیون پرونده قریب به 136 میلیون پرونده پالایش شده است که از این میزان 90 میلیون پرونده ثبت و به فایل‌های الکترونیکی تبدیل شده است.

وی از اصلاح آئین نامه بایگانی الکترونیک خبر داد و افزود: در تعدادی از استان‌ها کار تبدیل کلیه پرونده ها به بایگانی الکترونیک تکمیل شده است و در برنامه جدید تصمیماتی در خصوص پرونده‌های شوراهای حل اختلاف و همچنین پرونده‌های موجود پس از اجرای سیستم CMS نیز در دستور کار قرار دارد.

خدائیان در خصوص تدوین لوایح و اصلاح قوانین نیز با اشاره به اینکه با بهره گیری از توان و ظرفیت علمی نخبگان جامعه حقوقی کشور اقدامات قابل توجهی انجام شده است، گفت: تلاش کرده‌ایم تا تمام قوانین را بررسی و آسیب شناسی کنیم و در این راستا همواره نظرات کارشناسی استان‌ها اخذ شده که استان فارس در حوزه ارائه مشاوره های کارشناسی در حوزه مطالعات حقوقی یکی از استان‌های پیشتاز بوده است و در زمره استان هایی قرار دارد که بهترین نظرات علمی را در راستای اصلاح قوانین ارائه داده است.

این مقام قضایی کشور لایحه جامع اداری و استخدامی تهیه شده در معاونت حقوقی را زمینه ساز یک تحول بزرگ در قوه قضاییه دانست و اظهار امیدواری کرد: با تصویب نهایی این لایحه امورات اداری، استخدامی بیش از گذشته ساماندهی و کمبودهای نیروی انسانی برطرف خواهد شد.

خدائیان با بیان اینکه لایحه جامع داوری، لایحه اصلاح قانون اسلحه و مهمات، لایحه فعالان غیرمجاز در بازار پول و سرمایه، قانون مدنی، پلیس اطفال و قانون و امور حسبی آماده در مراحل نهایی جهت ارائه به محضر ریاست معظم قوه قضائیه است از در دستور کار قرار گرفتن اصلاح قانون تعزیرات، مجازات و امور کیفری خبر داد.

وی همچنین به مراحل پایانی اقدامات کارگروه بررسی قانون تعزیرات اشاره کرد و اظهار امیدواری کرد پیش نویس این قانون تا پایان نیمه اول امسال با اعمال نظر جامع کارشناسان تدوین و تقدیم ریاست معظم قوه قضائیه خواهد شد.

وی مهمترین اقدام حوزه معاونت حقوقی قوه قضائیه در یک سال اخیر را تدوین احکام قانون دائمی برنامه ها و تدوین قوانینی همچون قضازدایی و حذف عناوین مجرمانه بر اساس دورنمای سیاست های کلان قوه قضائیه ارزیابی کرد.

معاون حقوقی قوه قضاییه در جمع اعضای شورای قضایی استان فارس به تصویب و اختصاص 2/9 درصدی بودجه در قانون بودجه و همچنین پیش‌بینی جذب سالانه 800 نفر قاضی و 3200 کارمند در برنامه ششم توسعه اشاره کرد.

خدائیان با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتی، اجرای این راهبرد کلان را راه خروج کشور از مشکلات اقتصادی دانست و افزود: در بحث اقتصاد مقاومتی تکالیفی در خصوص مبارزه با مفاسد اقتصادی و قاچاق کالا و ارز به عهده دستگاه قضایی است و به همین منظور در قوه قضاییه تهیه دستورالعمل مربوطه در مرحله پایانی و ابلاغ می باشد که مطابق آن ستاد مرکزی تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی تشکیل و در استان‌ها نیز این ستاد با شرح وظایف نهادها و سازمان ها ابلاغ خواهد شد.

وی هدف عمده این ستاد را افزایش امنیت سرمایه گذاری و پیشگیری از ورشکستگی واحدهای تولیدی و کارخانجات توصیف کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha