• دوشنبه / ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۱۲:۰۷
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 96022516022
  • خبرنگار : 30057

عرضه دستگاه رسوب‌زدا با قابلیت کاهش 40 درصدی مصرف انرژی

عرضه دستگاه رسوب‌زدا با قابلیت کاهش 40 درصدی مصرف انرژی

پژوهشگران کشور موفق به طراحی و ساخت دستگاه پیشرفته رسوب‌زدایی از جدار لوله‌های لوازم خانگی و تاسیسات شدند که کاربرد آن در فرودگاه‌ها و ساختمان‌های مسکونی موجب صرفه‌جویی 40 درصدی انرژی شده است.

به گزارش ایسنا یکی از عوامل آلودگی آب‌ و هوا در شهرهای بزرگ، تشکیل رسوب آب در جدار لوله‌های لوازم ‌خانگی و تاسیسات است. سالانه میلیون‌ها لیتر اسید برای حل کردن رسوب در تاسیسات استفاده می‌شود، سپس این حجم عظیم محلول اسیدی به منابع آب‌های زیرزمینی مناطق شهری تزریق می‌شود و در نهایت آبی که در چرخه مصرف قرار دارد، به‌ تدریج اسیدی و غیر قابل‌مصرف می‌شود.

از این ‌رو استفاده از فناوری رسوب‌زدایی الکترونیکی در تاسیسات ساختمان‌ها و صنایع، علاوه بر کاهش هزینه‌های نگهداری و مصرف انرژی گاز، برق و آب موجب افزایش بازدهی تولید شده و کاهش استهلاک تجهیزات سالانه میلیاردها تومان صرفه‌جویی برای صنایع به دنبال دارد. 

از سویی دیگر کاهش تبادل حرارت درتاسیسات و در نتیجه افزایش مصرف انرژی از دیگر پیامدهای رسوب‌زدایی در جدار لوله‌ها است. به‌طور مثال صدها هزار آبگرمکن، دیگ بخار و تاسیسات حرارتی در شهرها در حدود 20 تا 50 درصد انرژی گاز بیشتر از حد نیاز مصرف می‌کنند و گازهای آلاینده آنها هوای شهرها را با همین نسبت آلوده‌تر می‌کنند. این میزان مصرف اضافی ناشی از رسوب آب در حدود روزانه 100 میلیون مترمکعب گاز در کشور است.

دستگاه رسوب‌زدایی الکترونیکی، با شکستن پیوندهای هیدروژنی آب، مولکول‌های آن را آزاد می‌کند. مولکول‌های آزاد بیشتر، خاصیت انحلال‌پذیری آب را افزایش می‌دهند. بدین ترتیب محلول فوق اشباع آب و کربنات کلسیم، به حالت «زیر اشباع» تبدیل شده و مانع از تشکیل بلورهای رسوبی می‌شوند.

امواج تولیدشده توسط دستگاه، بی‌صدا و بی‌ضرر است و خواص فیزیکی و الکتریکی مولکول‌های کلسیم را به نحو مطلوب تغییر می‌دهند. با تغییر ایجادشده، چسبندگی مولکول‌های کلسیم به یکدیگر و به جدار لوله‌ها از بین رفته و این مولکول‌ها در آب به حالت معلق باقی می‌مانند.

در نتیجه علاوه بر اینکه دیگر بر روی جدار لوله‌ها رسوب نمی‌نشیند، با افزایش خاصیت انحلال‌ پذیری آب، رسوبات قبلی نیز به‌تدریج به‌صورت «مولکول به مولکول» از جدار لوله‌ها و مخازن آب برداشته و پاک می‌شوند.

همچنین، این روش با ایجاد میدان انرژی نوسانی با استفاده از امواج رادیویی کم‌بسامد و با شکل امواج مربعی که فرکانس آن بین 1500 تا  120 هزار بار در ثانیه مولکول‌های آب را به ارتعاش درمی‌آورد، ساختار بلوری و منظم کلسیم و منیزیم دچار تغییرات شده و " کلسیت " به "آراگونیت" تبدیل می‌شود.

صفایی، مجری طرح با اشاره به بهای بسیار گران فناوری ضد رسوب الکترونیکی و تفاوت‌های اقلیمی و همچنین میزان سختی بالای آب در کشور، طی سالیان اخیر گفت:  این فناوری در حجم بسیار محدود وارد ایران شده است، ولی ارزان بودن انرژی، مدیران و صاحبان تاسیسات را به استفاده از این فناوری گران ترغیب نمی‌کرد، به همین منظور پس از سه سال مطالعه و پژوهش بر روی این تکنولوژی استراتژیک، موفق به بومی‌سازی و ثبت اختراع دانش فنی سامانه ضد رسوب الکترونیکی شدیم.

وی ادامه داد: این فناوری علاوه بر مزیت نسبی بومی و کارآیی بالاتر نسبت به فناوری کشورهای توسعه‌یافته، از نظر قیمت نیز در حدود یک ‌بیستم بهای مشابه خارجی است و ضمن جلوگیری از خروج ارز از کشور، به ایجاد اشتغال کمک کرده و می‌تواند سالانه میلیاردها دلار صرفه‌جویی در مصرف انرژی و هزینه استهلاک تاسیسات داشته باشد.

صفایی با اشاره به کاربردهای این فناوری، خاطرنشان کرد: این طرح فناورانه تاکنون در بخش‌های مختلفی همچون نیروگاه‌ها، ساختمان‌های مسکونی و تجاری، دانشگاه‌ها و همچنین 29 فرودگاه در کشور به کار گرفته‌شده است که در پی این اقدام در بخش ساختمان‌های مسکونی و اداری در سطح شهر کاهش حداقلی 30 درصدی صرفه‌جویی انرژی را شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه با پیاده‌سازی این طرح در بخش ساختمانی، ضمن افزایش راندمان تولید در صنعت می‌توانیم تا 40 درصد در مصرف انرژی و آب صرفه‌جویی کنیم، اضافه کرد: از سوی دیگر با توجه به اینکه استفاده از اسیدفولیک و استفاده از نمک صد درصد به محیط‌ زیست آسیب می‌رساند، این فناوری با سیستم الکترونیکی نصب‌شده در آن می‌تواند به کمک محیط‌ زیست بیاید و بهینه‌سازی مصرف انرژی را فراهم آورد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha