• دوشنبه / ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۱:۰۹
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 96032916463
  • خبرنگار : 71542

ردیاب جعبه سیاه هواپیما نیست

گزارش نهایی بازرسی مرگ هیرکان چهارشنبه اعلام می‌شود

گزارش نهایی بازرسی مرگ هیرکان چهارشنبه اعلام می‌شود

مدیر کل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد: گزارش نهایی پرونده مرگ هیرکان روز چهارشنبه (۳۱ خرداد) اعلام می‌شود.

به گزارش ایسنا،در تابستان سال ۹۳، دو توله پلنگ نر و ماده داخل کارتن پشت در اداره محیط زیست شهرستان کردکوی استان گلستان پیدا شد. این دو قلاده پلنگ که در زمان پیدا شدن حداکثر دو ماهه بودند، هیرکان و ورکان نام گرفتند و بدون مادر بزرگ شدند. در این مرحله سعی شد هیرکان و ورکان طوری رشد کنند که ضمن حفظ خوی وحشی‌گری امکان رهاسازی آنها در طبیعت باشد. بعد از دو سال یعنی در شهریور سال ۹۵، علی‌رغم مخالفت برخی کارشناسان، پلنگ ماده (هیرکان) در پارک ملی گلستان رها شد. کسی از سرنوشت هیرکان طی چندین ماه اخیر خبر نداشت تا اینکه اسماعیل مهاجر - مدیر کل محیط زیست استان گلستان- تحت شرایطی خاص مجبور به اعلام خبر مرگ هیرکان شد این در حالیست که مدتی از اعلام این خبر امتناع شده بود. 

مهاجر اگرچه مرگ هیرکان را تائید کرد ولی از ارائه جزییات دقیق اجتناب و اظهار نظر درباره این موضوع را به اعلام نظر متخصصان خارجی موکول کرد. نکته قابل تامل آنست که در شرایطی که مدیر کل استان گلستان معتقد است آخرین ثبت ماهواره‌ای از حرکت هیرکان مربوط به اواخر اردیبهشت سال جاری بوده، مجتبی حسینی معاون محیط زیست طبیعی استان گلستان،ششم خرداد ماه ضمن اشاره به دریافت سیگنال‌های حیاتی ردیاب نصب‌شده بر گردن هیرکان، مرگ هیرکان را تکذیب کرد و گفت: هیرکان هنوز زنده و سرحال است!

در این وضعیت معصومه ابتکار - رئیس سازمان حفاظت محیط زیست- با قاطعیت خبر از پیگیری دقیق ماجرا داد و گفت: سازمان هیچ قصدی برای پنهان‌کاری ندارد، تنها باید به دفتر بازرسی سازمان زمان بدهیم تا بعد از بررسی دقیق این موضوع نتیجه را اطلاع‌رسانی‌ کند.

اگرچه رهاسازی هیرکان مخالفانی داشت ولی برخی نیز با این استدلال که «اگر حیات وحش حتی یک روز هم در طبیعت زندگی کند بهتر از آن است که سال‌ها در قفس و باغ وحش دوام بیاورد» با آزادسازی حیات وحش موافقت دارند. سازمان حفاظت محیط زیست نیز با رویکرد تحقیقاتی اقدام به آزادسازی هیرکان کرد اما جدای از این موافقت و مخالفت‌های علمی و کارشناسی، آنچه در شرایط کنونی اهمیت دارد و مطالبه اصلی افکار عمومی است، روشن شدن دلایل پنهان‌کاری و ضرورت شفاف‌سازی و صداقت است.

مرتضی فرید - مدیر کل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان حفاظت محیط زیست- به ایسنا اعلام کرد که گزارش نهایی مرگ هیرکان تا ۲۶ خرداد اعلام می‌شود اما خبری نشد. او در تازه‌ترین اطلاع‌رسانی خود اعلام کرد که تا ۳۱ خرداد پرده از علت مرگ هیرکان برداشته می‌شود.

فرید افزود: در حال حاضر گزارش آماده است ولی تعدادی نکات فنی باقی مانده است که باید با استان گلستان چک شود. بعد از پیگیری و بررسی آنها، نتیجه نهایی بازرسی در روز چهارشنبه(۳۱ خرداد) اعلام می‌شود.

 لازم به ذکراست که سید محمد نصرتی - رئیس گروه پستانداران دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست- در گفت‌و گو با ایسنا ضمن اشاره به تخطی استان گلستان از ارائه گزارش واقع و دقیق از وضعیت هیرکان طی ماه‌های گذشته گفت: ما در سازمان حفاظت محیط زیست به طور مرتب وضعیت هیرکان را پیگیری می‌کردیم ولی آنها می‌گفتند سیگنال وجود دارد. برخی مدیران استان‌ها متاسفانه تصور می‌کنند کارشناسان و مدیران سازمان رقیب آن‌ها هستند و از ارائه گزارش سرباز می‌زنند و به نوعی اعلام خودمختاری کرده‌اند. اگر در این موارد کارشناسان حفاظت محیط زیست سکوت کنند متهم می‌شوند به اینکه دفتر حیات وحش جای دلالی حیات وحش است و اگر حرف بزنند هم متهم به سیاه‌نمایی می‌شوند.

وی افزود: اینکه مدیر کل استان گلستان ادعا می‌کند باید ردیاب را برای شرکت سازنده بفرستیم تا کارشناسان خارجی در مورد اطلاعات ردیاب نظر دهند و به اصطلاح اطلاعات ردیاب را بخوانند سئوال اینجاست آیا این یک دستگاه ردیاب است یا جعبه سیاه هواپیما؟ این یک ابزار ۱۰ سانتیمتر در ۱۰ سانتیمتر است. ردیاب یک سیگنال دارد که اگر ثابت باشد یعنی حیوان یا رها شده یا مرده است. اینکه باید شرکت سازنده بیاید و ردیاب را بخواند حرف خنده‌داری است.

به اعتقاد رئیس گروه پستانداران حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست بحث اصلی بر سر مردن هیرکان نیست بحث بر سر آن است که چرا خبر نداده‌اند؟

نصرتی در پایان با انتقاد از روند بازرسی تاکید کرد: بازرسی باید در کنار کارشناسی صورت گیرد ولازم است به استان گلستان در کنار بازرس کارشناس نیز فرستاده می‌شد.

گزارش از زینب رحیمی-خبرنگار ایسنا

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha