• سه‌شنبه / ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۲:۳۶
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 96033017361
  • خبرنگار : 71362

جابری انصاری در پاسخ به ایسنا:

توافقی برای ایجاد حافظ منافع بین ایران و عربستان انجام نشده است /پیام ایران را به قطر بردم

توافقی برای ایجاد حافظ منافع بین ایران و عربستان انجام نشده است /پیام ایران را به قطر بردم

معاون وزیر خارجه ایجاد و تشکیل دفتر حافظ منافع بین ایران و عربستان را منوط به نیاز و توافق دو طرف دانست.

به گزارش ایسنا، حسین جابری انصاری در پاسخ به سوال ایسنا در رابطه با بحث دستگیری صیادان ایرانی از سوی عربستان و راه‌اندازی دفتر حافظ منافع بین ایران و عربستان  خاطرنشان کرد: زمانی که روابط دیپلماتیک و سیاسی برقرار است سفارتخانه‌ها فعال می‌شوند و وقتی روابط رسمی سیاسی و دیپلماتیک قطع شده باشد یکی از سازوکارهایی که در روابط کشورها وجود دارد دفاتر حفاظت منافع است که بر اساس نیاز و توافق دو کشوری که موضوع این مسأله هستند این سازوکار می‌تواند در دستور کار قرار گیرد.

وی ادامه داد: معمولاً باید بین دو کشوری که روابط سیاسی با هم ندارند نیازی احساس شود تا تصمیم بگیرند برای رفع مشکلات خود به دفاتر حافظ منافع  رجوع کنند و توافق نهایی بین طرفین از طریق دفاتر حافظ منافع و جزئیات آن صورت گیرد.

معاون عربی آفریقایی وزیر امور خارجه کشورمان در مسیر بازگشت ظریف به تهران از سفر شمال آفریقا ادامه داد: در شرایط فعلی که روابط سیاسی و دیپلماتیک ما از سوی عربستان سعودی قطع شده است به دلیل مسائل مرتبط با حج چه حج تمتع و چه حج عمره که مصلحت درجه نخست اتباع جمهوری اسلامی ایران است قاعدتاً یکی از جنبه‌ها این است که به چنین سازوکاری رجوع شود اما در این مورد باید بین دو طرف توافق وجود داشته باشد و هر دو طرف احساس این نیاز را داشته باشند و هر دو طرف در مذاکرات مستقیم یا غیرمستقیم در رابطه با ترتیبات این موضوع با یکدیگر توافق کنند.

جابری انصاری تأکید کرد: در این زمینه پیشنهاداتی از سوی طرف‌های ثالث در ماه‌های گذشته مطرح و بین دو کشور تبادل شده است و دو طرف نظرات خود را به شکل غیرمستقیم از طریق طرف ثالث با یکدیگر تبادل کردند. اما تا امروز هیچگونه توافقی بین دو طرف حاصل نشده است. بنابراین اگر توافقی بین دو طرف حاصل شود بر اساس نیاز انجام می‌شود. در یک سال گذشته گفت‌وگوها بین دو طرف انجام شده ولی هنوز توافقی بین طرفین انجام نشده است. اگر چنین توافقی انجام شود به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید.

معاون عربی آفریقایی وزیر امور خارجه گفت: در صورتی که قرار شود دو کشور از طریق دفاتر حافظ منافع پایین‌ترین سطح ارتباط را داشته باشند به محض رسیدن به این توافق توسط هر دو پایتخت و هر دو کشور رسماً اعلام می‌شود.

جابری انصاری در پاسخ به این سوال که آیا شما پیام رییس جمهور ایران را به قطر برده‌اید؟ این پیام درباره چه موضوعی بود؟ گفت: قبل از سفر آقای ظریف  به شمال آفریقا یک سفر کوتاه نیم‌روزه‌ای به دوحه داشتم و پیام شفاهی رییس جمهوری اسلامی ایران جناب دکتر روحانی را به امیر قطر منتقل کردم و این پیام را به وزیر امور خارجه قطر رساندم. چارچوب پیام ما بر اساس سیاست‌های ما در ارتباط با این تحول و مجموعه تحولات منطقه‌ بود.

وی در پاسخ به این سوال که پس از حمله موشکی ایران به داعش اتفاقاتی در منطقه رخ داد. موضع‌گیری‌های بعدی از سوی روسیه و حمله آمریکا به جنگنده‌های سوریه را شاهد بودیم. شما فکر می‌کنید که این حمله موشکی ایران به مواضع داعش چه تأثیری در حل بحران و آینده سوریه خواهد داشت؟ افزود: الزاماً همه این مسائل به هم مرتبط نیست. قبل از عملیات اخیر تحولات مختلفی در صحنه سوریه و چه در صحنه بین‌المللی و چه صحنه داخلی اتفاق افتاده بود.

جابری انصاری ادامه داد: نمی‌توان گفت که اتفاقاتی که در یکی دو روز گذشته افتاده است همگی مستقیماً مربوط به این عملیات است. البته صحنه سوریه، صحنه‌ پیچیده و تو در تویی است و تعدد عوامل و کشورهای موثر بر این پیچیدگی دائماً افزوده است.

معاون عربی آفریقای وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه در حال حاضر در سوریه در قالب مذاکرات آستانه روندی سیاسی در جریان است، گفت: این روند  توسط سه کشور ضامن در آستانه مدیریت می‌شود و همانطور که قبلاً گفتم روندی در حال طی شدن است که امیدواریم رو به پیشرفت باشد.

وی ادامه داد: هم‌زمان تحولاتی میدانی در صحنه اتفاق افتاده است به این معنا که در قالب آن روند سیاسی در عمده مناطق درگیری در غرب این کشور به نوعی  کاهش تنش و آتش‌بس نسبی حاکم است که امیدواریم تثبیت شود و با روند آستانه همراه باشد.

جابری انصاری گفت: اما در مناطق شرق سوریه و مناطق همجوار عراق و اردن تحولات میدانی در چند هفته گذشته در جریان بوده و چندهزار کیلومتر مربع از مناطق میانی کشور تا شرق توسط ارتش سوریه و هم‌پیمانانش آزاد شده است و این مناطق عمدتاً در اختیار داعش بود. به هر حال این تحولات میدانی که گستره آن تا نقاط مرزی عراق هم رفته است همچنان در حال انجام بوده و متوقف نشده است.

وی ادامه داد: از لحاظ بازیگران بین‌المللی هم در چند هفته گذشته اقداماتی را شاهد بودیم. یکی اقدام آمریکا بود که اعلام کردند از نقطه مرزی الطنف به شعاع مرزی 55 کیلومتر هیچ نیرویی نباید عملیات انجام دهد و آن را مستند کردند به توافقی که با روس‌ها انجام دادند. روسیه هم اعلام کرد که توافقی که با آمریکا انجام دادیم در ارتباط با هوا بوده است و هیچ ارتباطی به زمین ندارد. بین روایت آمریکا و روسیه دوگانگی ایجاد شد و موضوع به شورای امنیت کشید و روس‌ها اعتراض کردند. با تحولی که یکی دو روز گذشته اتفاق افتاد و ساقط کردن هواپیمای ارتش سوریه توسط ائتلاف تحت رهبری آمریکا در واقع باز هم تداخل بازیگران بین‌المللی در بحران سوریه بیش از پیش خودنمایی کرد. در هر صورت مجموعه میدانی و سیاسی سوریه در حال تحول است.

این دیپلمات کشورمان با تاکید بر این که آمریکایی‌ها در رویارویی با داعش از جدیت و اراده واقعی برخوردار نیستند، ادامه داد: در حال حاضر هیچ منطقی اجازه نمی‌دهد در حالی که ارتش سوریه و هم‌پیمانانش در حال مبارزه مستقیم با داعش هستند و داعش را در تنگنای بیشتری قرار می‌دهند آمریکایی‌ها به نحوی در این بحران مداخله کنند که پیام آشکار آن برهم زدن صحنه و اجازه ندادن به پیشروی‌ها و موفقیت‌های بیشتر در برابر داعش باشد. این نوع اقدامات سیاست اعلامی، آمریکایی‌ها را در مورد مبارزه با تروریسم و داعش در برابر یک محک سیاسی و راستی‌آزمایی جدی قرار داده است.

جابری انصاری خاطرنشان کرد: دوگانگی آمریکایی‌ها در قبال بحران سوریه عملاً رویارویی با گروه‌های ترویستی را با مانع ایجاد می‌کند، گویا برنامه آنها این است که روند ادامه داشته باشد و نوعی توازن بین طرف‌ها ایجاد کنند تا آنها با یکدیگر مشغول بوده و یکدیگر را خنثی کنند که به هیچ وجه با سیاست اعلام شده آمریکا همخوانی نیست.

معاون عربی آفریقایی وزیر امور خارجه افزود: در یک جمع‌بندی خیلی خلاصه و کوتاه هم در روند سیاسی تحولات مثبتی اتفاق افتاده است و هم در هفته‌های گذشته در صحنه‌های میدانی  شاهد اتفاقات خوبی بودیم. البته در کنار اینها اقدامات سیاسی و نظامی برهم زننده این روند هم به ویژه از سوی آمریکا وجود داشته است اما در کلیت به نظر می‌رسد روندهای میدانی و سیاسی سمت و سوی مثبتی داشته است.

این دیپلمات کشورمان همچنین با اشاره به سفر دو روزه وزیر امور خارجه کشورمان به آفریقای شمالی، گفت:‌ در این سفرها آقای ظریف در فرودگاه از سوی همتایان خود مورد استقبال گرفت و در بازگشت هم از سوی همتایان در دو کشور الجزایر و موریتانی بدرقه شدند و در تونس هم توسط معاون وزیر امور خارجه این کار انجام شد.

وی ادامه داد: بخش عمده‌ای از این استقبال‌ها در خارج از ساعات پروتکلی انجام شد و با هیچ منطق پروتکلی هم‌خوانی نداشت. مثلاً در پایتخت موریتانی، وزیر امور خارجه این کشور ساعت 2 بامداد از آقای ظریف استقبال کرد که با هیچ پروتکل و اصول تشریفاتی هم‌خوان نیست و نشان دهنده تأکید این سه کشور بر گرمی روابط و نشان ‌دهنده اهمیتی بود که آنها برای سفر وزیر امور خارجه ایران قائل بودند.

معاون عربی آفریقایی وزیر امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: در مذاکرات هم از ظرفیت این سفر رمضانی برای دو کار اساسی استفاده شد، یکی اینکه رایزنی‌ها و مشورت‌های سیاسی درباره آخرین تحولات با محوریت کمک به حل بحران‌ها، مشکلات و اختلافاتی که در منطقه وجود دارد و همین طور مرور آخرین وضعیت روابط دو جانبه در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی انجام شد. همچنین برخی تصمیم‌گیری‌ها برای مرحله جاری روابط دو جانبه با این کشورها انجام و مرور شد و در مورد برخی مناسبت‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی هم مورد تبادل نظر بین سه کشور قرار گرفت. برنامه بسیار فشرده‌ای بود چرا که در دو روز از سه کشور دیدار شد که همگی نتایج خوبی به دنبال داشت.

جابری انصاری همچنین در پاسخ به سوالی در رابطه با عملیات موشکی ایران علیه مواضع داعش در سوریه خاطرنشان کرد: این اتفاق به معنای محتوایی پیام آشکار جمهوری اسلامی ایران در رویارویی با جریان‌های تروریستی بود. مشخص است که بلافاصله بعد از عملیات تروریستی در تهران ، ایران اعلام کرد که عملیات داعش بی‌پاسخ نخواهد ماند. از یک نظر این عملیات پاسخ مستقیم به عملیات تروریستی داعش در تهران است و پیام آن کاملاً آشکار است اما به معنای وسیع‌تر این نمادی از سیاست روشن و آشکار ایران در رویارویی موثر با جریان‌های ترویستی از جمله داعش است. اجزاء سیاست ما با یکدیگر همخوان است و این اقدام هم در چارچوب مجموعه اقدامات جمهوری اسلامی ایران در مقابل با جریان‌های تروریستی بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha