• یکشنبه / ۴ تیر ۱۳۹۶ / ۱۵:۲۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 96040401914
  • خبرنگار : 71588

امضای سیسی مخالفان توافقنامه تیران و صنافیر را به خیابان‌ها می‌آورد

امضای سیسی مخالفان توافقنامه تیران و صنافیر را به خیابان‌ها می‌آورد

مخالفان مصری در اعتراض به موافقت رئیس‌جمهور این کشور با توافقنامه تیران و صنافیر مردم را به تظاهرات در روز عید سعید فطر فراخواندند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه القدس العربی، مصر و عربستان هشت آوریل ۲۰۱۶ میلادی توافقنامه‌ای را امضا کردند که به موجب آن حاکمیت دو جزیره تیران و صنافیر در دریای سرخ به عربستان واگذار می‌شود. در ۱۴ ژوئن ماه جاری میلادی پارلمان مصر به رغم مخالفت روز افزون مردم مصر با این توافقنامه موافقت و عبدالفتاح سیسی رئیس‌جمهور مصر نیز شب گذشته آن را امضا کرد.

مخالفان در بیانیه‌ای به خبرگزاری آناتولی اعلام کردند که موافقت با توافقنامه تیران و صنافیر جنایت و نادیده گرفتن حق مردم است.

این بیانیه را ۱۵ مخالف مصری از جمله ابراهیم یسری سفیر بازنشسته، ایمن نور رهبر حزب فردای انقلاب (لیبرالی)، طارق‌ الزمر رهبر گروه‌های اسلامی و محمد کمال از رهبران جنبش 6 آوریل،  ایمن عبدالغنی رهبر اخوان‌المسلمین امضا کردند.

امضاکنندگان این بیانیه اعلام کردند که دولت مصر قرارداد باطل و نامعتبری را برای خرید بخش ارزشمند خاک مصر امضا کرد که به کوتاهی در قبال مهم‌ترین تنگه‌های دریایی منتهی می‌شود که در ورودی خلیج العقبه در دریای سرخ بوده و در طول تاریخش مصر برای حمایت از امنیت سیناء واقع در شمال شرق کشور بر آن تکیه کرده بود و به خاطر آن بارها وارد جنگ شد و در راه آن هزاران قربانی داد.

امضاکنندگان ملت مصر را به تظاهرات اعتراض‌آمیز علیه موافقت با توافقنامه تیران و صنافیر فراخواندند و گفتند: ملت‌مان را در خارج و داخل کشور در روز عید سعید فطر برای اعلام بی‌اعتباری و باطل دانستن این توافقنامه فرامی‌خوانیم.

در این بیانیه آمده است: باید در نمازهای دانشگاه‌ها و در خیابان‌ها، میادین، مقابل سفارتخانه‌ها و کنسرلگری‌ها فریاد بزنیم که تیران و صنافیر متعلق به مصر است تا همه جهان چه دور و چه نزدیک بدانند که مصر از خاکش نمی‌گذرد.

طبق قوانین مصر، توافقنامه پس از امضا رئیس‌جمهوری مصر و انتشارش در روزنامه رسمی کشور وارد مرحله اجرایی می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha