• سه‌شنبه / ۳ مرداد ۱۳۹۶ / ۱۵:۰۸
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 96050302002
  • منبع : جمعیت هلال احمر

جلسه شورای عالی جمعیت هلال احمر برگزار شد

ضیائی: پرداخت مالیات هلال احمر باعث تعجب و تاسف است

ضیائی: پرداخت مالیات هلال احمر باعث تعجب و تاسف است

رئیس جمعیت هلال احمر گفت: بخش مهمی از منابع هلال‌ احمر برای پوشش امداد هوایی صرف می‌شود در حالی که این نهاد مردمی برای این مسئولیت به تمام معنی حاکمیتی خود، در کنار هزینه‌ها ناچار به پرداخت مالیات نیز هست و این مایه تعجب و تاسف فراوان است.

به گزارش ایسنا، دکتر سید امیرمحسن ضیائی در جلسه شورای عالی جمعیت، با اشاره به وقوع حادثه ریزش دیواره چاه در زنجان و فوت دو تن از نجاتگران داوطلب هلال‌احمر، اظهار کرد: این حادثه نشان داد که متاسفانه هنوز وظیفه دستگاه‌ها در پاسخگویی به سوانح و حوادث،  به‌درستی تعیین نشده و لذا ضروری است تا در برنامه‌ای منسجم، وظیفه هر دستگاه در بحران‌ها به درستی تعیین شود، در این موضوع جمعیت پیشنهاداتی کارشناسی دارد که امیدواریم در مجلس و دولت به آنها توجه شود.

وی با اظهار تاسف از اینکه در حادثه زنجان، دو تن از جوانان داوطلب و انسان‌دوست هلال‌احمر جان خود را برای نجات انسان‌ها فدا کردند، افزود: باید تصمیم‌گیران در کشور به این نکته توجه داشته باشند که پاسخ به سوانح و حوادث در کشور بزرگی چون ایران علاوه بر وجود نیروهای فداکار و وظیفه‌شناس نیاز به منابع کافی، آموزش‌های لازم و تجهیزات روزآمد دارد و باید در تخصیص منابع و تصویب قوانین و مقررات؛ بهینه شدن و تخصصی‌شدن پاسخگویی به سوانح و حوادث و نیاز به حضور به موقع و کارآمد دستگاه‌های مسئول را در نظر گرفت.

ضیائی با تاکید بر ضرورت تقدیر و تجلیل از خانواده دو نجاتگر فقید زنجانی هلال‌احمر در جلسه شورای عالی، اظهار کرد: روح خدمتگزاری در این جوانان به‌اندازه‌ای بزرگ بوده که به گفته پدر یکی از آنها، خانواده این نجاتگر فداکار؛ تا قبل از فوت فرزند خود خبر نداشته است که پسرش داوطلب هلال‌احمر بوده و در مدت زمان خدمت خود هیچ وجهی برای خدماتش دریافت نکرده است.

ضیائی با بیان اینکه هلال‌احمر در حوزه امداد، وظیفه خدمت‌رسانی به هموطنان را بر عهده دارد، تاکید کرد: نجات جان انسان‌ها نیازمند بودجه کافی، آموزش مستمر و تخصص ویژه است. لذا کشور نیاز دارد تا دستگاهی با امکانات و برنامه‌ مشخص به صورت دائمی مسئولیت این بخش را برعهده گیرد؛ با توجه به تخصصی بودن و نیاز به داشتن نیروهایی حرفه‌ای با امکانات کافی و مدرن در حوزه‌های مختلف نجات، باید توجه بیشتری به آن کرد، ولی متاسفانه اکنون شاهد از دست دادن نیروهایی هستیم که برای کمک به مردم و نجات جان آنها، همواره آماده بوده‌اند و این یک ضعف است.

رئیس جمعیت هلال‌احمر همچنین با اشاره به اینکه هلال‌احمر در حال حاضر، مدت زمان حضور خود در حوادث را به‌طور چشمگیر کاهش داده است، عنوان کرد: هم‌اکنون پوشش امداد هوایی جمعیت هلال‌احمر، نظم و انضباط بیشتری پیدا کرده و ارائه دهنده بهترین خدمات در این زمینه هستیم؛ اما با توجه به ضرورت به‌روز نگه‌داشتن تجهیزات خود در این زمینه، بخش مهمی از منابع هلال‌احمر (180 میلیون ریال برای یک ساعت پرواز امدادی) برای پوشش امداد هوایی صرف می‌شود؛ این در حالی است که این نهاد مردمی برای این مسئولیت به تمام معنی حاکمیتی خود، در کنار تمامی هزینه‌هایی که متحمل می‌شود، ناچار به پرداخت مالیات نیز هست و این مایه تعجب و تاسف فراوان است.

هلال‌احمر قصد ورود مستقیم به اورژانس هوایی را ندارد


ضیائی همچنین پس از ارائه گزارش کاپیتان عبدالرضا بهرامی؛ مدیرعامل شرکت خدمات هلیکوپتری نوید درباره اقدامات شرکت هلی‌کوپتری نوید و وضعیت ناوگان امداد هوایی هلال‌احمر؛ با بیان اینکه پوشش امداد هوایی کشور با موجودی کنونی بالگردهای هلال‌احمر، تقریبا کامل است، عنوان کرد: هلال‌احمر قصد ورود مستقیم به اورژانس هوایی را ندارد؛ چرا که این مهم نیاز به تجهیزات، امکانات و نیروی تخصصی ماهر دارد؛ ولی در صورت درخواست وزارت بهداشت آماده کمک در مناطق مورد نیاز هستیم.

وی با بیان اینکه پوشش صد درصدی و کامل امداد هوایی در کشور، نیازمند 40 تا 45 بالگرد است و این مهم، پشتیبانی کامل دولت و حمایت مجلس را می‌خواهد، تصریح کرد: به علاوه در زمینه درخواست اختصاص و تامین بالگرد از سوی مسئولان استانی، روال بر این است که درخواست بالگرد باید از سوی سازمان امداد و نجات ارائه شده و دبیرکل جمعیت آن را تایید کند؛ لذا بالگرد هلال‌احمر، متعلق به استانی خاص نبوده و در هنگام حوادث، تمام ناوگان هوایی مورد نیاز در حادثه به‌کار گرفته می‌شود و لازم است عنوان کنیم که امداد هوایی همانند سایر ماموریت‌های امدادی در اولویت نخست قرار دارد.

ضیائی با تاکید بر اینکه هر آنچه جمعیت هلال‌احمر دارد به واسطه اعتماد مردم به این نهاد خدمتگزار و حضور امدادگران، داوطلبان و جوانانی است که همواره آماده خدمت هستند، گفت: این گروه خدمات مافوق وظیفه خود را به هموطنان ارائه می‌کنند و به علت بهره‌مندی از همین روحیه ایثارگری؛ بزرگترین سرمایه معنوی هلال‌احمر محسوب می‌شوند.

وی همچنین با اشاره به فعالیت مرکز پزشکی هلال‌احمر در حج امسال، هدف اصلی هلال‌احمر در این بخش را خدمت به زائران عنوان و تصریح کرد: مسئولیت بهداشت و درمان زائران در حج، تنها وظیفه مهمی است که مرکز پزشکی حج و زیارت انجام می‌دهد؛ بر این اساس، این مرکز با جذب نیروهای حرفه‌ای و با تجربه در حج، تمام توان خود را برای هرگونه خدمت به زائران به‌کار می‌گیرد.

رئیس جمعیت هلال‌احمر با تاکید بر اینکه روحیه و فرهنگ امدادگری، انگیزه اصلی حضور امدادگران در صحنه حوادث است، خاطرنشان کرد: تمام افتخار جمعیت هلال‌احمر به همین روحیه امدادی و همچنین درک و حس مردم از این روحیه بوده و وجه تمایز این مجموعه با دیگر دستگاه‌ها نیز در همین روحیه مهم ایثارگری و امدادگری، است.

 

توزیع 100 هزار واحد واکسن برای واکسیناسیون حجاج/ همه زائران ایرانی حتی با پاسپورت غیرایرانی خدمات لازم را در حج دریافت می‌کنند

دکتر سیدعلی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر هم در این جلسه با اشاره به توزیع 100 هزار واحد واکسن برای واکسیناسیون حجاج و تاکید بر اینکه هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد، گفت: هماهنگی‌های لازم انجام شده تا اسامی زائران ایرانی که از خارج کشور به حج رفته یا حتی پاسپورت کشور دیگری را دارند، از سوی سازمان حج و زیارت در اختیار مرکز پزشکی هلال‌احمر قرار گیرد و بر این اساس به این زائران تمامی خدمات درمانی لازم ارائه شود.

وی با اشاره به اینکه جای آموزش کمک‌های اولیه امداد و نجات در حج خالی است، خاطرنشان کرد: بر این اساس با مجوز بعثه مقام معظم رهبری، پس از تعیین هفت قطب کشوری؛ برنامه‌ریزی لازم برای ارائه آموزش به زائران، مدیران کاروان‌ها، افراد ستاد بعثه مقام معظم رهبری، پزشکان و ... انجام و آموزش‌های لازم به گروه‌های هدف ارائه شد.

ضرورت یکپارچه‌سازی فعالیت سازمان‌های دارای مسئولیت موازی در بخش مدیریت بحران

دکتر علی نوبخت؛ عضو شورای عالی جمعیت هلال‌احمر هم در این جلسه با اشاره به حمایت‌های عملی مجلس از هلال‌احمر، از جمله تصویب بودجه این جمعیت از دکتر ضیائی خواست تا تعارف را کنار گذاشته و در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس حاضر شود و از این طریق مشکلات بودجه و کمبود امکانات هلال‌احمر را پیگیری کند؛ چراکه جدای از مجلس، کشور وظیفه دارد تا از نهاد مردمی هلال‌احمر دفاع کند. 

وی افزود: هم‌اکنون در کشور وزارتخانه‌ای با مسئولیت مدیریت حوادث غیرمترقبه و بحران‌ وجود ندارد و لذا ضروری است در سطح یک وزارتخانه، به این مهم پرداخته شود و سازمان‌هایی که فعالیت‌ موازی و پراکنده دارند، همگی تحت یک مدیریت واحد قرار بگیرند تا بتوانیم همواره و همه‌جا و در تمامی شبانه‌روز پاسخگوی بحران‌ها باشیم.

ضرورت ایجاد وزارتخانه‌ای برای مدیریت بحران در کشور

مهندس پژوهش جهرمی؛ از دیگر اعضای شورای عالی هلال‌احمر هم با تاکید بر اینکه هلال‌احمر در کشور مظلوم واقع شده است، گفت: درحقیقت وظایف هلال‌احمر بسیار وسیع است؛ چراکه هم توقعات از این نهاد مردمی در بخش امداد بسیار زیاد است و هم اینکه در حوزه نجات انتظاراتی از این نهاد می‌رود؛ در حالی که «نجات»، وظیفه هلال‌احمر نیست.

وی با اشاره به فعالیت‌های 30 سال گذشته خود در استان‌های مختلف، تاکید کرد: هر جا که در مدیریت حوادث کم می‌آوریم، سراغ هلال‌احمر می‌رویم؛ نه دیگر سازمان‌ها، حتی با وجود استقرار ادارات بحران در استانداری‌ها؛ به محض وقوع حادثه، هلال‌احمر را می‌شناسیم.

جهرمی همچنین با بیان اینکه عرصه و وسعت کار در هلال‌احمر بسیار بالا است، گفت: این وسعت کار در هلال‌احمر حدی ندارد و با وجود توقعات بالا، امکانات این نهاد مردمی بسیار اندک بوده و و از نظر بودجه‌ای نیز این نهاد مردمی خدمت‌رسان نیاز به تقویت دارد.

وی با انتقاد از نگاه برخی مجلسیان به هلال‌احمر به عنوان یک سازمان دارای درآمد، خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی در مجلس، هلال‌احمر را به عنوان یک سازمان غیردولتی و غیرانتفاعی دارای درآمد دانسته و در این میان به حجم وظایف و مسئولیت‌ها و وسعت کار این نهاد مردمی در خدمت‌رسانی به هموطنان توجهی ندارند.

عضو شورای عالی جمعیت هلال‌احمر ، حمایت و کمک به هلال‌احمر را ضرورتی برای کشور عنوان و اظهار کرد: بر این اساس ضروری است تا نگاه‌ها به این نهاد مردمی را در سطحی بالاتر ارتقا داده تا بتوانیم به وزارتخانه‌ای برای مدیریت بحران یا سازمانی خاص در این زمینه برسیم تا در تمامی جوانب مدیریت بحران و حوادث و از همه مهمتر نجات جان انسان‌ها، مسئولیت داشته و پاسخگو باشد.

وی با بیان اینکه وظیفه نجات به هلال‌احمر اجبار شده است، تاکید کرد: باید متناسب با ماموریت، انتظارات و توقعات از هلال‌احمر، هزینه‌های این نهاد مردمی برای خدمت به هموطنان نیز تامین شود.

جهرمی با تاکید بر ضرورت تغییر نگاه‌ها به هلال‌احمر، خاطرنشان کرد: باید جمعیت هلال‌احمر را از نو دید و هم دولت و هم مجلس در نگاهشان به این نهاد مردمی، تجدیدنظر کنند.

افتخار کسب پنجمین مدال فلورانس نایتینگل بر گردن هلال‌احمر ایران

رئیس جمعیت هلال‌احمر همچنین با اشاره به اینکه هلال‌احمر تا کنون پنج بار افتخار کسب مدال فلورانس نایتینگل را داشته است، عنوان کرد: جنبش جهانی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر با پرستاری که فرآیندی انسانی است؛ آغاز شده و همچنان خدمات پرستاری بسیار خوبی در این زمینه ارائه می‌شود؛ در ایران نیز نخستین مدارس پرستاری در هلال‌احمر شکل گرفته و در سال 57، حدود 12 هزار دانشجوی پرستاری در جمعیت هلال‌احمر تحصیل می‌کردند.

وی با اشاره به دریافت پنجمین مدال فلورانس نایتینگل از سوی دکتر سید بهمن نقوی که از داوطلبان قدیمی جمعیت هلال‌احمر و مدرس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد است، گفت: لازم بود تا این مدال در مراسم مهمی در جلسه شورای عالی که منتخبین جمعیت در آن حاضر هستند؛ به دکتر نقوی رسما اهدا شود که این مهم در این جلسه انجام شد.

قدردانی از برنده جایزه فلورانس نایتینگل در جلسه شورای عالی/ هیچ جایی را به خدمت در هلال‌احمر ترجیح نمی‌دهم

دکتر نقوی؛ داوطلب با سابقه جمعیت هلال‌احمر و دریافت کننده مدال فلورانس نایتینگل نیز در جلسه شورای عالی هلال‌احمر با بیان اینکه قریب 36 سال است که با وجود اشتغال در دانشگاه و بیمارستان، هیچگاه همکاری خود را به عنوان داوطلب؛ با هلال‌احمر قطع نکرده است، گفت: درس‌هایی از حضور در هلال‌احمر گرفتم که شاید اگر در هر کجای دیگر بودم به آنها نمی‌رسیدم؛ هلال‌احمر قدرت جذب بسیار زیادی دارد که هیچگاه نمی‌توانم خدمت در جای دیگری را به این نهاد مردمی ترجیح دهم.

وی حضور خود در هلال‌احمر را از الطاف الهی دانست و از حمایت‌های مسئولان جمعیت در استان چهارمحال و بختیاری و همچنین در ستاد جمعیت تقدیر و تشکر کرد.

برگزاری جلسات شورای معاونین در استان‌ها راهگشای احصاء و رفع مشکلات هلال‌احمر

مصطفی محمدیون؛ دبیرکل جمعیت هلال‌احمر نیز در جلسه شورای عالی با بیان اینکه جلسات شورای معاونین این جمعیت در سه هفته گذشته در سه استان مختلف تشکیل شده است، اظهار کرد: همچنین در مجموع در 6 ماهه گذشته در 25 استان کشور حضور مستقیم داشته‌ایم و معتقدیم برگزاری این جلسات در استان‌ها کمک بسیاری به احصاء و رفع مشکلات هلال‌احمر در استان‌ها خواهد کرد.

تقدیر از دبیرکل جمعیت به علت حضور مستمر در استان‌ها و برنامه‌ریزی مناسب برای ارائه خدمات به زائران در حج 96

دکتر محمدرضا نوروزی؛ عضو شورای عالی جمعیت هلال‌احمر نیز با تقدیر از دبیرکل جمعیت برای تشکیل جلسات شورای معاونین در استان‌ها، گفت: این اقدام برای رسیدگی به مشکلات هلال‌احمر در استان‌ها از سوی دبیرکل و شورای معاونین در 5 سال اخیر هلال‌احمر، بی‌سابقه بوده و قابل تقدیر است.

وی همچنین از تلاش‌های تمامی کادر درمانی و پزشکی هلال‌احمر به منظور خدمت به زائران در حج امسال، تقدیر و تشکر کرد.

تقدیر از پشتیبانی و حمایت رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از تخصیص و تصویب بودجه جمعیت هلال‌احمر


علی‌اکبر پرواز؛ مدیرکل دفتر برنامه و بودجه جمعیت هلال‌احمر نیز در این جلسه با اشاره به تصویب دو ردیف بودجه جدا برای جمعیت هلال‌احمر، از تلاش‌های دکتر علی نوبخت، عضو شورای عالی هلال‌احمر و رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس برای پشتیبانی و حمایت از هلال‌احمر در تخصیص و تصویب بودجه جمعیت، تقدیر و تشکر کرد.


مصوبات شورای عالی هلال‌احمر

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر، در جلسه شورای عالی جمعیت هلال‌احمر اصلاحیه بودجه سال 96 جمعیت مطرح و پس از بحث و بررسی برای طرح در مجمع عمومی جمعیت هلال‌احمر مصوب شد.

در این جلسه همچنین مقرر شد تا خانواده دو نجاتگر فقید زنجانی هلال‌احمر در جلسه شورای عالی دعوت شده و مورد تجلیل قرار گیرند.

همچنین با توجه به ضرورت معرفی دو تن از اعضای شورای عالی به عنوان عضو مجمع عمومی سازمان تدارکات پزشکی، با تصویب اعضای این شورا، دکتر محمود فاضل و دکتر محمدرضا نوروزی به عنوان نمایندگان شورای عالی جمعیت هلال‌احمر برای شرکت در مجمع عمومی سازمان تدارکات پزشکی معرفی شدند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha