• یکشنبه / ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ / ۱۰:۰۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 96052917754
  • خبرنگار : 71402

تظاهرات گسترده معترضان در آمریکا علیه نژادپرستی+ تصاویر

تظاهرات گسترده معترضان در آمریکا علیه نژادپرستی+ تصاویر

ده‌ها هزار تن از معترضان آمریکایی که از خشونت‌های مرگبار اخیر در ویرجینیا خشمگین بودند، به خیابان‌ها و پارک‌ها آمدند تا نژادپرستی، برتری‌طلبی سفیدپوستان و نازیسم را محکوم کنند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، اعتراضات سراسری روز شنبه یک هفته پس از درگیری معترضان راست‌افراطی با مخالفانشان در شهر شارلوتزویل ایالت ویرجینیا برگزار شد که با کشته شدن زنی ۳۲ ساله و زخمی شدن حدود ۲۰ تن به رویدادی مرگبار بدل شد.

معترضان با سر و صدای زیادی شعار می‌دادند اما اعتراضات روز شنبه عمدتا مسالمت‌آمیز برگزار شد. معترضان آمریکایی در شهرهای بسیاری از جمله بوستون، آتلانتا، دالاس، هوستون، ممفیس و نیواورلئان دست به تظاهرات زدند. طبق برآورد پلیس، فقط در شهر بوستون ۴۰ هزار تن در اعتراضات مشارکت کردند. حضور نیروهای امنیتی خصوصا پس از انتقاداتی که درباره آنها درخصوص حادثه شارلوتزویل مطرح شد، به شدت سنگین بود. طبق اعلام پلیس، ۳۳ تن در بوستون بازداشت شدند که اتهام آنها عمدتا اخلال در نظم عمومی بوده است.

در نقاط مختلف آمریکا معترضان خواستار برخورد قاطع مقام‌ها با نژادپرستی و خشونت شده و تقاضا داشتند تا نمادهای "ارتش کنفدراسیون جنوب" (حامیان برده‌داری) جمع‌آوری شود.

در بوستون همچنین گروهی از راستگرایان تجمعی اعتراضی با عنوان جنجالی "آزادی بیان" برگزار کردند که تعدادشان تنها ده‌ها تن بود. گرچه پلیس از پیش تدارکاتی برای ایجاد فاصله فیزیکی میان دو گروه از معترضان در نظر گرفته بود اما تظاهرکنندگان راستگرا عملا در محاصره جمع بزرگ مخالفان نژادپرستی درآمده بودند.

برخی از معترضان شعار "نه به نازی‌ها، نه به کوکلاکس‌کلان‌ها، نه به فاشیست‌ها" سر می‌دادند. آنها همچنین پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود: "به ترکیب وطن‌پرستی با نژادپرستی خاتمه دهید".

به گفته پلیس، اعتراض راستگرایان در بوستون زودتر از موعد جمع و جور شد. کمیسیونر پلیس بوستون در کنفرانسی خبری پس از اعتراضات شنبه گفت: نمی‌خواهیم آنچه در ویرجینیا رخ داد، اینجا هم تکرار شود. نمی‌خواستیم آنها با هم گلاویز شویم.

براساس گزارش‌ها، بسیاری از مخالفان نژادپرستی نمادهایی با تصاویر "هیتر هی‎یر"، زنی که در جریان وقایع شارلوتزویل کشته شد، بر روی سینه خود نصب کرده بودند. علاوه بر این، بیش از ۱۰۰۰ معترض در ایالت اورگان آمریکا به خیابان‌ها آمدند. در ایالت آرکانزاس گرچه گروهی اندک از حامیان کنفدراسیون جنوب در خیابان‌ها حضور داشتند اما مخالفان آنها هم به خیابان‌ها آمدند و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و نژادپرستی را محکوم کردند. در این اعتراضات دست‌کم سه تن بازداشت شد.

عنوان

از سوی دیگر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا با انتشار چند توییت نسبت به تجمع‌های بوستون واکنش نشان داد. او در پیامی از معترضان در بوستون که علیه "تعصب و تنفر" به خیابان‌ها آمدند تشکر کرده و نوشت: کشورمان به زودی یکپارچه می‌شود.

ترامپ که پس از واقعه شارلوتزویل "همه طرف‌های" درگیر را مسئول دانسته و متحمل موج گسترده‌ای از انتقادها شده بود، شنبه در پیام دیگری تاکید کرد: کشور بزرگمان چندین دهه است که دچار تفرقه شده است. گاهی به اعتراض نیاز است تا مرهمی شود؛ و ما بهتر می‌شویم و قویتر از همیشه!

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha