• یکشنبه / ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ / ۱۶:۵۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 96052918307
  • خبرنگار : 71415

سازمان ملل طالبان و داعش را مقصر کشتار میرزا اولنگ دانست

سازمان ملل امروز (یکشنبه) در گزارشی درباره حمله اخیر به شهر میرزا اولنگ افغانستان اعلام کرد، در این حمله نیروهایی متشکل از شبه‌نظامیان طالبان و شاخه داعش در افغانستان اقدام به کشتار دست‌کم ۳۶ نفر کردند که می‌تواند جرائم جنگی تلقی شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، در این گزارش بازرسان سازمان ملل آمده که از جمله افراد کشته شده در حمله ماه جاری میلادی به شهر میرزا اولنگ در شمال افغانستان غیرنظامیان و شبه‌نظامیان حامی دولت افغانستان بودند که خلع سلاح شده‌اند.

این کشتارها در جریان درگیری‌های ناشی از حمله شبه‌نظامیان به شهر میرزا اولنگ در تاریخ ۳ تا ۵ اوت اتفاق افتاد. در آن زمان مقام‌های افغانستان تلفات این حمله را ۶۲ تن اعلام کردند و اخیرا دست‌کم ۳۶ جسد از یک گور جمعی در این شهر کشف شد.

یک سخنگوی طالبان به این گزارش سازمان ملل واکنش نشان داده و آن را دارای اتهامات و ادعاهای غلط و بی اساس خواند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان یک بیانیه قبلی این گروه را تکرار کرد مبنی بر اینکه طالبان در این حمله تنها ۲۸ شبه نظامی حامی دولت را کشته و هیچ غیرنظامی آسیب ندیده است.

او همچنین گفت که در این حمله گروه تروریستی داعش نقش نداشته است.

این در حالی است که گروه تروریستی داعش چند روز پیش بیانیه‌ای منتشر کرده و مدعی شد: این حمله را رهبری کرده و حدود ۵۴ مسلمان شیعه را کشته است.

بازرسان سازمان ملل در این گزارش گفتند که یک فرمانده شبه‌نظامی دست داشته در این حمله مدعی بیعت با داعش شده اما آنها گفتند که اطلاعاتی برای اثبات ارتباط او با این گروه وجود ندارد.

آنها همچنین گفتند که کشته شدن ۲۷ غیرنظامی در این حمله شامل یک زن، چهار پسر زیر ۱۷ سال و ۱۳ مرد بالای ۶۰ سال تایید می‌شود.

در این گزارش تاکید شد این قتل‌ها توسط چندین منبع معتبر تایید می‌شود و می‌تواند نقض قوانین انسان دوستانه بین‌المللی و جرائم جنگی محسوب شود.

این گزارش تاکید کرد: بسیاری از تلفات این حمله در تاریخ ۵ اوت بعد از سقوط آخرین مواضع دفاعی دولت در شهر میرزا اولنگ اتفاق افتاد.

شاهدان عینی که مورد استناد سازمان ملل قرار گرفتند گفته‌اند که شبه‌نظامیان یک گروه از کسانی که از شهر میرزا اولنگ فرار می‌کردند را دستگیر کرده و بعد از جدا کردن مردها از زن‌ها و کودکان این مردان را که شامل غیرنظامیان و نیروهای امنیتی بدون سلاح بودند به محل دیگر بردند و دست‌کم ۱۸ نفر از آنها را با شلیک گلوله کشتند.

سازمان ملل گفته که قادر به تایید ادعای خشونت جنسی و سر بریده شدن قربانیان در این حمله نبوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha