• یکشنبه / ۱۲ شهریور ۱۳۹۶ / ۱۰:۲۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 96061206731
  • خبرنگار : 71402

توقف فعالیت برنامه جهانی غذا در راخین/فرار ۶۰ هزار مسلمان روهینجایی به بنگلادش

توقف فعالیت برنامه جهانی غذا در راخین/فرار ۶۰ هزار مسلمان روهینجایی به بنگلادش

منابعی در سازمان ملل اعلام کردند، در ۲۴ ساعت گذشته حدود ۲۰ هزار تن از میانمار به سمت بنگلادش گریخته‌اند. به این ترتیب تعداد روهینجایی‌های گریخته به بنگلادش به ۶۰ هزار تن رسیده است. در این حین برنامه جهانی غذا فعالیت خود را متوقف کرد. گروه‌های حقوق بشری نیز از دولت میانمار خواستند تا به ناظران اجازه ورود به مناطق بحران‌زده برای "کشف حقیقت" را بدهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری دویچه وله، دفتر کمیسیونر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان شنبه اعلام کرد، ده‌ها هزار روهینجایی که از خشونت در میانمار گریزان شدند در ۲۴ ساعت گذشته وارد بنگلادش شدند.

ویویان تان، سخنگوی این دفتر اعلام کرد، حدود ۶۰ هزار تن از زمان آغاز خشونت‌ها در ۲۵ اوت وارد بنگلادش شده‌اند. این برآورد حدود ۲۰ هزار تن بیشتر از آمارهای مقام‌های محلی است.  

از ۲۵ اوت میانمار شاهد بدترین خشونت‌های فرقه‌ای در سال‌های گذشته بوده است؛ همزمان نیروهای امنیتی میانمار و اقلیت مسلمان روهینجا یکدیگر را به سوزاندن روستاها و کشتار دسته‌جمعی متهم می‌کنند.

به گفته مقام‌های وزارت دفاع میانمار، حدود ۴۰۰ تن کشته شده‌اند که اکثرا از "نیروهای شبه‌نظامی" بوده‌اند. ارتش میانمار "شبه‌نظامیان" را عامل به آتش کشیدن هزاران خانه در ایالت راخین واقع در غرب میانمار می‌داند.

با این حال، شهادت پناهندگان روهینجایی در بنگلادش نشان می‌دهد، نیروهای امنیتی روستاها را به آتش می‌کشند و دست به کشتار می‌زنند. در میانمار با روهینجایی‌ها همانند "ساکنان قومی" برخورد می‌شود و اکثرا به آنها حق شهروندی داده نمی‌شود.

دیده‌بان حقوق بشر شنبه از میانمار خواست تا اجازه ورود ناظران مستقل به مناطق بحران‌زده را بدهد تا از مسوولیت‌پذیری درباره خشونت‌ها اطمینان حاصل کنند.

فیل رابرتسون، معاون دیده‌بان حقوق بشر در بخش آسیا گفت: تصاویر جدید ماهواره‌ای نشان می‌دهند یک روستای مسلمان‌نشین به طور کلی تخریب شده است و همین امر نگرانی‌های جدید ایجاد می‌کند که سطح اصلی ویرانی‌ها در ایالت راخین به بدتر از آنچه در ابتدا گمان می‌شد، رسیده باشد. با توجه به اینکه این تنها یکی از ۱۷ سایت مورد بررسی درباره وقوع آتش‌سوزی است، لازم است تا ناظران مستقل فورا تحقیق کنند که چه اتفاقی در حال وقوع است.

دیده بان حقوق بشر اعلام کرد، بیش از ۷۰۰ منزل در روستایی که اقلیت روهنیجا در آنجا اقامت داشتند سوزانده شده است.

برنامه جهانی غذا نیز فعالیت خود را در راخین متوقف کرد. این نهاد بین‌المللی به دلیل خشونت‌های روز افزون و کشتار مسلمانان روهنیجا این کار را کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha