• جمعه / ۱۷ شهریور ۱۳۹۶ / ۰۸:۳۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 96061709810
  • خبرنگار : 71145

در کنفرانسی مشترک در واشنگتن مطرح شد؛

امیر کویت امیدوار به حل قریب‌الوقوع بحران قطر و پیشنهاد ترامپ برای میانجی‌گری

امیر کویت امیدوار به حل قریب‌الوقوع بحران قطر و پیشنهاد ترامپ برای میانجی‌گری

امیر کویت در کنفرانس خبری مشترک با دونالد ترامپ در واشنگتن ابراز خرسندی کرد که بحران قطر در آینده نزدیک حل شود. در این کنفرانس خبری همچنین فروش فوری جنگنده‌های اف ۱۸ به کویت نیز از سوی ترامپ مطرح شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه الجزیره، صباح الاحمد الصباح، امیر کویت در کنفرانس خبری مشترک با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا بعد از نشست دو جانبه در واشنگتن اظهار داشت: ما جلوی هر گونه اقدام نظامی در بحران کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را گرفتیم. باید وحدت‌مان را حفظ کرده و اختلافات را فراموش کنیم. ما بیش از قطر در این روابط ضرر کرده‌ایم اما این مرحله را با سازش پشت سر گذاشته‌ایم.

امید به حل اختلافات بین دوحه و همسایگانش وجود دارد

وی افزود: هنوز هم امید به حل اختلافات قطر و کشورهای عربی وجود دارد و من امیدوارم دوستان ما از تلاش‌های ما حمایت کنند.

امیر کویت تاکید کرد: قطر آماده پاسخگویی به کل درخواست‌های ۱۳ گانه ارائه شده به دوحه است و حاضر است پای میز مذاکره بنشیند اما می‌گوید برخی خواسته‌ها قابل قبول نیست و بر خلاف حاکمیت قطر است و می‌توان مساله را از طریق مذاکره حل کرد.

وی همچنین اظهار داشت: هیچ اختلافی بین قطر و کشورهای محاصره کننده در اجلاس سران در ریاض که با حضور ترامپ برگزار شد، وجود نداشت، در واقع ما از رخ دادن چنین اختلافی با قطر بعد از نشست سران شوکه شدیم.

جلوی اقدام نظامی را گرفتیم

امیر کویت تاکید کرد: امید به حل بحران خلیج فارس را بعد از اینکه توانستیم مانع از وقوع عملیات نظامی در جریان بحران شویم، از دست ندادیم. تلاش‌ها با کمک آمریکا و دوستان دیگر ادامه می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد، قطر هر گونه نقض حاکمیتش را هرگز نمی‌پذیرد.

الصباح همچنین خواستار توقف جنگ در سوریه، یمن، لیبی و ایجاد راهکارهای مسالمت‌آمیز شد.

امیر کویت در ادامه ابراز امیدواری کرد روابط کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و آمریکا ادامه یابد.

وی افزود: تلاش‌های مشترک با جامعه جهانی در مبارزه با تروریسم و خشکاندن منابع آن در این دیدار بررسی شد.

امیر کویت همچنین بر لزوم پایان دادن به درگیری‌های کنونی در منطقه تاکید و از نقش آمریکا در تحرک روند صلح در فلسطین تقدیر کرد.

اظهارات ترامپ

ترامپ نیز تاکید کرد، کشورش آماده میانجی‌گری برای حل بحران کشورهای عربی با قطر است و بحران قطر ناشی از تامین مالی گسترده از تروریسم از سوی برخی کشورهای مشخص است.

راهکار نظامی علیه پیونگ‌یانگ یک گزینه است

وی درباره بحران کره‌شمالی نیز به آمادگی نیروهای نظامی آمریکا برای مقابله با آن اشاره کرد و گفت: اقدام نظامی از جانب آمریکا مطمئنا یک گزینه خواهد بود. آیا چنین اقدامی اجتناب ناپذیر خواهد بود؟ هیچ چیز اجتناب ناپذیر نیست.

ترامپ با تقدیر از نقش کویت در مبارزه با داعش اظهار داشت، تمامی کشورهای مسؤول باید به تعقیب داعش و وارد کردن شکست به آن بپردازند.

وجود داشتن فرصت‌ تحقق صلح بین اسرائیل و فلسطین

ترامپ همچنین در بخش دیگر اظهاراتش گفت: به اعتقاد من فرصت تحقق صلح بین اسرائیل و فلسطین از طریق تلاش‌های کنونی آمریکا وجود دارد.

وی افزود: ما نهایت تلاش خود را در این زمینه می‌کنیم. به اعتقاد من روابطی که ما با دو طرف داریم می‌تواند به تحقق چنین صلحی کمک کند.

آمادگی برای میانجی‌گری بین قطر و همسایگانش

ترامپ نیز برای میانجی‌گری برای حل بحران ابراز آمادگی کرد اما گفت: اگر در میانجی‌گری از من حمایت شود آماده‌ام این کار را انجام دهم.

وی افزود: به این طریق زودتر می‌توان به توافق رسید.

رئیس‌جمهوری آمریکا درباره امکان استفاده مقامات سوریه از سلاح شیمیایی در آینده ابراز تردید کرد.

وی در این کنفرانس خبری با اشاره به حمله موشکی به پایگاه الشعیرات در هفتم آوریل گفت: تردید دارم بشار اسد بعد از اقدام ما در مرحله گذشته تمایل داشته باشد بار دیگر از سلاح‌ هسته‌ای استفاده کند.

ترامپ تاکید کرد، کشورش در صورت استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی در آینده شدیدا عصبانی می‌شود.

تردید در استفاده مجدد سوریه از سلاح‌ شیمیایی

وی در خصوص عملیات نظامی آمریکا در سوریه گفت: آمریکا فعلا مشغول جنگ با داعش در سوریه است نه چیز دیگر. با توجه به نگرانی‌های سوریه تاکید می‌کنم ما تنها روی نابودی داعش کار می‌کنیم و کاری که در سوریه داریم نابودی داعش است که در آن نیز موفق شده‌ایم.

وی افزود: دولتش طی هشت ماهی که او روی کار آمده خیلی بیشتر از دوران باراک اوباما طی هشت سال تلاش کرده است.

ترامپ ادعا کرد، داعش به سرعت به لطف تلاش‌های نظامی آمریکا در حال نابودی است.

رئیس‌جمهوی آمریکا از کشورهای منطقه خواست سهم عادلانه‌ای در راستای پیروزی بر کسانی که وارد جنگ علیه بی‌گناهان شده‌اند داشته باشند.

او اقدام علیه داعش و مقابله با ایران را خواستار شد.

موافقت با فروش پنج میلیاردی جنگنده اف ۱۸ به کویت

ترامپ همچنین از موافقت دولتش با درخواست کویت مبنی بر خرید جنگنده‌های اف ۱۸ به ارزش پنج میلیارد دلار خبر داد و روابط تجاری با کویت را ستود.

آمریکا و کویت همچنین روز پنجشنبه توافقنامه گمرکی مشترک به همراه یک یادداشت تفاهم جدید درباره همکاری تکنولوژیکی بین دو کشور امضا کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha