• سه‌شنبه / ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ / ۱۴:۲۷
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 96062816367
  • خبرنگار : 71038

میزگرد تخصصی "فلسطین و افق آینده"

دستمالچیان: حماس با جریان مقاومت و ایران جلسات غیرعلنی دارد

دستمالچیان: حماس با جریان مقاومت و ایران جلسات غیرعلنی دارد

کاردار پیشین ایران در عربستان و کارشناس مسائل غرب آسیا تاکید کرد که امروز جریان مقاومت به درخت تنومندی تبدیل شده است.

به گزارش ایسنا، احمد دستمالچیان صبح روز سه‌شنبه در نوزدهمین میزگرد تخصصی «فلسطین و افق آینده» که از سوی کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین برگزار شده بود، در بخشی از سخنان خود با اشاره به تحولات اخیر در منطقه و پیروزی‌های جریان مقاومت خاطرنشان کرد: این پیروزی‌ها لرزه بر تن صهیونیست‌ها انداخته و اکنون می‌بینیم که حملات و تبلیغات روانی آنها علیه ایران افزایش پیدا کرده است و به صراحت می‌گویند که ما ایران را تحمل نمی‌کنیم.

وی با بیان اینکه جنگ‌ها در منطقه از جمله عراق، سوریه برای این به وجود آمد که امنیت اسرائیل حفظ شود و در واقع این تحولات در راستای تلاش‌ها جهت حفظ صهیونیست‌ها بود تصریح کرد: با توجه به تحولات اخیر و شکست‌های گروه‌های تروریستی و تکفیری آینده امیدبخش را در پیش رو داریم.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان این‌که مقاومت می‌جنگد تا صهیونیست‌ها نباشند و صهیونیست‌ها نیز می‌جنگند تا مقاومت نباشد، گفت: امروز جریان مقاومت به درخت تنومندی تبدیل شده که صهیونیست‌ها نمی‌دانند با آن چه کار کنند و این موفقیت‌های جریان مقاومت همه ناشی از ایمان به خدا و جهاد است.

دستمالچیان در بخشی از صحبت‌های خود به تحولات کنونی فلسطین به خصوص در غزه و وضعیت حماس اشاره کرد و افزود: حماس در ارتباط با بحران سوریه دچار اشتباه محاسباتی شد. اکنون می‌بیند که در محاسباتش اشتباه کرده و مثل ترکیه و اخوان دچار نوعی سرخوردگی شده است. آنها در حال حاضر با یکسری واقعیت‌ها روبرو هستند که باید در مورد آنها تصمیم‌گیری کند. آنها در مقطعی بازی سیاسی انجام دادند و در همین چارچوب به ترکیه، قطر و عربستان تکیه کردند و مسیر مبارزاتی‌شان را در دست‌انداز انداختند.

وی در این ارتباط توضیح داد: اکنون آنها با یکسری واقعیت‌هایی روبرو شده‌اند. در مصر اخوان شکست خورده و ستون اصلی امید آنها فرو ریخته است و همان‌طور که اکنون اخوان دچار مشکل شده است حماس نیز به تبع آن دچار مشکل و چالش‌هایی شده است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اعتقاد بر این‌که به نظر می‌رسد حماس پوست‌اندازی مهمی را پیش رو داشته باشد، به رقابت‌های درونی حماس اشاره کرد و افزود: ابومرزوق یکی از چهره‌های سیاسی حماس تلاش دارد آنچه را که در گذشته صورت گرفته تا حدودی ترمیم کند. در همین چارچوب با جریان مقاومت و همچنین ایران جلسات و مذاکرات غیرعلنی داشته و اکنون نیز با روس‌ها در حال رایزنی است.

دستمالچیان در مورد انحلال کمیته اداری در غزه توسط حماس و تلاش‌های انجام شده برای بازگشت فتح به این منطقه گفت: علت این مسائل این است که در حال حاضر حماس احساس می‌کند که نمی‌تواند دیگر غزه را اداره کند و دچار مشکل است. آنها برای اینکه راه تنفسی برای مردم غزه ایجاد کنند و چهره مخدوش فعلی‌شان را تاحدودی ترمیم کنند، در تلاشند که از بازی‌های سیاسی تاحدودی کنار بکشند و در قالب جهادی خود قرار بگیرند که قطعا در این مسیر با برخی از چالش‌های درونی روبرو خواهند شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha